‘Deutsche Bahn ziet af van verkoop Arriva’

De Duitse spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn ziet af van de verkoop van Arriva. Het in verschillende Europese landen waaronder Nederland actieve bedrijf zou minder opbrengen dan waar Deutsche Bahn op hoopte, schrijft het Duitse persbureau DPA op basis van ingewijden.

De eerste berichten over een verkoop van Arriva kwamen eind vorig jaar naar buiten. Toen werd gemeld dat de dochteronderneming 3,5 à 4 miljard euro zou kunnen opbrengen. De afgelopen tijd werd van verschillende investeerders gemeld dat ze interesse zouden hebben in Arriva.

Financieringsproblemen

Deutsche Bahn wilde de buitenlandse reizigersdivisie Arriva verkopen om financieringsproblemen van het hele concern op te lossen. De Duitse staat heeft de laatste jaren keer op keer aangedrongen op meer structurele maatregelen bij DB. De Duitse verkeersminister Andreas Scheuer heeft Deutsche Bahn-topman Richard Lutz eind vorige maand de wacht aangezegd. Lutz moet binnen enkele weken met een plan komen om bij de spoorwegmaatschappij orde op zaken te stellen.

Bron: ANP

Onderwerpen: ,

Auteur: Marieke van Gompel

3 reacties op “‘Deutsche Bahn ziet af van verkoop Arriva’”

Herman van Doorn|13.11.19|22:39

Wat ik begrijp is dat de buitenlandse dochters wel degelijk geld opbrengen (gaat immers steeds over aanbestedingen !) het nut van het verkopen zie ik dan ook niet. Zo ook voor NSR die zijn branchevreemde activiteiten (winkels in stations) zou moeten afstoten. Hoe slacht je een kip met gouden eieren ? Al zouden ze winstgevend schoenveters verkopen !

Pat Rick|08.11.19|11:10

DB wil toch liever treintje spelen in de buitenlanden, terwijl het Duitse rekenhof zegt dat ze zich moeten richten op Duitsland. Want er ligt een gigantische opgave om de verwaarloosde Duitse spoorwegennet te moderniseren. Er worden honderden miljarden in rails gestopt en DB moet voor miljarden aan treinen kopen. Dit vergt alle focus.

Toch is DB immuun voor de vraag van politici of reizigers voor verbeteringen en wil er mee weg komen. Is dit machtsmisbruik?

kees boer|07.11.19|18:04

Ik zag er het nut niet van in;dat Arriva die onderhand in half Europa actief is heeft toch wel een bestaansrecht ?