VIRM-dubbeldekker NS op spoor (foto: NS)

‘Seinen móeten op groen voor intercity Amsterdam-Aken’

De gemeente Heerlen en de provincie Limburg willen dat NS eindelijk de realisatie van de intercityverbinding Amsterdam-Heerlen-Aken oppakt. Het laatste stukje tussen Heerlen en Aken komt niet van de grond, hoewel er al sinds 2003 verscheidene overeenkomsten, besluiten en intentieverklaringen zijn gesloten om zo’n treinverbinding tot stand te brengen. Er is sindsdien al meer dan 100 miljoen euro geïnvesteerd aan Nederlandse en Duitse kant en de infrastructuur is bijna gereed.

Toch rijdt deze intercity vanuit Heerlen nog steeds niet door naar Aken in Duitsland. “De Nederlandse Spoorwegen wil tot nu toe de veelbesproken intercityverbinding niet oppakken”, klagen de Limburgse partijen. Om dit aan te kaarten bieden burgemeester Emile Roemer van Heerlen en gedeputeerde Carla Brugman van de provincie Limburg dinsdag samen met een Duitse delegatie het eerste treinkaartje bieden voor de intercityverbinding Amsterdam-Heerlen-Aken aan de Tweede Kamer.

Poort naar Duitsland

Hiermee hoopt de gemeente Heerlen dat de Tweede Kamer en de minister willen helpen om de verbinding van de grond te krijgen. Want hoewel de verbinding genoemd wordt in de huidige Nederlandse hoofdrailnetconcessie, heeft NS de lijn nog steeds niet ingepland. “Al die besluiten, onderzoeken en investeringen. En nog steeds geen trein”, aldus Roemer.

Roemer is de voormalige lijsttrekker van de SP en nu burgemeester van de Limburgse stad. “Het is de hoogste tijd om die intercity te laten rijden. Het toevoegen van een nieuwe stop Aken aan de intercityverbinding van Amsterdam naar Heerlen maakt een groot verschil. Het opent voor Nederland niet alleen een deur naar Aken, maar ook de poort naar Duitsland en Europa.” Inmiddels heeft de Duitse vervoersautoriteit NVR ook al aangegeven financieel te willen bijdragen.

Vertraging

Het grootste struikelblok voor de realisatie van deze verbinding is NS, menen de gemeente en de provincie. De spoorvervoerder zou namelijk bang zijn dat de trein vaak vertraagd is. Maar daar brengen de twee tegenin dat uit onderzoeken is gebleken dat de mogelijke problemen allemaal oplosbaar zijn met technische ingrepen. “Of dat nou gaat over technische problemen, investeringen of exploitatie. Het is tijd om te stoppen met praten over wat niet kan en tijd om te focussen op wat wel kan. Het is na al die investeringen, overeenkomsten en onderzoeken tijd om door te gaan en ervoor te zorgen dat die trein er komt.”

NS zelf laat echter weten dat er veel reizigers nadeel zullen hebben van een directe verbinding op de huidige infrastructuur. Zij zullen daardoor bijvoorbeeld langer onderweg zijn dan nu.

Realisatieverplichting

Oud-Tweede Kamerlid Roemer vraagt aan zijn voormalige collega’s op voor dit traject een knoop door te hakken. “Ik vraag de Tweede Kamer om de minister nu echt de opdracht te geven de laatste stap te zetten. En dit keer niet vrijblijvend als een inspanningsverplichting, maar met een stevige realisatieverplichting. De seinen moeten nu écht op groen.” De Limburgse partijen geloven dat deze verbinding belangrijk is voor de economische ontwikkeling van Limburg.

Gedeputeerde Carla Brugman vult aan: “Parallel aan deze ontwikkeling zou het mooi zijn als deze trein al twee keer per uur zou rijden tussen Maastricht en Aken. Deze kansrijke verbinding zorgt mede voor versterking van de Limburgse en daarmee Zuid-Nederlandse economie. Limburg is als meest internationale provincie van Nederland sterk ingebed in een Europese regio.“

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

10 reacties op “‘Seinen móeten op groen voor intercity Amsterdam-Aken’”

Donovan van Amsterdam|11.11.19|16:15

Een mooi streven om een directe Intercity verbinding Amsterdam – Aken v.v. op te tuigen, echter de Virm, IC waarmee nu mee wordt gereden, is niet geschikt om op het huidige stroomsysteem en beveiligingssysteem in Duitsland te rijden.
Verbouwen van dit materieel is een kostbare aangelegenheid, zeker als het gaat om slechts een kleine 18 km van de totale 239 km. En daarbij heb ik het nog niet over de huidige IC serie Enkhuizen – Heerlen v.v. die er nu gereden wordt.

Pat Rick|11.11.19|16:26

@NS: jullie hebben toch wel zin om treinen naar het zuiden te rijden, nadat de concessie daar verloren is gegaan? De 3-landentrein rijdt al naar Aken, nu jullie nog!

Wellicht kunnen de treinen naar Schiphol rijden, net als de treinen via Bad Bentheim

Pat Rick|11.11.19|16:58

@Donovan: De VIRM schijnt voorbereid te zijn andere spanningen zoals HSL zoals ze uit de fabriek zijn gekomen. Er is ruimte voor een andere pantograaf.

Er is al geinvesteerd in verdubbeling van het spoor bij Landgraaf om meer treinen mogelijk te maken. Ik hoop dat je hoort bij diegene die echt ook het laatste stukje willen rijden en niet alleen maar zich richten op de Randstad

Marc Volgers|11.11.19|18:55

Volgens mij zit Eindhoven ook al met smart te wachten op die verbinding, o.a. vanwege de TU Aken.

Lon Maenen|12.11.19|11:37

Wat Pat Rick al aanstipte; Zuid Limburg is geen Randstad. Die argumenten van NS slaan nergens op; hoezo duurt een reis van Amsterdam naar Heerlen langer als die trein vanaf Heerlen door rijdt naar Aken? Dat is toch een kulargument, of ben ik nou gek?

Ibo De Joode|12.11.19|13:13

Ik heb wat moeite met Roemer als hij zegt: poort naar Duitsland en Europa. Als hij bedoeld Keulen, Frankfurt en verder dan hebben we nu al een ICE verbinding Amsterdam, Utrecht, Arnhem, Keulen. Wat betreft Eindhoven lopen er al IC plannen met het Roergebied via Venlo. Laten ze eerst maar eens in het Eurregiogebied zorgen voor een goede afstemming van het treinverkeer tussen Aken, Maastricht en Luik.

Arco Sierts|12.11.19|15:07

@ Lon Maenen : de NS-argumenten lijken inderdaad kant noch wal te raken. Dat laat vooral zien dat NS er ”gewoon” niet serieus naar wenst te kijken. En daarmee overtreedt NS de inspanningsverplichting! Zonder valide argumenten tegenstribbelen is weliswaar ook een inspanning, maar niet een inspanning in de zin zoals geformuleerd in de Concessie.

kees boer|12.11.19|17:38

Dit is voor mij ook een lang gekoesterde wens,lijkt me dat dit kan worden gerealiseerd als er in 2021 nieuw intercitymaterieel instroomt ook wel voor de HSL;om technische reden zou de huidige intercity met Heerlen in Eindhoven moeten worden doorgeknipt en het huidige getrokken materieel op die route dus vanaf Eindhoven worden ingezet en om dit in een keer goed te doen doortrekken naar Keulen gezien ook de twee Duitse steden daardoor onderling snelle verbinding te bieden

Emile Drenth|12.11.19|21:24

Eindhoven is een van de belangrijkste economische regio’s van Nederland met een grotere bijdrage aan het BNP dan Rotterdam. Een snelle verbinding met het onovertroffen Duitse ICE netwerk, is een no brainer die zeker bij zal dragen aan de groei van Nederland en NRW.

Pat Rick|13.11.19|11:48

@Arco: er lopen al jaren plannen om vanuit Eindhoven een IC-verbinding naar het Roergebied te leggen, maar de Duitsers moeten zich eerst maar eens vastleggen om 12 km spoor Kaldenkerken-Dulken te verdubbelen en een lus in Viersen aan te leggen. Zolang de laatste vergunningen daarvoor niet rond zijn, zou ik vooral inzetten op het spoor bij Heerlen, waar verdubbeling al wel is uitgevoerd. Kijk hoe lang herbouw van Friesenbrucke duurt (herstel operationele lijn!) of het 3de spoor Emmerik-Oberhausen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.