NS: proef met automatische trein succes

NS-sprinter type SNG op Zwolle (foto: NS)

Een eerste proef van NS met een automatische treinpiloot is volgens de vervoerder succesvol verlopen. “Het systeem deed wat de bedoeling was: volgens een geprogrammeerde dienstregeling zelfstandig tractie geven, remmen en halteren op de juiste plek langs het perron”, laat NS de ochtend na de proef weten.

Overigens was bij de proef nog gewoon een machinist aanwezig, die kon bijsturen en ingrijpen als dat nodig was. Het was dan ook een proef met het zogenaamde automatiseringsniveau 2. Daarbij is menselijk toezicht nog steeds noodzakelijk.

Ervaring

NS test zelfrijdende treinen om hiermee data te verzamelen en kennis te vergaren over een eventuele betekenis van die techniek voor de vervoerder. “Dit is de eerste en belangrijke stap. We leren hiervan en doen ervaring op voor wat een automatische treinpiloot voor NS kan betekenen”, stelde Marjan Rintel. Zij is directeur Operatie bij de vervoerder.

De proef vond plaats in een Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) op de Hanzelijn tussen Zwolle en Lelystad. In die trein was een computerunit geplaatst die kon communiceren met het besturingssysteem van de trein. En tijdens de proef ging dat zoals gepland, want de trein vertrok op tijd en kwam precies op de geplande tijd aan in Dronten.

Vervolg

NS is van plan de komende maanden meer experimenten uit te voeren met de automatische treinpiloot, waarbij er verschillende testscenario’s op de planning staan. De vervoerder denkt dan bijvoorbeeld aan het anticiperen op ander treinverkeer en het rij- en remgedrag bij gladde sporen.

Het is niet voor het eerst dat er in Nederland een test wordt uitgevoerd met automatische treinen. In april werd dit al beproefd in een reizigerstrein door Arriva, de provincie Groningen en ProRail en op de Betuweroute werd vorig jaar een rit uitgevoerd met een zelfrijdende locomotief.

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.