Twee NS-treinen halteren op Utrecht CS

Nog geen nieuwe bodemwaarden voor kpi’s van NS in 2020

NS zal een jaar langer dan gepland beoordeeld worden op de oude bodemwaarden voor de verschillende prestatie-indicatoren. Eigenlijk zouden voor de periode 2020-2024 nieuwe bodemwaarden worden vastgesteld, maar minister Stientje van Veldhoven wil nieuwe afspraken maken met de midterm review. Dat blijkt uit het Vervoerplan van NS voor 2020 dat de politica kort voor het kerstreces naar de Tweede Kamer stuurde.

Deze midterm review, de evaluatie van de periode 2015 – 2019, vindt op dit moment plaats en de resultaten daarvan verwacht de minister in het voorjaar van 2020 te kunnen presenteren. Dan pas volgen de bodem- en streefwaarden voor de tweede helft van de hoofdrailnetconcessie en NS zou daardoor te laat duidelijkheid krijgen over het kwaliteitsniveau dat de vervoerder in 2020 moet leveren.

Prestatie-indicatoren

De bodemwaarden voor de periode 2021-2024 volgen dan ook in 2020. Het is noodzakelijk dat er elk jaar bodemwaarden zijn vastgesteld, aangezien de vervoerder daarop wordt beoordeeld. In de afgelopen jaren presteerde NS voor de meeste prestatie-indicatoren al boven de gestelde bodemwaarden. Alleen voor de HSL werd tot 2017 twee keer geworsteld met het geëiste prestatieniveau, waardoor de vervoerder tot twee keer toe een boete kreeg.

“Aangezien u in het vervoerplan beschrijft aan welke prestaties NS zich verbindt, heeft u tijdig duidelijkheid nodig over het gewenste minimumkwaliteitsniveau in 2020”, aldus Van Veldhoven in een brief aan NS-topman Roger van Boxtel, die bij het Vervoerplan is toegevoegd. “Ik kies er daarom voor om de bestaande bodemwaarden voor één jaar te continueren.”

Streefwaarden

De spoorvervoerder noemt in het nieuwe Vervoerplan wel de bodemwaarden, maar geen streefwaarden. Maar in haar brief benadrukte de minister hoe belangrijk ze het vindt dat NS zich verder verbetert. Daarom moet de vervoerder alsnog concrete ambities formuleren om de dienstverlening te verbeteren. NS moet bovendien op die ambities af te rekenen zijn. NS zelf laat weten dat dit past bij de eigen ambitie om verbeteringen door te voeren in de kwaliteit van het spoorvervoer, al grijpt de vervoerder de kans om de noodzaak voor extra investeringen in de infrastructuur te benadrukken.

Er worden daarom voor elke kpi verschillende acties en maatregelen opgesteld, zoals bijvoorbeeld het ontlasten van de spits om de zitplaatskans te verhogen en het prominenter weergeven van andere modaliteiten dan de trein. Die laatste maatregel moet bijdragen aan betere reisinformatie. Om bij te dragen aan betere drempelloze OV-reis wil NS zich inspannen om een begin te maken met het reizen met mobiel op basis van locatie-bepaling. Cijfers worden niet genoemd.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.