Ontspoorde passagierstrein (bron: ProRail)

Treinverkeer dagenlang gehinderd door ontspoorde trein

Tussen Den Haag Centraal en Voorburg is donderdag aan het begin van de middag een passagierstrein deels ontspoord. Daarbij is niemand gewond geraakt. De passagiers konden de trein snel verlaten, maar het treinverkeer is lang gestremd. Vanwege grote schade konden er tot zondag geen treinen rijden. 

ProRail meldt op Twitter dat een treinstel is ontspoord. Daardoor kunnen er geen treinen tussen Den Haag Centraal en Den Haag Ypenburg rijden. Inspecteurs van ILT zijn ter plaatse gegaan om te onderzoeken hoe de trein kon ontsporen. NS meldde donderdagmiddag rond half drie dat het ontspoorde voertuig is verwijderd en het treinverkeer is hervat.

Werkzaamheden

ProRail spreekt van grote en complexe schade, omdat de ontspoorde trein over enkele tientallen meters het spoor en spooronderdelen heeft beschadigd. Zo werden drie wissels geraakt en moet ProRail 19 technische lassen opnieuw aanbrengen. De infrabeheerder legt uit dat de herstelwerkzaamheden tijdrovend en omvangrijk zijn en veel inzet van specialistische spoorwerkers en machinerie voor nodig is.

Reizigers tussen Den Haag en Utrecht krijgen het advies om via Schiphol te reizen. In de regio Den Haag is een alternatief voor de trein de Haagse tram tussen Zoetermeer, Den Haag Ypenburg, Voorburg en Den Haag Centraal. De extra reistijd kan oplopen tot 45 minuten.

Ontsporing trein Den Haag op Twitter

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

4 reacties op “Treinverkeer dagenlang gehinderd door ontspoorde trein”

Gert-Jan Hondelink|04.01.20|17:16

Het is mij een raadsel waarom deze stremming 89 uur moet duren. Bij het ernstigste spoorwegongeval in Nederland op 8 januari 1962 bij Harmelen met 93 doden en 150 gewonden was de materiële schade gigantisch en véél omvangrijker dan bij deze ontsporing: van de ene trein de loc en 5 rijtuigen verwoest en de overige 6 rijtuigen beschadigd; van de andere trein het voorste 4-wagenstel verwoest; de sporen ter hoogte van Hmla over 100-en meters beschadigd evenals alle 4 wissels – (wordt vervolgd)

Gert-Jan Hondelink|04.01.20|17:26

(vervolg) plus de 4 overloopwissels in de sporen Hmla-Ut; diverse portalen vernield; de bovenleiding boven 4 sporen over 100-en meters beschadigd; relaishuis met daarin opgestelde relais vernield. Maar de bergings-, opruimings- en herstelwerkzamheden werden voortvarend ter hand genomen zodat na een stremming van slechts 32 uur het treinverkeer kon worden hervat. De focus was toen gericht op het zo snel mogelijk hervatten van de treindienst,
en dat schijnt tegenwoordig niet het geval te zijn.

Pat Rick|06.01.20|12:12

@Gert-Jan: Gelukkig reden de eerste treinen weer op zondagmorgen. Ik denk dat ProRail het gewoon op ‘safe’ wilde spelen en daarom een latere tijd voor hervatting van het treinverkeer heeft afgegeven

Maar goed dat maandagmorgen weer treinen normaal konden rijden.

Ibo De Joode|06.01.20|15:22

Als ik gewoon eens langs en in het spoor kijk. Met name naar de wissels, beveliging en de elektronika, is dat onvergelijkbaar met de situatie van 1962. In die jaren, mijn vader was SCW in Nijmegen, nog als broekie meegeweest naar vervangen van wissels in Zevenaar. Fluitje van een cent, nog veel handkracht en nauwelijks elektronika voor aansturing wissels en seinen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.