Nieuwe NS-sprinters favoriet onder reizigers

SNG in landschap (foto: NS)
Beeldbank NS

Treinreizigers zijn het meest te spreken over de nieuwste sprintertreinen van NS, de FLIRT en de SNG. Deze krijgen van passagiers het rapportcijfer 7,8 en dat is een half punt hoger dan de SGM, het oudste sprintertype dat nog rijdt op het Nederlandse hoofdrailnet. Dat blijkt uit onderzoek van spoorvervoerder NS naar de ervaringen van reizigers.

Jaarlijks vraagt NS in de treinbelevingsmonitor aan reizigers wat zij relevant vinden en hoe het de treinreis comfortabeler kan maken. Ze krijgen vragen over de sfeer, het comfort, de reinheid van de treinen en de veiligheid. Daaruit komt ook naar voren welk type trein het beste beoordeeld wordt.

Nieuw materieel

Traditioneel gezien wordt nieuw materieel altijd het beste beoordeeld. Het afgelopen jaar waren dit de nieuwe sprinters. Bovendien zijn reizigers positief over het VIRM-materieel. Deze dubbeldekkers zijn gemoderniseerd en krijgen daarom een 7,7. De trein die het slechtste wordt beoordeeld is de DDAR. Dit was een van de eerste dubbeldekkers van NS en reed in 2019 zijn laatste rit.

NS investeert de komende jaren nog fors in nieuwe treinen. Dit is ook nodig om de verwachte groei op het spoor op te vangen. De spoorvervoerder trekt in totaal 3,8 miljard euro uit voor de modernisering van de vloot en voor nieuwe treinen. Volgens NS is dit nu terug te zien in de goede waardering van reizigers voor het nieuwe materieel.

Oordeel

De monitor geeft niet alleen inzichten over de tevredenheid van treinpassagiers over het materieel. Zij mogen verder hun oordeel vellen over het interieur en de faciliteiten, de aantrekkelijkheid van de trein en of zij hun reistijd aangenaam konden besteden. Daarnaast vraagt NS aan reizigers of zij de trein als schoon en verzorgd ervaren. Ook de verlichting en het veiligheidsgevoel spelen een rol in het oordeel. Uiteindelijk kregen alle intercity’s samen een 7,6 en de sprinters scoorden gemiddeld een 7,5.

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “Nieuwe NS-sprinters favoriet onder reizigers”

Derk van Bodegom|28.01.20|21:17

De dubbeldekkers zijn OK, maar hebben wel het nadeel dat het comfort op het bovendek m.i. wat minder is omdat bij schommelingen de uitslag wat groter is. Ik vind ook de ICM het fijnst !! 🙂

Pat Rick|08.01.20|16:23

@Wiebe: inderdaad, bij ICM was het ook fijn dat de treinstellen gekoppeld konden worden met een doorgang voor personen.

Wiebe Goossen|07.01.20|13:06

Inderdaad zijn de nieuwere generaties materieel een grote verbetering, maar ik wil wel even opmerken dat mijn favoriete materieel toch nog altijd het ICM is, vanwege het prima rijcomfort en het ‘gewoon enkeldeks’ zijn…