Waterstoftrein Alstom

‘Eerste proefritten met waterstoftrein geslaagd’

De eerste proefritten met een waterstoftrein tussen Groningen en Leeuwarden zijn goed verlopen. Dat meldt treinfabrikant Alstom maandag na afloop van diverse tests met het nieuwe type trein. Tijdens de proeven was er alleen testbemanning aan boord.

Tijdens de ritten die in de nacht plaatsvonden werden er diverse functionaliteiten van de Coradia iLint-waterstoftrein getest. Vrijdagnacht werd met lage snelheden getest, waarbij er werd gekeken of de treindetectie goed functioneerde en op wat voor manier het voertuig door bochten reed. Zaterdag-, en zondagnacht werd er met de normale snelheid van 140 kilometer per uur gereden. Ook die proefritten zijn volgens Alstom goed verlopen.

Proefritten

De proefritten met de waterstoftrein zijn een samenwerking tussen spoorvervoerder Arriva, de provincie Groningen, Alstom, ProRail, Dekra en Engie. Engie levert de groene waterstof en de tankinstallatie. De tests maken onderdeel uit van de plannen van de samenwerkende partijen om het treinvervoer in Noord-Nederland te verduurzamen. Op dit moment wordt een deel van het vervoer nog met dieseltreinen uitgevoerd. Naast dat de waterstoftrein duurzaam is, is het voertuig ook stiller dan de huidige treinen.

De Coradia iLint-waterstoftrein rijdt in Duitsland al in de dienstregeling en stopt op de stations Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde en Buxtehude. Nederland is het tweede land waar de waterstoftrein rijdt.

De testritten in de nacht duren nog tot en met 14 maart. Op zaterdag 7 maart is de waterstoftrein voor publiek te bekijken.

Auteur: Vincent Krabbendam

3 reacties op “‘Eerste proefritten met waterstoftrein geslaagd’”

Joop Ummels|04.03.20|12:35

Ziet er veelbelovend uit, kan zelfs op korte termijn, mits doortastend handelen van alle betrokkenen tot enorme besparingen leiden op o.a. milieugebied en geen kostbare elektrificatie aanpassing nodig voor diesel trajecten. Ook extra vergoedingen door de overheid aan Arriva wegens vertraging elektrificatie in Limburg kunnen vermeden worden. Aangezien het concept zich al in Duitsland bewezen heeft staat een snelle invoering niets meer in de weg. Ook geschikt voor meerdere Arriva trajecten.

Arco Sierts|07.03.20|09:01

Joop: *technisch* veelbelovend, neem ik aan? Heb je je echter wel eens afgevraagd wat de kilometer- en jaarkosten van waterstof zijn? Het moet gemaakt worden, en dat is niet gratis. Zie http .. / / frieschdagblad[punt]nl/2019/11/5/opinie-kies-voor-elektrificatie-van-het-friese-spoor

Elektrificatie is weliswaar eenmalig kostbaar, maar daarna is het rendement hoog, de treinen lichter, de veiligheid hoger en de jaarkosten fors lager. Exact wat je als maatschappij wilt bij ‘onrendabele’ lijnen.

Wilfried Jellema|08.03.20|14:37

Joop: Realiseer je je wel dat wij geen overschot hebben aan groene stroom in Nederland en dat waterstof opgewekt wordt uit grijze stroom. Besef je ook dat het energieverbruik de factor 2 tot 3 hoger ligt dan bij een ge√ęlektrificeerd baanvak? Sta je ook stil bij de veiligheidsrisico’s? Hoezo milieuwinst en kostenbesparingen! De kosten van onderhoud aan spoor en treinstellen zijn aanzienlijk hoger blijkens studies.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.