ICNG op Nederlandse spoor (Bron: NS)

NS start testen Intercity Nieuwe Generatie in Nederland

De eerste testtrein van de Intercity Nieuwe Generatie is donderdag via Oldenzaal Nederland binnengereden. Dit betekent dat NS, ProRail en fabrikant Alstom samen kunnen starten met de periode van testen, toelaten en opleiden in Nederland. Het is de verwachting dat reizigers in de loop van 2021 in deze nieuwe trein kunnen instappen.

Dit is wel afhankelijk van de effecten van Covid-19, aangezien daardoor landsgrenzen dicht zijn en fabrieken gesloten. “Hierdoor verschuift de testplanning en het tempo waarin de nieuwe treinen gebouwd worden. We weten niet wat de uiteindelijke impact gaat zijn van COVID-19, maar de inzet blijft dat reizigers in 2021 kunnen instappen”, vertelt programmamanager Maarten Bakker. Hij noemt het een belangrijke mijlpaal dat de eerste testtrein hier nu is.

Opsporen kinderziektes

Het nieuwe treintype is al in het buitenland getest, maar nu gebeurt dit ook op het Nederlandse spoor. Allereerst in Noord-Nederland en daarna ook op de HSL en in de rest van Nederland. Kinderziektes worden door dit uitgebreide testprogramma zoveel mogelijk opgespoord voordat de eerste reizigers instappen en opgelost, zodat de overlast voor de reiziger zoveel mogelijk beperkt blijft.

De ICNG zal onder andere de locomotieven met rijtuigen op de HSL vervangen, die aan het einde van hun levensduur zijn. De eerste voertuigen worden ingezet op het IC Direct-traject Amsterdam – Rotterdam- Breda. Daarna volgt het traject Den Haag – Eindhoven. NS wil de nieuwe Intercity’s in de toekomst ook gaan inzetten op een nieuwe rechtstreekse treinverbinding van Breda en Rotterdam – via Amsterdam Zuid – naar Zwolle, Leeuwarden, Assen en Groningen.

Ervaringen machinist

Een aantal machinisten heeft al op de trein mogen rijden. “Het is een fantastische ervaring om in de nieuwe Intercity te rijden”, vertelt machinist Kenny Kitzen uit Holtum. “Samen met mijn collega’s hebben we al getest op het testcircuit in Tsjechië, dat smaakte direct naar meer. Het is gaaf dat we nu in Nederland aan de slag kunnen en veel kilometers kunnen maken met de trein zodat deze straks klaar staat voor onze reizigers.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.