Zeeland wil snellere treinverbinding naar de Randstad, Brabant en Vlaanderen

Onderzoek moet zo snel mogelijk, maar uiterlijk in 2030, uitwijzen of er twee keer per uur een rechtstreekse IC naar Amsterdam kan gaan rijden vanuit Zeeland. Dat schrijft speciaal adviseur Bernard Wientjes in zijn adviesrapport om Vlissingen en Zeeland te compenseren voor het intrekken van het Kabinetsbesluit om de Marinierskazerne te verplaatsen van Doorn naar Vlissingen.

In totaal investeert het Rijk de komende jaren zo’n 650 miljoen euro in de regio en is de verwachting dat het op de langere termijn zeker meer dan duizend banen zal opleveren. Een deel van de investering moet gaan naar betere OV-verbindingen met de provincie. Volgens het rapport is een absolute randvoorwaarde voor een beter regionaal vestigingsklimaat dat Zeeland en de Randstad veel beter verbonden zijn via het openbaar vervoer. “Forensen, studenten en toeristen moeten makkelijk heen en weer kunnen reizen. Tegelijk moeten ook de Zeeuwse havens beter bereikbaar zijn voor goederenvervoer per spoor.”

Achtergebleven OV

Wientjes constateert dat er de afgelopen jaren vooral is geïnvesteerd in bereikbaarheid via de weg. De bereikbaarheid via spoor en ander OV is achtergebleven: de treinreis tussen Vlissingen en de Randstad zou in de afgelopen jaren zelfs alleen maar langer zijn geworden. Op dit moment neemt de treinreis tussen Vlissingen en Rotterdam bijna twee uur reizen in beslag tegenover een uur en twintig minuten met de auto. De reistijd is volgens het rapport een feitelijke en psychologische barrière.

“De intercity rijdt twee keer per dag (’s morgens richting Rotterdam, ’s middags richting Vlissingen), de overige treinverbindingen zijn sprinters met IC-materieel. In de reistijd tussen Vlissingen en de Randstad is dus flinke winst te boeken, met elk uur een intercity vanaf december 2021.” Tussen 2023 en 2025 wordt een verdere versnelling richting de Randstad gerealiseerd, door de aansluiting op de hogesnelheidslijn. Onderzoek moet zo snel mogelijk, maar uiterlijk in 2030, uitwijzen of er twee keer per uur een rechtstreekse IC naar Amsterdam kan gaan rijden.

Stationsomgeving

Bij een snellere verbinding hoort volgens het rapport ook een betere reisbeleving – inclusief soepel overstappen. Daarvoor zijn investeringen nodig in de stationsomgeving van Vlissingen, die meer comfort en mogelijkheden moeten bieden. Daarnaast geeft een extra investering invulling aan het Living Lab Slimme Mobiliteit: hiermee wordt Zeeland, met Vlissingen als focuspunt, een experimenteerzone, waar gemeenten, provincie, Rijk, mobiliteitsbedrijven en verkeerswetenschappers nieuwe kennis opdoen voor het ontwikkelen van een nieuwe generatie mobiliteitsoplossingen.

Ter versterking en verduurzaming van de Zeeuwse industrie en haven vraagt het goederenspoor Terneuzen-Gent om uitbreiding. “Maar voor al deze maatregelen geldt dat de bereikbaarheid van Vlissingen en Zeeland een absolute randvoorwaarde is. Een snellere verbinding tussen de regio, Noord-Brabant en de Randstad is een kritische succesfactor om professionals en studenten te werven en te binden.”

Kansen

Volgens de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Raymond Knops draait het akkoord niet alleen om geld maar om het benutten van kansen die ten goede komen aan de inwoners van Zeeland. “Zeeland wordt beter bereikbaar en daarmee aantrekkelijker. Samen met Zeeland gaan we deze kansen verwezenlijken.”

OV-congres-2020-juni-juli_468x60

Auteur: Paul van den Bogaard

3 reacties op “Zeeland wil snellere treinverbinding naar de Randstad, Brabant en Vlaanderen”

John rdam|29.06.20|16:42

Het reistijdverschil van 40 minuten met de auto neem je niet weg door een paar stations over te slaan. Zelfs als je nergens zou stoppen tussen Vs en Rtd is de auto nog sneller. De trein maakt nu eenmaal een enorme omweg. Ten tijde van de Deltawerken waren er plannen voor een Deltaspoorweg tussen Schiedam en België via Spijkenisse, Middelharnis, Zierikzee, Goes en Terneuzen. Maar Nederland is er altijd al heel goed in geweest om nieuwe spoorlijnen vooral NIET aan te leggen. Kapotrekenen heet dat

Ibo de Joode|30.06.20|10:58

Vlissingen – Rotterdam C is 1.47 uur; Leeuwarden – Rotterdam C is 2.39 uur; Maastricht – Rotterdam C is 2.15 uur; Enschede – Rotterdam C. 2.24 uur. Waar hebben de Zeeuwen het over.

Tim Sekac|01.07.20|14:53

Wat ook een optie is, en volgens Spoorvisie 2040 zal gaan gebeuren: is een IC-direct te realiseren van Vlissingen naar Amsterdam te realiseren, die tot Roosendaal alleen in Middelburg, Goes en Bergen op Zoom stopt, na Roosendaal bij Lage Zwaluwe over een nieuwe aftakking opnde HSL verder naar Rotterdam, Schiphol en Amsterdam. De trein zou dan i.p.v de hedendaagse 3 uur, slechts 1.5 uur tot 1.75 uur over de reis moeten doen. Ondanks dat nog altijd over die grote omweg is, is het wel veel sneller.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.