NS-trein en Arriva-trein op Groningen

Regionale vervoerders starten procedure vanwege monopolie NS

Vijf regionale vervoerders beginnen juridische procedures tegen het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Ze zijn het niet eens met het besluit van het ministerie om het hoofdrailnet ook na 2024 bij NS te laten. De decentrale vervoerders willen ook de Europese Commissie in de zaak betrokken. Dat meldt NRC.

Volgens de vijf vervoerders is het besluit van staatssecretaris Stientje van Veldhoven ‘onzorgvuldig, overhaast en in strijd met Europese regelgeving’. Het is de bedoeling dat de procedure deze maand bij de bestuursrechter start.

Hoofdrailnet

Bijna een maand geleden werd bekend dat NS ook na 2024 zou mogen blijven rijden op het hoofdrailnet. Hoewel in het Regeerakkoord nog de ambitie werd geuit om meerdere sprinterdiensten te decentraliseren, is daar nog weinig invulling aan gegeven. Het streven is alleen om de sprinterlijn tussen Leeuwarden en Zwolle los te trekken van dit hoofdrailnet vanaf 2025. Verder wordt gekeken welke mogelijkheden er zijn voor concurrentie op regionale lijnen en op internationale verbindingen.

De kritiek op het besluit van de staatssecretaris was een maand geleden al niet mals. De decentrale vervoerders, verenigd in de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland, lieten meteen weten dat dit voor hen een ‘stap terug’ leek te zijn. Bovendien zou de regionale reiziger hier niets mee opschieten, terwijl die juist wel al dagelijks de baten merkte van decentralisatie op lijnen die al eerder aan regionale vervoerders zijn overgegeven.

Andersom kaartten NS en vakbond FNV juist aan dat het besluit van Van Veldhoven nog te veel ruimte laat voor marktwerking. In de regio zou marktwerking kunnen leiden tot langere reistijden, meer overstappen en meer onduidelijkheid over tarieven, terwijl internationaal treinvervoer nu al erg ingewikkeld is. NS heeft op dat vlak echter grote ambities, liet topman Roger van Boxtel weten.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

3 reacties op “Regionale vervoerders starten procedure vanwege monopolie NS”

Roel Sannes|07.07.20|16:59

Wat is dit: gemakzucht? Ze wil hier misschien niet te veel tijd aan besteden?

kees boer|08.07.20|17:51

Ik vind ook dat de NS niet het alleenrecht moet krijgen dus ook toegankelijk moet zijn voor andere vervoerders dat men ook ziet in andere landen zoals b.v. in Duitsland,Tjechië,Slowakije en zelfs Italië

henk derksen|24.07.20|09:14

Laten we een eind maken aan de privatisering van het spoor, terug naar alleen NS, dat is goedkoper en beter voor de reiziger

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.