NS positief over strandvervoer, spreiding kan beter

Hoewel NS tevreden is over het treinverkeer van en naar Zandvoort tijdens de tropische dagen vorige week, had de spreiding van reizigers beter gekund. De spoorvervoerder trekt die conclusie na een analyse van de drukte in de voertuigen. NS onderzoekt daarom aanvullende maatregelen om in de toekomst een betere spreiding te garanderen.

NS kijkt onder meer naar manieren om reizigers beter te informeren over de reismogelijkheden naar Zandvoort, bijvoorbeeld via schermen op stations. Uit de analyse blijkt namelijk dat de sprinters die rijden tussen Amsterdam Centraal en Zandvoort druk zijn, terwijl die tussen Haarlem en Zandvoort vaak nog ‘volop zitplaatsen’ hebben. Reizigers moeten daarvoor overstappen, maar merken dat niet in hun reistijd.

Reis aanmelden

Strandgangers naar Zandvoort worden daarnaast verzocht hun reis voortaan vooraf aan te melden. De vrijwillige aanmeldservice, waarmee sinds mei wordt getest, geeft reizigers inzicht in de drukte per trein. Dit biedt NS mogelijkheden om de beschikbare capaciteit efficiënter in te zetten. De vervoerder is hoofdzakelijk positief over eerdere testen, al zijn reizigersorganisaties kritisch omwille van privacy en toegankelijkheid voor digibeten.

Vanwege het warme weer rijdt NS sinds 5 augustus tussen 9.30 en 23.00 uur met zes in plaats van twee of vier treinen van en naar Zandvoort. Samen met de gemeente, politie en veiligheidsregio werden maatregelen getroffen om strandgangers gedoseerd op het perron toe te laten zodat treinen verantwoord en op tijd konden vertrekken.

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

6 reacties op “NS positief over strandvervoer, spreiding kan beter”

Pat Rick|17.08.20|17:17

Het zou goed zijn voor de spreiding om met hoge frequenties te rijden, zoals de metro doet. En wat we zien is dat NS metro gaat spelen. Dit lukt met 6 treinen per uur, maar wordt lastiger vanaf 8-10 per uur. Daarboven is echte metro nodig. Evenementen zoals F1 op zandvoort of in de Arena kunnen beter door metro bediend worden. NS kan veel met improviseren, maar niet alles. Eigenlijk moet alles tussen Zandvoort en Almere, en Zaanstad en Hoofddorp door metro bediend worden.

Jeremy|17.08.20|23:07

@Pat Rick, waarom zou een trein in de toekomst niet 10x per uur kunnen rijden maar een metro wel?

kees boer|18.08.20|15:12

Reis vooraf aanmelden zie ik niet zo zitten gezien er velen op het laatste ogenblik besluiten om naar het strand te gaan gezien wel eens het onstabiele weer

Pat Rick|18.08.20|15:42

@Jeremy: dit heeft vooral te maken met de veiligheidssystemen. Spoorsystemen laten 1 trein per 4 minuten toe en dan moet je in Z’voort ook nog keren. Metrosystemen kunnen 30 tot 40 metro’s per uur aan.

Ook de stroomvoorziening is een probleem (zoals is gebleken met de voorbereidingen voor de F1). Metrostellen zijn veel lichter en behoeven minder vermogen om op te trekken. Als men kan leren van de Hoekselijn, zou men een metrolijn kunnen aanleggen naar Zandvoort over het bestaande spoor.

asierts|06.09.21|16:19

& Pat Rick: volslagen bizar idee, het aanleggen van een metrolijn, terwijl er hoofdspoor ligt. Het enige wat nodig is, is het overnemen van slimme dingen uit metroprocessen, -systemen en -ontwerpprincipes. Maar daarvoor hoef je echt geen metrolijn te gaan bouwen, wat een onzinnige geldverspiling !

asierts|06.09.21|16:29

Het kernprobleem hier is wederom Systeemautisme, het steeds maar weer terugkerende mentale issue in de sector. Men blijft ultra-extreem hardnekkig denken vanuit De Vastgestelde Technische Systeem Categorisering. Een trein meer metro-achtig maken kan volgens de technoburocraten alleen als het Hoofdspoor Systeem afgesloten en in een peperdure mega-operatie omgebouwd wordt tot Officieel Metrosysteem. Of Lighrail Systeem. Of Sneltram Systeem. Volkomen gestoorde technocratische geldverspilling…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS positief over strandvervoer, spreiding kan beter | OVPro.nl

NS positief over strandvervoer, spreiding kan beter

Hoewel NS tevreden is over het treinverkeer van en naar Zandvoort tijdens de tropische dagen vorige week, had de spreiding van reizigers beter gekund. De spoorvervoerder trekt die conclusie na een analyse van de drukte in de voertuigen. NS onderzoekt daarom aanvullende maatregelen om in de toekomst een betere spreiding te garanderen.

NS kijkt onder meer naar manieren om reizigers beter te informeren over de reismogelijkheden naar Zandvoort, bijvoorbeeld via schermen op stations. Uit de analyse blijkt namelijk dat de sprinters die rijden tussen Amsterdam Centraal en Zandvoort druk zijn, terwijl die tussen Haarlem en Zandvoort vaak nog ‘volop zitplaatsen’ hebben. Reizigers moeten daarvoor overstappen, maar merken dat niet in hun reistijd.

Reis aanmelden

Strandgangers naar Zandvoort worden daarnaast verzocht hun reis voortaan vooraf aan te melden. De vrijwillige aanmeldservice, waarmee sinds mei wordt getest, geeft reizigers inzicht in de drukte per trein. Dit biedt NS mogelijkheden om de beschikbare capaciteit efficiënter in te zetten. De vervoerder is hoofdzakelijk positief over eerdere testen, al zijn reizigersorganisaties kritisch omwille van privacy en toegankelijkheid voor digibeten.

Vanwege het warme weer rijdt NS sinds 5 augustus tussen 9.30 en 23.00 uur met zes in plaats van twee of vier treinen van en naar Zandvoort. Samen met de gemeente, politie en veiligheidsregio werden maatregelen getroffen om strandgangers gedoseerd op het perron toe te laten zodat treinen verantwoord en op tijd konden vertrekken.

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

6 reacties op “NS positief over strandvervoer, spreiding kan beter”

Pat Rick|17.08.20|17:17

Het zou goed zijn voor de spreiding om met hoge frequenties te rijden, zoals de metro doet. En wat we zien is dat NS metro gaat spelen. Dit lukt met 6 treinen per uur, maar wordt lastiger vanaf 8-10 per uur. Daarboven is echte metro nodig. Evenementen zoals F1 op zandvoort of in de Arena kunnen beter door metro bediend worden. NS kan veel met improviseren, maar niet alles. Eigenlijk moet alles tussen Zandvoort en Almere, en Zaanstad en Hoofddorp door metro bediend worden.

Jeremy|17.08.20|23:07

@Pat Rick, waarom zou een trein in de toekomst niet 10x per uur kunnen rijden maar een metro wel?

kees boer|18.08.20|15:12

Reis vooraf aanmelden zie ik niet zo zitten gezien er velen op het laatste ogenblik besluiten om naar het strand te gaan gezien wel eens het onstabiele weer

Pat Rick|18.08.20|15:42

@Jeremy: dit heeft vooral te maken met de veiligheidssystemen. Spoorsystemen laten 1 trein per 4 minuten toe en dan moet je in Z’voort ook nog keren. Metrosystemen kunnen 30 tot 40 metro’s per uur aan.

Ook de stroomvoorziening is een probleem (zoals is gebleken met de voorbereidingen voor de F1). Metrostellen zijn veel lichter en behoeven minder vermogen om op te trekken. Als men kan leren van de Hoekselijn, zou men een metrolijn kunnen aanleggen naar Zandvoort over het bestaande spoor.

asierts|06.09.21|16:19

& Pat Rick: volslagen bizar idee, het aanleggen van een metrolijn, terwijl er hoofdspoor ligt. Het enige wat nodig is, is het overnemen van slimme dingen uit metroprocessen, -systemen en -ontwerpprincipes. Maar daarvoor hoef je echt geen metrolijn te gaan bouwen, wat een onzinnige geldverspiling !

asierts|06.09.21|16:29

Het kernprobleem hier is wederom Systeemautisme, het steeds maar weer terugkerende mentale issue in de sector. Men blijft ultra-extreem hardnekkig denken vanuit De Vastgestelde Technische Systeem Categorisering. Een trein meer metro-achtig maken kan volgens de technoburocraten alleen als het Hoofdspoor Systeem afgesloten en in een peperdure mega-operatie omgebouwd wordt tot Officieel Metrosysteem. Of Lighrail Systeem. Of Sneltram Systeem. Volkomen gestoorde technocratische geldverspilling…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.