Trein bij spoorwegovergang (foto: NS)

Tweede Kamer steunt gunning hoofdrailnetconcessie aan NS

Foto NS

De Tweede Kamer steunt het voornemen van staatssecretaris Stientje van Veldhoven om de concessie voor het hoofdrailnet ook na 2024 te gunnen aan NS. Dat werd duidelijk in het debat over spoorordening. Verschillende partijen vrezen dat meer vervoerders op het hoofdrailnet ten koste gaat van de betrouwbaarheid van de dienstregeling.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

4 reacties op “Tweede Kamer steunt gunning hoofdrailnetconcessie aan NS”

Pat Rick|11.09.20|13:19

Regionale vervoerders azen op delen van het hoofdnet maar laten we eerlijk zijn: we moeten de prestaties van Arriva niet willen. Maaslijn en de 2 lijnen in Z-Limburg bungelen onderaan. Keolis is concessies afgenomen in Duitsland en Overijssel om een goede reden. Omdat we juist naar een verdere integratie van spoor in NL nodig is zou het goed zijn om de regionale lijnen onder te brengen bij NS (en sommige lijnen in Randstad om te bouwen tot metro. Naar Zandvoort bijv,als men leert van Hoekselijn)

Wiebe Goossen|15.09.20|12:39

Ik ben blij dat men inziet dat NS het best goed, eigenlijk prima doet! Wat betreft het ombouwen naar ‘metro’ van de lijn naar Zandvoort zie ik niet in wat daarvan de voordelen zouden zijn, noch de mogelijkheden daartoe.

Pat Rick|17.09.20|14:52

@Wiebe: spoor kan met hangen en wurgen een frequentie van 6 treinen per uur daar, heeft NS net verklaard. Metro kan veel hogere frequenties aan (vaker en meer reizigers). Men kan mensen beter spreiden als ze terug naar huis moeten of aankomen. NS heeft vaker gewaarschuwd voor drukte en we zien de beperkingen van spoor. In Knokke wilde de burgermeester zelfs het station tijdelijk afsluiten door de toevloed van mensen. In R’dam hebben ze dit wel door en bouwen nu metro tot het strand.

Rob Wilders|23.09.20|17:06

Pat: verdiep je eerst in de infrastructurele (on)mogelijkheden en reizigerwensen voordat je onzin opschrijft. Huidige reizigers v/n Zandv. komen vooral uit Amsterdam of nog verder. Voor een metro zou bij Haarlem een apart viaduct en perron, buiten het station gebouwd moeten worden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Tweede Kamer steunt gunning hoofdrailnetconcessie aan NS | OVPro.nl
Trein bij spoorwegovergang (foto: NS)

Tweede Kamer steunt gunning hoofdrailnetconcessie aan NS

Foto NS

De Tweede Kamer steunt het voornemen van staatssecretaris Stientje van Veldhoven om de concessie voor het hoofdrailnet ook na 2024 te gunnen aan NS. Dat werd duidelijk in het debat over spoorordening. Verschillende partijen vrezen dat meer vervoerders op het hoofdrailnet ten koste gaat van de betrouwbaarheid van de dienstregeling.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

4 reacties op “Tweede Kamer steunt gunning hoofdrailnetconcessie aan NS”

Pat Rick|11.09.20|13:19

Regionale vervoerders azen op delen van het hoofdnet maar laten we eerlijk zijn: we moeten de prestaties van Arriva niet willen. Maaslijn en de 2 lijnen in Z-Limburg bungelen onderaan. Keolis is concessies afgenomen in Duitsland en Overijssel om een goede reden. Omdat we juist naar een verdere integratie van spoor in NL nodig is zou het goed zijn om de regionale lijnen onder te brengen bij NS (en sommige lijnen in Randstad om te bouwen tot metro. Naar Zandvoort bijv,als men leert van Hoekselijn)

Wiebe Goossen|15.09.20|12:39

Ik ben blij dat men inziet dat NS het best goed, eigenlijk prima doet! Wat betreft het ombouwen naar ‘metro’ van de lijn naar Zandvoort zie ik niet in wat daarvan de voordelen zouden zijn, noch de mogelijkheden daartoe.

Pat Rick|17.09.20|14:52

@Wiebe: spoor kan met hangen en wurgen een frequentie van 6 treinen per uur daar, heeft NS net verklaard. Metro kan veel hogere frequenties aan (vaker en meer reizigers). Men kan mensen beter spreiden als ze terug naar huis moeten of aankomen. NS heeft vaker gewaarschuwd voor drukte en we zien de beperkingen van spoor. In Knokke wilde de burgermeester zelfs het station tijdelijk afsluiten door de toevloed van mensen. In R’dam hebben ze dit wel door en bouwen nu metro tot het strand.

Rob Wilders|23.09.20|17:06

Pat: verdiep je eerst in de infrastructurele (on)mogelijkheden en reizigerwensen voordat je onzin opschrijft. Huidige reizigers v/n Zandv. komen vooral uit Amsterdam of nog verder. Voor een metro zou bij Haarlem een apart viaduct en perron, buiten het station gebouwd moeten worden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.