Trein bij spoorwegovergang (foto: NS)

Tweede Kamer steunt gunning hoofdrailnetconcessie aan NS

De Tweede Kamer steunt het voornemen van staatssecretaris Stientje van Veldhoven om de concessie voor het hoofdrailnet ook na 2024 te gunnen aan NS. Dat werd duidelijk in het debat over spoorordening. Verschillende partijen vrezen dat meer vervoerders op het hoofdrailnet ten koste gaat van de betrouwbaarheid van de dienstregeling.

Van Veldhoven verwacht eind 2023 een definitief besluit te nemen over de gunning. Ze maakt zich geen zorgen over het kort geding dat de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland heeft aangespannen. Onderhands gunnen is volgens de staatssecretaris mogelijk als dat leidt tot goede prestaties voor reizigers en als duidelijk is waar ruimte voor andere vervoerders is. Het programma van eisen wordt voorjaar 2022 verwacht, het beleidsvoornemen begin volgend jaar.

Maximaal tien jaar

Van Veldhoven liet in juni weten dat de concessie voor het hoofdrailnet na 2024 opnieuw naar NS gaat. Omdat het een onderhandse gunning betreft, mag de concessie maximaal tien jaar duren. De keuze is volgens de staatssecretaris gemaakt uit oogpunt van kwaliteit en stabiliteit. De Kamer is het met haar eens dat de prestaties van NS goed zijn en dat het aanbesteden van het hoofdrailnet complex en risicovol is.

Arriva, Transdev, Keolis, Qbuzz en EBS vechten het besluit aan in een kort geding. De decentrale vervoerders stellen dat de onderhandse gunning in strijd is met Europese regelgeving. Ze verweten het kabinet eerder al beloftes uit het Regeerakkoord niet waar te maken. Daarin werd gesproken over decentralisatie van vier spoorlijnen. Er wordt bekeken of op meer regionale lijnen en internationale verbindingen meer ruimte kan komen voor concurrentie, maar vooralsnog wordt alleen de sprinterdienst Leeuwarden-Zwolle vanaf 2025 gedecentraliseerd.

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

4 reacties op “Tweede Kamer steunt gunning hoofdrailnetconcessie aan NS”

Pat Rick|11.09.20|13:19

Regionale vervoerders azen op delen van het hoofdnet maar laten we eerlijk zijn: we moeten de prestaties van Arriva niet willen. Maaslijn en de 2 lijnen in Z-Limburg bungelen onderaan. Keolis is concessies afgenomen in Duitsland en Overijssel om een goede reden. Omdat we juist naar een verdere integratie van spoor in NL nodig is zou het goed zijn om de regionale lijnen onder te brengen bij NS (en sommige lijnen in Randstad om te bouwen tot metro. Naar Zandvoort bijv,als men leert van Hoekselijn)

Wiebe Goossen|15.09.20|12:39

Ik ben blij dat men inziet dat NS het best goed, eigenlijk prima doet! Wat betreft het ombouwen naar ‘metro’ van de lijn naar Zandvoort zie ik niet in wat daarvan de voordelen zouden zijn, noch de mogelijkheden daartoe.

Pat Rick|17.09.20|14:52

@Wiebe: spoor kan met hangen en wurgen een frequentie van 6 treinen per uur daar, heeft NS net verklaard. Metro kan veel hogere frequenties aan (vaker en meer reizigers). Men kan mensen beter spreiden als ze terug naar huis moeten of aankomen. NS heeft vaker gewaarschuwd voor drukte en we zien de beperkingen van spoor. In Knokke wilde de burgermeester zelfs het station tijdelijk afsluiten door de toevloed van mensen. In R’dam hebben ze dit wel door en bouwen nu metro tot het strand.

Rob Wilders|23.09.20|17:06

Pat: verdiep je eerst in de infrastructurele (on)mogelijkheden en reizigerwensen voordat je onzin opschrijft. Huidige reizigers v/n Zandv. komen vooral uit Amsterdam of nog verder. Voor een metro zou bij Haarlem een apart viaduct en perron, buiten het station gebouwd moeten worden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.