Nachttrein naar Wenen (bron: NS)

Eerste proefrit met nachttrein naar Innsbruck en Wenen

De nachttrein tussen Amsterdam, München en Wenen reed dinsdag voor het eerst sinds 2016 weer op het Nederlandse spoor. De vernieuwde internationale slaaptrein stak voor een proefrit de Duits-Nederlandse grens bij Zevenaar over om de combinatie van de treinstellen en nieuwe locomotieven in beide landen te testen.

NS huurt voor de zogeheten Nightjet nieuwe locomotieven die zowel op het Nederlandse als Duitse spoor kunnen rijden, waarbij tussen verschillende (beveiligings)systemen moet worden geschakeld. In totaal worden hiervoor 46 machinisten opgeleid. De trein rijdt tot Keulen met Nederlandse machinisten en trainmanagers. Vervolgens worden de rijtuigen overgenomen door de Oostenrijkse vervoerder ÖBB.

Tien rijtuigen

De nachttrein vertrekt vanaf 13 december dagelijks aan het begin van de avond vanuit Amsterdam, Utrecht en Arnhem om circa veertien uur later te arriveren in München, Innsbruck en Wenen. De trein bestaat uit tien rijtuigen: twee slaaprijtuigen met bedden, vier couchette-rijtuigen en vier zitrijtuigen. Vanaf Nürnberg rijdt helft van de trein rijdt naar Wenen, de rest naar München en Innsbruck. In omgekeerde richting arriveert er elke ochtend een nachttrein in Nederland.

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven stelde vorig jaar maximaal 6,7 miljoen euro beschikbaar om de internationale nachttrein tussen 2021 en 2024 financieel dekkend te maken. NS had meerdere malen aangegeven interesse te hebben in een slaaptrein, maar alleen als het ministerie zou bijdragen. De trein stopte in 2016 omdat Deutsche Bahn de stekker eruit trok. NS start op maandag 21 september de verkoop van tickets, die een half jaar vooruit beschikbaar zijn.

Lees ook: Nachttrein naar Innsbruck en Wenen rijdt eind 2020

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.