Eurostar op Amsterdam CS (bron: NS)

Actieagenda voor internationale trein als alternatief voor korte vluchten

Versterk de internationale trein, zodat deze voor meer reizigers een aantrekkelijk alternatief wordt voor korte vluchten. Dat is de ambitie van de ‘Actieagenda Trein en Luchtvaart’ die vrijdag naar de Tweede Kamer is gestuurd. De agenda is in samenwerking met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat opgesteld door Schiphol, ProRail, KLM en NS.

In de agenda staan acties en maatregelen om van de internationale trein op afstanden tot zevenhonderd kilometer een logische keuze te maken als alternatief voor en in aanvulling op het vliegverkeer. Voor elk van de zes reisbestemmingen zijn de knelpunten en mogelijke acties in kaart gebracht. Ook zal er onder meer onderzocht worden of treinen van en naar Londen en Düsseldorf/Frankfurt een stop kunnen krijgen op Schiphol en hoe bagage vanuit het vliegtuig overgeslagen kan worden in de trein.

Met de Actieagenda zetten de spoor- en luchtvaartpartijen gezamenlijk in op maatregelen, om te beginnen voor zes bestemmingen: Brussel, Parijs, Londen, Düsseldorf, Frankfurt en Berlijn. Deze zes bestemmingen namen,
totdat COVID-19 zich aandiende, ongeveer 14 procent van het aantal vliegbewegingen van en naar Schiphol voor hun rekening. “Door nu samen te werken met de belangrijkste luchtvaartpartners en de overheid om investeringen te doen, kunnen we samen een duurzame mobiliteitssector neerzetten, zegt Marjan Rintel, directeur van NS.

Minder vluchten naar Brussel

Begin dit jaar verving KLM een van de vijf dagelijkse vluchten naar Brussel door treinreizen met de Thalys. Dit betekent bijvoorbeeld dat een reiziger van Brussel naar Hongkong met de trein naar Schiphol reist en dan verder per vliegtuig. Een zogenoemd AirRail-ticket biedt KLM met groeiend succes aan. AirRail-tickets en -verbindingen kunnen nog verder verbeterd worden en uitgebreid naar andere bestemmingen zoals bijvoorbeeld Düsseldorf.

Om AirRail verder te verbeteren wordt er ingezet op het verkorten van reistijd, verhogen van frequentie en goede oplossingen voor bagage. Pieter Elbers, directeur van KLM: “We verkopen nu al aan zo’n 25 procent van onze klanten uit België een combinatieticket. Het is belangrijk dat we onze klanten een hoogwaardig AirRail product kunnen aanbieden.”

Internationale trein steeds populairder

De internationale trein wordt op de middellange afstand steeds populairder. In 2019 zijn er bijvoorbeeld 13 procent meer internationale treintickets verkocht in Nederland dan in 2018 en reisde zo’n 25 procent van KLM’s transferreizigers vanuit België met de trein naar Schiphol om daar een verbindende vlucht te nemen, staat in het document. Dick Benschop, directeur van Schiphol: “We willen Schiphol verder ontwikkelen tot een multimodale hub waar trein en vliegtuig Nederland internationaal verbinden. Daarom is het nodig dat ook de verbindingen met Duitsland en Londen een stop hebben op Schiphol.”

“De behoefte aan duurzame mobiliteit blijft groeien en het is daarom goed om te zien dat de luchtvaartsector nu samen met de spoorsector aan de slag gaat, zegt John Voppen, directeur van ProRail. “ProRail past samen met NS waar nodig stations aan. En we werken samen met andere Europese spoorbeheerders aan een betere internationale dienstregeling. In plaats van eerst de landelijke dienstregelingen uit te tekenen, is het eigenlijk beter om te beginnen met de internationale dienstregeling. Daardoor sluiten de verbindingen van verschillende landen uiteindelijk beter op elkaar aan en wordt je reis korter.”

Bekijk hier de volledige actieagenda.

Lees ook: ‘Trein in plaats van vliegtuig bespaart 8,35 miljoen ton CO2-uitstoot’

Auteur: Esther Geerts

5 reacties op “Actieagenda voor internationale trein als alternatief voor korte vluchten”

Pat Rick|23.11.20|16:28

Dit lijkt op de actieagenda van LVNL om geluidshinder te verminderen met concrete acties. Wel moet men realistisch zijn. Op versnelling naar Berlijn heeft Van Boxtel zich al verkeken door te veel zijn oren te laten aanhangen naar de milieubeweging. Mogelijk moet een oplossing worden gezocht door een nieuwe spoormaatschappij die dan niet overal hoeft te stoppen (Duitse steden zijn tegen als DB hun stop wegneemt) en een sneller treinpad kan krijgen. Wellicht kan KLM met DB/NS iets opzetten als LCC

Pat Rick|23.11.20|16:29

Mocht op lange termijn een HSL trace worden aangelegd tussen A’dam (of Zwolle via Hanzelijn en by-pass Raalte) en Bad Oeynhausen, dan zou de reistijd terug kunnen naar onder de 3 uur met ICE materieel. Hengelo-Bad Oeynhausen is minder dan 150 km, maar als DB Netze hier gaat plannen, duurt het nog minstens 10 jaar dat de procedures zijn afgerond en 15 jaar bouwtijd.

Pat Rick|23.11.20|16:32

Dusseldorp/Frankfurt zal de komende jaren vooral last hebben van de bouw van het derde spoor Emmerik-O’hausen. Hoewel al in 1992 overeengekomen, duurt het nog tot minstens 2026 voordat dit klaar is. Doorlooptijden van 20 jaar of langer zijn niet ongewoon bij het spoor, zeker in Duitsland. Zeker nu dat land vooral binnenlands vervoer wil verbeteren (DeutschlandTakt). Het traject Kaldenkerken–Dulken, een stukje van 12 km, nodig voor IC Eindhoven-Dusseldorp wacht al een eeuwigheid op verdubbeling

Pat Rick|23.11.20|16:32

Europees trafficmanagement is realistisch om prestaties te meten, maar traffic te manage-n zal het nog moeilijker zijn dan in de luchtvaart. We hebben gezien Single European Sky ontzettend lang duurt om te realiseren door politieke belangen. Op het spoor zijn de belangen alleen maar prominenter.

Pat Rick|23.11.20|16:33

Voor Kopenhagen/Bremen/Hamburg, zou het goed zijn om de Lelylijn aan te leggen met HSL-specificaties en passeersporen voor nationaal vervoer en de Wunderline een extra upgrade te geven (ipv de huidig geplande beperkte versnelling omdat dit een regionale verbetering is. Meer funding moet komen door dit te zien als internationale verbetering voor 3 landen). Dan kan men gebruik maken van de Fehmarnbelttunnel die nu wordt aangelegd.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.