Eurostar op Amsterdam CS. Foto: NS

Actieagenda voor internationale trein als alternatief voor korte vluchten

Eurostar op Amsterdam CS. Foto: NS

Versterk de internationale trein, zodat deze voor meer reizigers een aantrekkelijk alternatief wordt voor korte vluchten. Dat is de ambitie van de ‘Actieagenda Trein en Luchtvaart’ die vrijdag naar de Tweede Kamer is gestuurd. De agenda is in samenwerking met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat opgesteld door Schiphol, ProRail, KLM en NS.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Esther Geerts

5 reacties op “Actieagenda voor internationale trein als alternatief voor korte vluchten”

Pat Rick|23.11.20|16:28

Dit lijkt op de actieagenda van LVNL om geluidshinder te verminderen met concrete acties. Wel moet men realistisch zijn. Op versnelling naar Berlijn heeft Van Boxtel zich al verkeken door te veel zijn oren te laten aanhangen naar de milieubeweging. Mogelijk moet een oplossing worden gezocht door een nieuwe spoormaatschappij die dan niet overal hoeft te stoppen (Duitse steden zijn tegen als DB hun stop wegneemt) en een sneller treinpad kan krijgen. Wellicht kan KLM met DB/NS iets opzetten als LCC

Pat Rick|23.11.20|16:29

Mocht op lange termijn een HSL trace worden aangelegd tussen A’dam (of Zwolle via Hanzelijn en by-pass Raalte) en Bad Oeynhausen, dan zou de reistijd terug kunnen naar onder de 3 uur met ICE materieel. Hengelo-Bad Oeynhausen is minder dan 150 km, maar als DB Netze hier gaat plannen, duurt het nog minstens 10 jaar dat de procedures zijn afgerond en 15 jaar bouwtijd.

Pat Rick|23.11.20|16:32

Dusseldorp/Frankfurt zal de komende jaren vooral last hebben van de bouw van het derde spoor Emmerik-O’hausen. Hoewel al in 1992 overeengekomen, duurt het nog tot minstens 2026 voordat dit klaar is. Doorlooptijden van 20 jaar of langer zijn niet ongewoon bij het spoor, zeker in Duitsland. Zeker nu dat land vooral binnenlands vervoer wil verbeteren (DeutschlandTakt). Het traject Kaldenkerken–Dulken, een stukje van 12 km, nodig voor IC Eindhoven-Dusseldorp wacht al een eeuwigheid op verdubbeling

Pat Rick|23.11.20|16:32

Europees trafficmanagement is realistisch om prestaties te meten, maar traffic te manage-n zal het nog moeilijker zijn dan in de luchtvaart. We hebben gezien Single European Sky ontzettend lang duurt om te realiseren door politieke belangen. Op het spoor zijn de belangen alleen maar prominenter.

Pat Rick|23.11.20|16:33

Voor Kopenhagen/Bremen/Hamburg, zou het goed zijn om de Lelylijn aan te leggen met HSL-specificaties en passeersporen voor nationaal vervoer en de Wunderline een extra upgrade te geven (ipv de huidig geplande beperkte versnelling omdat dit een regionale verbetering is. Meer funding moet komen door dit te zien als internationale verbetering voor 3 landen). Dan kan men gebruik maken van de Fehmarnbelttunnel die nu wordt aangelegd.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Actieagenda voor internationale trein als alternatief voor korte vluchten | OVPro.nl
Eurostar op Amsterdam CS. Foto: NS

Actieagenda voor internationale trein als alternatief voor korte vluchten

Eurostar op Amsterdam CS. Foto: NS

Versterk de internationale trein, zodat deze voor meer reizigers een aantrekkelijk alternatief wordt voor korte vluchten. Dat is de ambitie van de ‘Actieagenda Trein en Luchtvaart’ die vrijdag naar de Tweede Kamer is gestuurd. De agenda is in samenwerking met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat opgesteld door Schiphol, ProRail, KLM en NS.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Esther Geerts

5 reacties op “Actieagenda voor internationale trein als alternatief voor korte vluchten”

Pat Rick|23.11.20|16:28

Dit lijkt op de actieagenda van LVNL om geluidshinder te verminderen met concrete acties. Wel moet men realistisch zijn. Op versnelling naar Berlijn heeft Van Boxtel zich al verkeken door te veel zijn oren te laten aanhangen naar de milieubeweging. Mogelijk moet een oplossing worden gezocht door een nieuwe spoormaatschappij die dan niet overal hoeft te stoppen (Duitse steden zijn tegen als DB hun stop wegneemt) en een sneller treinpad kan krijgen. Wellicht kan KLM met DB/NS iets opzetten als LCC

Pat Rick|23.11.20|16:29

Mocht op lange termijn een HSL trace worden aangelegd tussen A’dam (of Zwolle via Hanzelijn en by-pass Raalte) en Bad Oeynhausen, dan zou de reistijd terug kunnen naar onder de 3 uur met ICE materieel. Hengelo-Bad Oeynhausen is minder dan 150 km, maar als DB Netze hier gaat plannen, duurt het nog minstens 10 jaar dat de procedures zijn afgerond en 15 jaar bouwtijd.

Pat Rick|23.11.20|16:32

Dusseldorp/Frankfurt zal de komende jaren vooral last hebben van de bouw van het derde spoor Emmerik-O’hausen. Hoewel al in 1992 overeengekomen, duurt het nog tot minstens 2026 voordat dit klaar is. Doorlooptijden van 20 jaar of langer zijn niet ongewoon bij het spoor, zeker in Duitsland. Zeker nu dat land vooral binnenlands vervoer wil verbeteren (DeutschlandTakt). Het traject Kaldenkerken–Dulken, een stukje van 12 km, nodig voor IC Eindhoven-Dusseldorp wacht al een eeuwigheid op verdubbeling

Pat Rick|23.11.20|16:32

Europees trafficmanagement is realistisch om prestaties te meten, maar traffic te manage-n zal het nog moeilijker zijn dan in de luchtvaart. We hebben gezien Single European Sky ontzettend lang duurt om te realiseren door politieke belangen. Op het spoor zijn de belangen alleen maar prominenter.

Pat Rick|23.11.20|16:33

Voor Kopenhagen/Bremen/Hamburg, zou het goed zijn om de Lelylijn aan te leggen met HSL-specificaties en passeersporen voor nationaal vervoer en de Wunderline een extra upgrade te geven (ipv de huidig geplande beperkte versnelling omdat dit een regionale verbetering is. Meer funding moet komen door dit te zien als internationale verbetering voor 3 landen). Dan kan men gebruik maken van de Fehmarnbelttunnel die nu wordt aangelegd.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.