Trein naar Dortmund op Enschede

Uitvoeringsagenda voor directe spoorverbinding Zwolle-Münster klaar

De uitvoeringsagenda is vastgesteld voor het project EuregioRail, dat Zwolle en Münster via een directe spoorverbinding met elkaar moet verbinden. De verbeterde spoorlijn moet in 2027 klaar zijn en wordt in de daaropvolgende jaren verder uitgebreid. Projectpartners EUREGIO, Zweckverband Nahverkehr Westfalen-Lippe (NWL), regio Twente en de provincie Overijssel trekken hierbij samen op.

De partners werken in het EuregioRail-project samen, omdat ze de sociaaleconomische kwaliteit van de regio’s willen versterken en grensoverschrijdend werken en leven willen stimuleren. Ze verwachten dat de Euregio met een goede directe treinverbinding tussen Münster en Zwolle aan ‘potentie’ kan winnen en daardoor kan uitgroeien tot een ‘Euregionale metropool’.

Elektrificatie

Vanwege vergevorderde elektrificatieplannen aan Duitse zijde vervalt na 2026 de bestaande verbinding tussen Enschede en Münster zonder gelijktijdige investeringen aan Nederlandse zijde. Volgens de partijen zijn beide landen bereid om te investeren in grensoverschrijdend spoor.

In de nabije toekomst wordt een S-Bahn-systeem voor stad en de Duitse regio Münsterland gefaseerd ingevoerd. Daarin is ook een goede aansluiting op Enschede en Zwolle opgenomen. De afronding van de uitvoeringsagenda is volgens de partijen belangrijk omdat het de ‘routekaart’ is naar uiteindelijke realisatie van betere treinverbindingen tussen Noordrijn-Westfalen en de Provincie Overijssel. Er wordt momenteel onderzoek verricht om kosten en baten van de ambities te analyseren.

Gedeputeerde Bert Boerman van de provincie Overijssel: “Deze verbinding is belangrijk om de sociaaleconomische kwaliteit van grensregio’s te versterken en om grensoverschrijdend werken en leven te faciliteren. Een goede directe treinverbinding tussen Münster en Zwolle is geen doel op zich, maar verbindt regio’s aan weerszijden van de landsgrens die volgens het onderzoek Kracht van Oost elkaar veel te bieden hebben. Denk bijvoorbeeld aan het economisch potentieel van Münsterland en Noord-Ruhrgebied.”

Joachim Künzel, directeur van Zweckverband Nahverkehr Westfalen-Lippe (NWL): “EuregioRail brengt Münsterland en Overijssel dichter bij elkaar, ten bate van forensen, toeristen en vele andere gebruikers. Het zal ook een klimaatvriendelijk en duurzaam alternatief voor de auto zijn, omdat het de ambitie is te werken met elektrische treinen en op lange termijn ook op groene stroom te rijden.”

Meer capaciteit en betere verbindingen

Op dit moment is er nog een overstap in Enschede nodig voor een treinreis van Münster naar Zwolle. De verbetering van de verbinding tussen Münster en Zwolle vergroot de capaciteit en verkort reistijden. Door het vervangen van dieseltreinen door elektrische treinen wordt daarnaast de luchtkwaliteit verbeterd. Doordat de regio’s Münsterland, Twente en Zwolle via het spoor beter met elkaar zijn verbonden is de verwachting dat dit een intensievere samenwerking oplevert tussen universiteiten en hogescholen aan beide zijden van de grens.

Het project EuregioRail is onderdeel van het INTERREG-programma Duitsland-Nederland en wordt ondersteund door de Europese Unie, de provincie Overijssel, Nahverkehr Westfalen Lippe (NWL) en het Ministerium für Wirtschaft, Innovation, Digitalisierung und Energie (MWIDE) van Noordrijn-Westfalen. Andere medefinanciers zijn gemeente Enschede, Kreis Coesfeld, Kreis Steinfurt, Kreis Borken, Regio Achterhoek, Regio Twente, Regio Zwolle, Stadt Münster, Stadt Osnabrück, Gemeente Hengelo en Gemeente Almelo.

Lees ook: Onderzoek naar directe trein tussen Zwolle en Münster

Auteur: Marieke van Gompel

2 reacties op “Uitvoeringsagenda voor directe spoorverbinding Zwolle-Münster klaar”

kees boer|08.12.20|20:43

De spoorverdubbeling en electrificatie van het gedeelte Zwolle – Wierden hadden ze enkele jaren geleden in een keer goed moeten doen;jammer dat destijds de provincie Overijssel toen zo sceptisch was om zodoende alvast meer capaciteit te creëren;niet allen omtrent om deze geplande verbingding ,ook de relatie met Berlijn ,dit zou kunnen uitgroeien voor een drukke verbinding ook met Flevoland gezien de geplande woningbouw met name in Almere

Derk Van Dorth|04.01.21|11:22

Hoeveel reizigers maakten gebruik van de verbinding Münster-Enschede, en hoeveel daarvan stapten over richting Zwolle?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.