Lelylijn

Ook NS toont zich voorstander van Lelylijn

NS heeft zich voor het eerst uitgesproken voor de aanleg van de Lelylijn. De spoorvervoerder ziet de verkorte reistijd als grootste voordeel van de treinverbinding tussen de Randstad en Groningen, via Heerenveen en Drachten. Veel politieke partijen hebben de Lelylijn inmiddels opgenomen in hun verkiezingsprogramma.

NS verwacht zeker 12.000 extra treinreizigers als de nieuwe verbinding er komt. “De Lelylijn heeft zo zijn voordelen”, aldus de spoorvervoerder. De belangrijkste is dus de tijdswinst van 40 minuten. Ook ziet NS veel potentie in stations in Drachten en Emmeloord. Daarnaast zorgen twee verbindingen met het noorden voor minder reizigershinder bij werkzaamheden of verstoringen.

Verkiezingsprogramma

Het draagvlak voor de Lelylijn is dit jaar gegroeid. Acht politieke partijen hebben de nieuwe treinverbinding inmiddels opgenomen in hun verkiezingsprogramma. De Lelylijn belandde in de partijprogramma’s van CDA, ChristenUnie, D66, PvdA, PvdD, SGP, SP en VVD. Daarnaast is ook vanuit het Nationaal Groeifonds 20 miljard euro beschikbaar voor projecten die bijdragen een economische groei. Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat noemde de Lelylijn hiervoor een mogelijk project.

NS heeft al geruime tijd de ambitie om de reistijd van en naar Noord-Nederland te verkorten, maar toonde zich niet eerder voorstander van de Lelylijn. Daarbovenop vraagt volgens de vervoerder ook de bestaande verbinding tussen Amsterdam en het noorden, via Zwolle en Meppel, om extra investeringen. NS kijkt onder meer met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ProRail en provincies naar de mogelijkheden om deze verbinding op korte termijn te versnellen. Dit onderzoek is naar verwachting volgend jaar afgerond.

Lees ook: 

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

2 reacties op “Ook NS toont zich voorstander van Lelylijn”

Tjerk Bekius|17.12.20|14:16

Deze Lelylijn kan er snel liggen, al veel onderzoeken gedaan te veel, al veel grond gereserveerd, dus niet poetsen maar aan het werk. Eindelijk van bottleneck Zwolle af, en Zwolle krijgt meer ruimte.
En Noord Nederland heeft eindelijk meer mogelijkheden als het fout gaat. En Drachten is blij.

Arjan Krabbenbos|17.12.20|15:14

Buiten de Lelylijn zijn de verlengde Kamperlijn, Emmerlijn ook noodzakelijk! Hoe meer en beter OV naar woning en bedrijfslocaties gaan hoe beter! ook natuurgebieden als de Meinweg met goed OV ontsluiten is een pre! Maar ook de verbeterde grensverbindingen van Weert naar Antwerpen een extra trein richting Antwerpen naar Breda en Roosendaal is gewenst! maar ook lightrail Nijmegen-Kleve en verder met stops bij Heyendaal en Groesbeek zie ik als een mooie kanshebber! Gent Terneuzen hoort er ook bij!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.