Wink-trein voor Arriva in Groningen en Friesland

Arriva maakt namen bekend voor 18 nieuwe WINK-treinen

In Friesland en Groningen kunnen treinreizigers binnenkort letterlijk met de Noorderzon vertrekken. Het is een van de namen voor de achttien nieuwe WINK-treinen van Arriva. De vervoerder schreef vorig jaar een namenwedstrijd uit voor de voertuigen, die elk worden vernoemd naar een bestemming in de twee provincies.

Veel inwoners gaven gehoor aan de oproep van Arriva om hun favoriete bestemming in te sturen. De wedstrijd leverde ruim 3.000 inzendingen en 10.000 stemmen op. “Het is mooi om te zien dat zo’n namenwedstrijd mensen en bestemmingen met elkaar verbindt. Zo werd er bijvoorbeeld massaal gelobbyd om bepaalde favoriete bestemmingen op de trein te krijgen”, aldus Arriva-directeur en juryvoorzitter Anne Hettinga. “Zelf ben ik blij dat een van onze iconische Friese meren, Snitser Mar, op de trein komt te staan.”

Binnen- en buitenkant

De zevenkoppige jury maakte voor de laatste stemronde een selectie van 36 namen, die dus allemaal verwijzen naar een Friese of Groningse bestemming. De volgende achttien kwamen als winnaar uit de bus: Het Wad, d’Olle Grieze, Noar hoes, Museumspoorlijn STAR, Noorderzon, De Drie Gezusters, Westerwolde, Hongerige Wolf, Hangende Keukens, Oldehove, Holwerd aan Zee, Thús, Oerol, Reaklif, Alvestêdetocht, Zwarte Haan, De Slachte, Snitser Mar.

De WINK-treinen zijn speciaal ontwikkeld voor de nieuwe concessie op de Noordelijke lijnen en stromen vanaf het voorjaar in de dienstregeling in. De voertuigen worden vervolgens één voor één met hun naam gepresenteerd. De bestemmingen krijgen niet alleen een plekje op de buitenkant. Ze worden ook aan de binnenkant van de treinen gevisualiseerd. Arriva werkt daarnaast aan verhalen over de bestemmingen voor haar platform Treinvolverhalen.nl.

Nieuwe concessie

Arriva startte op 13 december 2020 met de nieuwe treinconcessie op de Noordelijke lijnen. De vervoerder kreeg deze opnieuw voor vijftien jaar gegund door de provincies Groningen (ook als opdrachtgever van Niedersachsen) en Friesland. In de nieuwe dienstregeling worden op verschillende trajecten meer treinen ingezet, waarmee wordt bijgedragen aan een betere bereikbaarheid van het noorden.

Lees ook: Arriva wint concessie spoorvervoer in Groningen en Friesland

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

6 reacties op “Arriva maakt namen bekend voor 18 nieuwe WINK-treinen”

Wiebe Goossen|12.01.21|11:45

Ik zie eerlijk gezegd niet in waarom zoveel aandacht besteed wordt aan naamgeving van treinen en treinstellen, dit lijkt mij van nevenbelang. Wie let er nou op die namen bij het dagelijks gebruik?

Martin Kroon|13.01.21|00:38

Vraagje: ik zie aan de illustratie dat Arriva met elektrische treinen gaat rijden. Waar krijgen die hun stroom vandaan? Wanneer worden de bovenleidingen tussen Eemshaven/Delfzijl > Groningen > Leeuwarden > Harlingen en Stavoren dan aangelegd?

Loek van der Heide|12.04.21|09:39

Er waren plannen tot zgn. ‘deel-elektrificatie’ op de uiteinden Leeuwarden -Harlingen’haven’ en Lwd.-Sneek-staveren, naast volledige elektrificatie Leeuwarden-Groningen. Omdat Fryslân en Groningen niet voorzien in een fonds infrastructuur met oormerking Railbouw ontwikkeling etc. Dit alles in combinatie met treinen op batterijen zonder dieselmotoren. Omdat de provincies e begrotingg hiervoor niet op orde hebben zijn de ambitie’s mbt. elektrificatie ‘afgeschaald’ …Prioriteit aan wegenbouw….

Loek van der Heide|12.04.21|09:44

Een van de meest pijnlijke tegenslagen inzake snellere treinen Groningen-Bremen zijn de enorme tegenslagen bij wegenaanleg Groningen, de zuidelijke rondweg. Ook ontbreekt het aan acceptabel ambitiniveau voor inter-modale ontwikkeling Railgoederenvervoer vanaf Harlingen ‘Noord’ / Leeuwarden ‘Zwettehaven. Ook zijn, na verbredeing van perron bij de sporen 5,6&7
Leeuwarden, geen doorgaande treinen meer mogelijk AF Harlingen ‘haven’ naar Groningen en verder naar Duitsland

Loek van der Heide|13.04.21|12:43

Knelpunten en beleidsfouten bij het zgn. ESGL project (meer treinen tussen Leeuwarden en Groningen-Bremen:
1- Tekorten op begrotingen wegenbouw afgewenteld mbt. besteding van gelden voor ESGL
2- een structureel te laag ambitiniveau bij de provv. Fryslân en Groningen inzake CV/OV (collectief goederen en OV per Spoor)
3- Te gemakkelijk uitgaan van ‘0’ optie bij ‘onderzoeken’ die ad. Harlingen – Leeuwarden en Groningen seaports inzake de ontwikkeling van Inter-modaal railgoederenvervoer

Loek van der Heide|13.04.21|12:52

Het Inter-modale railgoederenvervoer vromt i feite mede, de basis voor een rendabel/-ler exploitatie van de wens vd regio’s Noordelijk vd lijn Zwolle-Salzbergen om in te zetten op de Lelylijn (Lelystad-Leeuwarden/Groningen, de Friso-Saxen spoorlijn
(Bentheim Dld.-Emmen-Zuidbroek-Eemshaven/-Groningen EN de Frisia-lijn (Bremen-Groningen-)Leeuwarden Harlingen-Anna Palowna (-Den Helder/ Amsterdam IJmondhavens, Schiphol

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.