Sprinter Nieuwe Generatie op Amsterdam Centraal (foto: NS)

Machinist straks verantwoordelijk voor vertrekproces nieuwe Airport Sprinter

Foto NS

De treinmachinist zal bij de introductie van een nieuwe Airport Sprinter verantwoordelijk worden voor het vertrekproces. Deze hoogfrequente Sprinter gaat in 2023 acht keer per uur tussen Amsterdam Centraal en Schiphol/Hoofddorp rijden. Vakbonden VVMC en FNV Spoor zien het veranderde vertrekproces als groot gevaar en denken dat hiermee de eerste stap wordt gezet om de hoofdconducteur van de Sprinters te halen.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marieke van Gompel

10 reacties op “Machinist straks verantwoordelijk voor vertrekproces nieuwe Airport Sprinter”

Pat Rick|11.01.21|16:29

NS probeert hiermee metro te spelen. Maar eigenlijk heeft Schiphol nog hogere frequenties nodig, vanaf 15 per uur. Dit redt ERTMS niet, en is spoor niet geschikt.

In het verleden wilde NS metro spelen door de WCs uit de spinters te halen. Daar kwam in NL toen een storm van protest op. Spoor in A’dam moet zijn voor HSLs en IC, terwijl de MRA bediend moet worden door metro. In het verleden wilde NS machinist-only operatie ook met Wadlopers, maar ging niet door

Camille Kreemers|11.01.21|18:25

Waarom kan de metro wel tot elke 2 minuten rijden en de trein niet? Wat maakt deze systemem verschillend?

asierts|12.01.21|10:33

Tuurlijk kan ETCS dat aan, wat een kolder.

Wiebe Goossen|12.01.21|11:38

Beter haast maken met het doortrekken van de metro naar Schiphol, daar hebben veel meer mensen straks iets aan. Het wordt veel te druk met sprinters, “airport sprinters”, (al dan niet hoogfrequente) intercities en internationale treinen. Tot die metro is doorgetrokken moet de reiziger het maar doen met het huidige, eventueel uitgebreide, aanbod.

Fred Andrioli|12.01.21|15:52

De vakbonden zijn beducht voor het uithollen van de functie van de hoofdconducteur. Zijn die er eigenlijk nog wel ? Soms zie ik nog wel iemand op een fluitje blazen, die daarna verdwijnt in een machinistencabine.

asierts|13.01.21|12:45

@ Camille : metrolijnen kunnen per definitie veel stipter rijden dan gemengde (lange-afstands-)spoorwegsystemen. De stiptheid en integrale systeembetrouwbaarheid maakt zeer hoge frequenties mogelijk.
Een losse heavyraildienst (bv Zwolle-Kampen) kan dit in theorie ook, maar de lage frequentie en krappe overstap zorgt nogal eens voor (dan noodzakelijk) vertraagd vertrek.

asierts|13.01.21|13:06

Sterker nog: ETCS en ATO zijn hier juist bij uitstek geschikt voor, omdat de machinist zich dan volledig kan concentreren op de veiligheid voor, tijdens en na het sluiten van de deuren. Dit leidt juist tot een HOGER veiligheidsniveau dan met een HC, want die ziet tegenwoordig tijdens en na sluiting niks meer, met alle risico’s van dien.

‘STS-passage bij vertrek’ is een issue dat gerelateerd is aan baanseinwaarneming. Onder ETCS speelt dat niet meer, en met ATO wordt het nog veel simpeler.

Pat Rick|18.01.21|16:11

@Arco: ERTMS kan tot 50% meer capaciteit realiseren volgens Prorail (theoretisch). Maar elke 2 minuten? Metro kan zelfs tot (meer dan) 1 minuut aan en meer dan 200%-300%, is kosteneffectiever en energie-efficienter. Je kunt miljarden in hoofdspoor investeren (en ProRail zal graag al het geld opmaken), maar dan doe je forensen tekort als je vergelijkt met metrosystemen van NY, Londen, Parijs. Hoofdspoor kent duidelijk beperkingen en is voor lange afstand en metro geoptimaliseerd voor de kortere

Mick (Wim) De Jong|21.01.21|16:39

De NS treinen op Zoetermeerlijn reden ook jarenlang met alleen machinist. Zelfde zaak, zelfde verantwoordelijkheid, zelfde gejammer van de vakbond.

NS is al jaren metro-bedrijf, vergeleken met RATP in Parijs. https://nl.wikipedia.org/wiki/R%C3%A9gie_Autonome_des_Transports_Parisiens
NS rijdt over 3000 km spoor, doet 300 stations aan, en vervoert 1,3 miljoen passagiers per dag.
De RATP (incl RER A, B, C, D en E) 1700 miljoen per dag, over 500 km spoor, langs 300 stations.
Niet zeuren dus.

kees boer|04.02.21|00:04

Ik heb dit jaren terug al opgemerkt bij de S-Bahn in diverse Duitse steden dat de machinist bij vertrek roept : Bitte zuruck bleiben

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Machinist straks verantwoordelijk voor vertrekproces nieuwe Airport Sprinter | OVPro.nl
Sprinter Nieuwe Generatie op Amsterdam Centraal (foto: NS)

Machinist straks verantwoordelijk voor vertrekproces nieuwe Airport Sprinter

Foto NS

De treinmachinist zal bij de introductie van een nieuwe Airport Sprinter verantwoordelijk worden voor het vertrekproces. Deze hoogfrequente Sprinter gaat in 2023 acht keer per uur tussen Amsterdam Centraal en Schiphol/Hoofddorp rijden. Vakbonden VVMC en FNV Spoor zien het veranderde vertrekproces als groot gevaar en denken dat hiermee de eerste stap wordt gezet om de hoofdconducteur van de Sprinters te halen.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marieke van Gompel

10 reacties op “Machinist straks verantwoordelijk voor vertrekproces nieuwe Airport Sprinter”

Pat Rick|11.01.21|16:29

NS probeert hiermee metro te spelen. Maar eigenlijk heeft Schiphol nog hogere frequenties nodig, vanaf 15 per uur. Dit redt ERTMS niet, en is spoor niet geschikt.

In het verleden wilde NS metro spelen door de WCs uit de spinters te halen. Daar kwam in NL toen een storm van protest op. Spoor in A’dam moet zijn voor HSLs en IC, terwijl de MRA bediend moet worden door metro. In het verleden wilde NS machinist-only operatie ook met Wadlopers, maar ging niet door

Camille Kreemers|11.01.21|18:25

Waarom kan de metro wel tot elke 2 minuten rijden en de trein niet? Wat maakt deze systemem verschillend?

asierts|12.01.21|10:33

Tuurlijk kan ETCS dat aan, wat een kolder.

Wiebe Goossen|12.01.21|11:38

Beter haast maken met het doortrekken van de metro naar Schiphol, daar hebben veel meer mensen straks iets aan. Het wordt veel te druk met sprinters, “airport sprinters”, (al dan niet hoogfrequente) intercities en internationale treinen. Tot die metro is doorgetrokken moet de reiziger het maar doen met het huidige, eventueel uitgebreide, aanbod.

Fred Andrioli|12.01.21|15:52

De vakbonden zijn beducht voor het uithollen van de functie van de hoofdconducteur. Zijn die er eigenlijk nog wel ? Soms zie ik nog wel iemand op een fluitje blazen, die daarna verdwijnt in een machinistencabine.

asierts|13.01.21|12:45

@ Camille : metrolijnen kunnen per definitie veel stipter rijden dan gemengde (lange-afstands-)spoorwegsystemen. De stiptheid en integrale systeembetrouwbaarheid maakt zeer hoge frequenties mogelijk.
Een losse heavyraildienst (bv Zwolle-Kampen) kan dit in theorie ook, maar de lage frequentie en krappe overstap zorgt nogal eens voor (dan noodzakelijk) vertraagd vertrek.

asierts|13.01.21|13:06

Sterker nog: ETCS en ATO zijn hier juist bij uitstek geschikt voor, omdat de machinist zich dan volledig kan concentreren op de veiligheid voor, tijdens en na het sluiten van de deuren. Dit leidt juist tot een HOGER veiligheidsniveau dan met een HC, want die ziet tegenwoordig tijdens en na sluiting niks meer, met alle risico’s van dien.

‘STS-passage bij vertrek’ is een issue dat gerelateerd is aan baanseinwaarneming. Onder ETCS speelt dat niet meer, en met ATO wordt het nog veel simpeler.

Pat Rick|18.01.21|16:11

@Arco: ERTMS kan tot 50% meer capaciteit realiseren volgens Prorail (theoretisch). Maar elke 2 minuten? Metro kan zelfs tot (meer dan) 1 minuut aan en meer dan 200%-300%, is kosteneffectiever en energie-efficienter. Je kunt miljarden in hoofdspoor investeren (en ProRail zal graag al het geld opmaken), maar dan doe je forensen tekort als je vergelijkt met metrosystemen van NY, Londen, Parijs. Hoofdspoor kent duidelijk beperkingen en is voor lange afstand en metro geoptimaliseerd voor de kortere

Mick (Wim) De Jong|21.01.21|16:39

De NS treinen op Zoetermeerlijn reden ook jarenlang met alleen machinist. Zelfde zaak, zelfde verantwoordelijkheid, zelfde gejammer van de vakbond.

NS is al jaren metro-bedrijf, vergeleken met RATP in Parijs. https://nl.wikipedia.org/wiki/R%C3%A9gie_Autonome_des_Transports_Parisiens
NS rijdt over 3000 km spoor, doet 300 stations aan, en vervoert 1,3 miljoen passagiers per dag.
De RATP (incl RER A, B, C, D en E) 1700 miljoen per dag, over 500 km spoor, langs 300 stations.
Niet zeuren dus.

kees boer|04.02.21|00:04

Ik heb dit jaren terug al opgemerkt bij de S-Bahn in diverse Duitse steden dat de machinist bij vertrek roept : Bitte zuruck bleiben

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.