Vechtdallijn (foto Harold Versteeg/Hollandse Hoogte)

Arriva wil met extra maatregelen einde maken aan overlast Vechtdallijn

Het aanpakken van aanhoudende overlast door reizigers op de Vechtdallijnen vraagt volgens Arriva om een mix van maatregelen. Het aantal incidenten op de lijn tussen Zwolle en Emmen ligt al sinds december 2019 hoog. Een pilot waarbij stewards in koppels liepen en het uitrusten van de stewards met bodycams, bleek afgelopen maanden onvoldoende preventieve werking te hebben. Extra maatregelen vragen wel om een financiële bijdrage.

Eind vorig jaar maakte Arriva al melding van een toename van het aantal incidenten op de Vechtdallijn. Het gaat voornamelijk om zogenaamde B-incidenten als zwartrijden en het niet dragen van een mondkapje, maar ook om fysiek geweld zoals spuugincidenten of duw- en trekwerk. Het aantal incidenten liep afgelopen tijd dus niet terug, ondanks het treffen van de extra maatregelen.

Vliegende teams

Om de overlast alsnog een halt toe te roepen, kijkt Arriva nu onder meer naar de mogelijkheid van uitbreiding van de geweldsbevoegdheid en naar de inzet van meer stewards die opereren als ‘vliegende teams’. Op elke trein is dan een steward aanwezig, die bij een (mogelijk) incident hulp kan inschakelen. “Door aan beide uiteinden van de lijn een team neer te zetten is de maximale oproeptijd dertig minuten. Hiermee kunnen de teams redelijk snel ter plekke zijn. We zien het daarom als een belangrijk onderdeel van de verschillende maatregelen.”

Arriva wil verder in het tweede kwartaal van 2021 starten met reisverboden voor plegers van geweld tegen medewerkers. Bij een aangiftewaardig incident kan een reisverbod van maximaal drie maanden worden opgelegd. Notoire zwartrijders kunnen tot twee maanden worden geweerd bij meer dan vijf uitstel van betalingen. De kennis voor invoering van het reisverbod is al aanwezig in andere regio’s van de vervoerder.

1,5 miljoen euro

De inzet van extra personeel vraagt om een financiële bijdrage, aldus Arriva, die dit vorige maand heeft toegelicht tijdens een gesprek met statenleden. “Hoeveel er precies nodig is, hangt mede af van de hoeveelheid personeel die we willen inzetten. Hiervoor liggen verschillende scenario’s op tafel.” De voorkeur van de vervoerder gaat uit naar de extra inzet van vliegende teams verspreid over de dag, als aanvulling op bestaande inzet.

Deze maatregel vraagt om zeker 1,5 miljoen euro, zegt regiodirecteur Jieskje Hollander tegenover RTV Drenthe. “Het gaat om grote bedragen. Dat komt omdat het om de structurele inzet van mensen gaat en dat kost veel geld. Voor 2,4 miljoen zou je bij wijze van spreke elke trein kunnen uitrusten met meerdere mensen. We vinden dat zelf een heel zwaar scenario, wat ook eigenlijk bijna zijn doel voorbij schiet. We denken dat we voor 1,5 miljoen een goede, robuuste oplossing kunnen inrichten.”

Auteur: Dylan Metselaar

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Arriva wil met extra maatregelen einde maken aan overlast Vechtdallijn | OVPro.nl
Vechtdallijn (foto Harold Versteeg/Hollandse Hoogte)

Arriva wil met extra maatregelen einde maken aan overlast Vechtdallijn

Het aanpakken van aanhoudende overlast door reizigers op de Vechtdallijnen vraagt volgens Arriva om een mix van maatregelen. Het aantal incidenten op de lijn tussen Zwolle en Emmen ligt al sinds december 2019 hoog. Een pilot waarbij stewards in koppels liepen en het uitrusten van de stewards met bodycams, bleek afgelopen maanden onvoldoende preventieve werking te hebben. Extra maatregelen vragen wel om een financiële bijdrage.

Eind vorig jaar maakte Arriva al melding van een toename van het aantal incidenten op de Vechtdallijn. Het gaat voornamelijk om zogenaamde B-incidenten als zwartrijden en het niet dragen van een mondkapje, maar ook om fysiek geweld zoals spuugincidenten of duw- en trekwerk. Het aantal incidenten liep afgelopen tijd dus niet terug, ondanks het treffen van de extra maatregelen.

Vliegende teams

Om de overlast alsnog een halt toe te roepen, kijkt Arriva nu onder meer naar de mogelijkheid van uitbreiding van de geweldsbevoegdheid en naar de inzet van meer stewards die opereren als ‘vliegende teams’. Op elke trein is dan een steward aanwezig, die bij een (mogelijk) incident hulp kan inschakelen. “Door aan beide uiteinden van de lijn een team neer te zetten is de maximale oproeptijd dertig minuten. Hiermee kunnen de teams redelijk snel ter plekke zijn. We zien het daarom als een belangrijk onderdeel van de verschillende maatregelen.”

Arriva wil verder in het tweede kwartaal van 2021 starten met reisverboden voor plegers van geweld tegen medewerkers. Bij een aangiftewaardig incident kan een reisverbod van maximaal drie maanden worden opgelegd. Notoire zwartrijders kunnen tot twee maanden worden geweerd bij meer dan vijf uitstel van betalingen. De kennis voor invoering van het reisverbod is al aanwezig in andere regio’s van de vervoerder.

1,5 miljoen euro

De inzet van extra personeel vraagt om een financiële bijdrage, aldus Arriva, die dit vorige maand heeft toegelicht tijdens een gesprek met statenleden. “Hoeveel er precies nodig is, hangt mede af van de hoeveelheid personeel die we willen inzetten. Hiervoor liggen verschillende scenario’s op tafel.” De voorkeur van de vervoerder gaat uit naar de extra inzet van vliegende teams verspreid over de dag, als aanvulling op bestaande inzet.

Deze maatregel vraagt om zeker 1,5 miljoen euro, zegt regiodirecteur Jieskje Hollander tegenover RTV Drenthe. “Het gaat om grote bedragen. Dat komt omdat het om de structurele inzet van mensen gaat en dat kost veel geld. Voor 2,4 miljoen zou je bij wijze van spreke elke trein kunnen uitrusten met meerdere mensen. We vinden dat zelf een heel zwaar scenario, wat ook eigenlijk bijna zijn doel voorbij schiet. We denken dat we voor 1,5 miljoen een goede, robuuste oplossing kunnen inrichten.”

Auteur: Dylan Metselaar

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.