VIRM wordt opgeknapt (foto: NS)

NS wint prijs voor duurzaam opknappen dubbeldekstrein

NS is in de prijzen gevallen vanwege de manier waarop VIRM-dubbeldekstreinen worden gemoderniseerd. De spoorvervoerder kreeg hiervoor de Circular Award uitgereikt door staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat. Deze prijs is bedoeld voor de meest innovatieve projecten en producten die laten zien wat circulaire economie kan betekenen voor Nederland.

NS heeft afgelopen jaren 656 voertuigen na twintig jaar gebruik gemoderniseerd. Daardoor kan de trein weer twintig jaar reizigers vervoeren en wordt afval en het gebruik van nieuwe grondstoffen voorkomen. Bij het opknappen krijgt 99 procent van de trein krijgt een tweede leven en wordt 85 procent van de materialen hergebruikt. Van zijwanden worden bijvoorbeeld dwarsliggers voor het spoor gemaakt, de vloer keert terug in voetbal- en tafeltennistafels, de plafonds in bureaus en oude treinramen worden gebruikt bij de bouw van nieuwe kantoren en werkplaatsen. NS wil vanaf 2030 volledig circulaire treinen produceren.

Impact op grote schaal

De jury roemde NS voor de impact die de spoorvervoerder op grote schaal maakt en voor het totaalconcept van duurzaamheid. “De schaal waarop de NS dit aanpakt is enorm, hierdoor maakt het bedrijf een gigantische impact”, aldus juryvoorzitter Louise Vet. “Ze zijn gericht aan de slag gegaan met zaken die in hun eigen invloedssfeer liggen en samenwerkingen aangegaan met leveranciers en afnemers. Wat de NS heeft neergezet is ontzettend knap. Ze laten zien dat ze niet voor niks onze nationale trots zijn.”

Marjan Rintel, president-directeur van NS: “We zijn heel trots dat we deze prijs hebben gewonnen, omdat we geloven in duurzaam ondernemen en weten dat het onder de streep uit kan. De Circular Award is een waardering voor het jarenlange, harde werk dat onze mensen hierin hebben gestopt. We doen alles in eigen huis in onze werkplaats in Haarlem. Daarnaast is de prijs net zo goed een aanmoediging om dat laatste procentpuntje te vinden. En dat blijft ons uiteindelijke, circulaire doel: alle materialen uit een oude trein hergebruiken.”

Week van de Circulaire Economie

De Circular Awards worden jaarlijks uitgereikt in de categorieën business en public. Dit jaar waren er bijna honderd aanmeldingen in totaal en voor beide prijzen drie finalisten. NS won in de categorie business, waar de andere finalisten VepaDrentea en Swapfiets waren.

De prijzen werden maandag uitgereikt op de eerste dag van de Week van de Circulaire Economie. In deze week organiseren bedrijven, overheden en professionals door het hele land evenementen over de circulaire economie. Het doel hiervan is laten zien hoe circulair ondernemen in de praktijk werkt, zodat iedereen daarvan kan leren. De week is een initiatief van Het Versnellingshuis, een samenwerkingsverband van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, MVO Nederland, Het Groene Brein, VNO-NCW en MKB-Nederland.

Auteur: Dylan Metselaar

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS wint prijs voor duurzaam opknappen dubbeldekstrein | OVPro.nl
VIRM wordt opgeknapt (foto: NS)

NS wint prijs voor duurzaam opknappen dubbeldekstrein

NS is in de prijzen gevallen vanwege de manier waarop VIRM-dubbeldekstreinen worden gemoderniseerd. De spoorvervoerder kreeg hiervoor de Circular Award uitgereikt door staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat. Deze prijs is bedoeld voor de meest innovatieve projecten en producten die laten zien wat circulaire economie kan betekenen voor Nederland.

NS heeft afgelopen jaren 656 voertuigen na twintig jaar gebruik gemoderniseerd. Daardoor kan de trein weer twintig jaar reizigers vervoeren en wordt afval en het gebruik van nieuwe grondstoffen voorkomen. Bij het opknappen krijgt 99 procent van de trein krijgt een tweede leven en wordt 85 procent van de materialen hergebruikt. Van zijwanden worden bijvoorbeeld dwarsliggers voor het spoor gemaakt, de vloer keert terug in voetbal- en tafeltennistafels, de plafonds in bureaus en oude treinramen worden gebruikt bij de bouw van nieuwe kantoren en werkplaatsen. NS wil vanaf 2030 volledig circulaire treinen produceren.

Impact op grote schaal

De jury roemde NS voor de impact die de spoorvervoerder op grote schaal maakt en voor het totaalconcept van duurzaamheid. “De schaal waarop de NS dit aanpakt is enorm, hierdoor maakt het bedrijf een gigantische impact”, aldus juryvoorzitter Louise Vet. “Ze zijn gericht aan de slag gegaan met zaken die in hun eigen invloedssfeer liggen en samenwerkingen aangegaan met leveranciers en afnemers. Wat de NS heeft neergezet is ontzettend knap. Ze laten zien dat ze niet voor niks onze nationale trots zijn.”

Marjan Rintel, president-directeur van NS: “We zijn heel trots dat we deze prijs hebben gewonnen, omdat we geloven in duurzaam ondernemen en weten dat het onder de streep uit kan. De Circular Award is een waardering voor het jarenlange, harde werk dat onze mensen hierin hebben gestopt. We doen alles in eigen huis in onze werkplaats in Haarlem. Daarnaast is de prijs net zo goed een aanmoediging om dat laatste procentpuntje te vinden. En dat blijft ons uiteindelijke, circulaire doel: alle materialen uit een oude trein hergebruiken.”

Week van de Circulaire Economie

De Circular Awards worden jaarlijks uitgereikt in de categorieën business en public. Dit jaar waren er bijna honderd aanmeldingen in totaal en voor beide prijzen drie finalisten. NS won in de categorie business, waar de andere finalisten VepaDrentea en Swapfiets waren.

De prijzen werden maandag uitgereikt op de eerste dag van de Week van de Circulaire Economie. In deze week organiseren bedrijven, overheden en professionals door het hele land evenementen over de circulaire economie. Het doel hiervan is laten zien hoe circulair ondernemen in de praktijk werkt, zodat iedereen daarvan kan leren. De week is een initiatief van Het Versnellingshuis, een samenwerkingsverband van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, MVO Nederland, Het Groene Brein, VNO-NCW en MKB-Nederland.

Auteur: Dylan Metselaar

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.