Station Assen (foto: NS)

Noord-Nederland: 220.000 extra huizen in ruil voor spoorinvesteringen

Beeldbank NS

De provincies Drenthe, Flevoland, Friesland en Groningen kunnen in ruil voor 9,5 miljard euro aan investeringen in spoorverbindingen een kwart van de nationale woningbouwopgave voor hun rekening nemen. Naast de aanleg van de veelbesproken Lelylijn vraagt grootschalige woningbouw om de Nedersaksenlijn en verbeteringen van bestaand spoor.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

3 reacties op “Noord-Nederland: 220.000 extra huizen in ruil voor spoorinvesteringen”

Pat Rick|19.04.21|16:06

Dit geeft een concrete oplossing voor het ruimtegebrek in de Randstad. Het zou goed zijn om dit aan te merken als de snelle corridor naar Noord-Duitsland en Scandinavië (Assen is dan misschien nog een buitenbeentje, want zou dan hierbuiten). Een corridor over Hengelo zou misschien meer reizigers opleveren samen met die voor Berlijn, maar gaat wellicht 10 jaar langer duren voordat deze benut kan worden. Lelylijn moet in combinatie gezien worden met hoogfrequent lightrail voor na-transport (metro)

Pat Rick|19.04.21|16:17

Het is goed dat Drenthe nu ook achter de Nedersaksenlijn staat. Emmen hoeft dan geen eindpunt meer te zijn, maar onderdeel van de lijn Groningen – Hengelo – Duitsland. Kan grotendeels over het opgebroken traject, zeker tot Weerdinge en vanaf Ter Apel richting Musselkanaal. En dan waterstoftreinen met ATO?

Als het te duur wordt om Meppel – Assen te versnellen omdat bijvoorbeeld de spoorbedding te smal is, of de ondergrond te zacht, kan Assen beter bediend worden via Groningen.

kees boer|21.04.21|12:23

Ik vind dit een uitstekend initiatief gezien op sommige plekken steen en been geklaagd wordt dat deze volgebouwd is en dat er met name in Flevoland nog volop ruimte is;deze provincie is er immers voor aangelegd om onze bevolkingsgroei op te vangen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Noord-Nederland: 220.000 extra huizen in ruil voor spoorinvesteringen | OVPro.nl
Station Assen (foto: NS)

Noord-Nederland: 220.000 extra huizen in ruil voor spoorinvesteringen

Beeldbank NS

De provincies Drenthe, Flevoland, Friesland en Groningen kunnen in ruil voor 9,5 miljard euro aan investeringen in spoorverbindingen een kwart van de nationale woningbouwopgave voor hun rekening nemen. Naast de aanleg van de veelbesproken Lelylijn vraagt grootschalige woningbouw om de Nedersaksenlijn en verbeteringen van bestaand spoor.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

3 reacties op “Noord-Nederland: 220.000 extra huizen in ruil voor spoorinvesteringen”

Pat Rick|19.04.21|16:06

Dit geeft een concrete oplossing voor het ruimtegebrek in de Randstad. Het zou goed zijn om dit aan te merken als de snelle corridor naar Noord-Duitsland en Scandinavië (Assen is dan misschien nog een buitenbeentje, want zou dan hierbuiten). Een corridor over Hengelo zou misschien meer reizigers opleveren samen met die voor Berlijn, maar gaat wellicht 10 jaar langer duren voordat deze benut kan worden. Lelylijn moet in combinatie gezien worden met hoogfrequent lightrail voor na-transport (metro)

Pat Rick|19.04.21|16:17

Het is goed dat Drenthe nu ook achter de Nedersaksenlijn staat. Emmen hoeft dan geen eindpunt meer te zijn, maar onderdeel van de lijn Groningen – Hengelo – Duitsland. Kan grotendeels over het opgebroken traject, zeker tot Weerdinge en vanaf Ter Apel richting Musselkanaal. En dan waterstoftreinen met ATO?

Als het te duur wordt om Meppel – Assen te versnellen omdat bijvoorbeeld de spoorbedding te smal is, of de ondergrond te zacht, kan Assen beter bediend worden via Groningen.

kees boer|21.04.21|12:23

Ik vind dit een uitstekend initiatief gezien op sommige plekken steen en been geklaagd wordt dat deze volgebouwd is en dat er met name in Flevoland nog volop ruimte is;deze provincie is er immers voor aangelegd om onze bevolkingsgroei op te vangen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.