Reizigers station Schiphol (foto: NS)

Europees Parlement stemt in met verbeterde rechten treinreizigers

Het Europees Parlement heeft ingestemd met herziening van de rechten van treinreizigers. De nieuwe regels moeten onder meer zorgen voor betere bescherming bij vertragingen en annuleringen, maar door de introductie van een overmachtsclausule klinkt hierover ook kritiek. Met de goedkeuring door het Europees Parlement zijn alle hordes genomen om de nieuwe regels vanaf 2023 in te voeren.

Onder de nieuwe regels krijgen reizigers bij een vertraging van meer dan 60 minuten de keuze om hun ticket volledig terugbetaald te krijgen, hun reis voort te zetten of zonder extra kosten en onder vergelijkbare voorwaarden via een andere route te rijden. Als de vervoerder niet binnen 100 minuten een alternatieve route voorstelt – ook bij overmacht – kunnen reizigers er zelf één kiezen en de kosten hiervoor vergoed krijgen.

Overmacht

De minimale vergoeding voor vertragingen blijft ongewijzigd. Dat betekent dat reizigers bij een vertraging van 60 tot 119 minuten recht hebben op 25 procent compensatie en 50 procent bij een vertraging van 120 minuten of meer.

Vervoerders worden vrijgesteld van het betalen van compensatie in het geval van overmacht, waarvoor nu een clausule is opgenomen. Dit moet een gelijker speelveld creëren; zo’n clausule bestaat bijvoorbeeld al voor vliegreizen. Naast extreme weersomstandigheden en natuurrampen, vallen ook grote gezondheidscrises als een pandemie en terroristische aanslagen onder overmacht. Stakingen van spoorwegpersoneel zijn geen reden om niet over te gaan tot betaling.

Andere aanpassingen

Reizigers met een beperkte mobiliteit moeten verder voortaan de mogelijkheid krijgen om 24 uur van te voren assistentie aan te vragen, in plaats van de huidige 48 uur. Ook moeten alle treinen worden uitgerust met ten minste vier plekken voor de fiets. Dit laatste moet zorgen voor duurzamere mobiliteit en comfortabele alternatieven.

Andere aanpassingen zijn onder meer gericht op een betere informatieverstrekking over de rechten van reizigers en wie wanneer verantwoordelijk is als het gaat om een reis met meerdere vervoerders.

Kritiek

Er klinkt onder meer kritiek van belangenvereniging Allrail dat de nieuwe regels niet ambitieus genoeg zijn. De vereniging ziet het als “een overwinning voor de gevestigde belangen in de spoorwegsector en hun dominante lobby”. Ook GroenLinks noemt de herziening een gemiste kans om de rechten van reizigers te verbeteren. Daarbij wijst de partij onder meer op de introductie van de overmachtsclausule en het feit dat de compensatie bij vertragingen niet is verhoogd.

De herziene regels zijn van toepassing op alle binnenlandse en internationale treinreizen en treden vanaf 2023 in werking. De aangescherpte regel over het meenemen van fietsen is pas over vier jaar van kracht. Hoewel de rechten voor treinpassagiers in de Europese Unie al in 2009 zijn ingevoerd, hebben maar weinig lidstaten hebben deze opgenomen in nationale wetgeving. Nederland is één van de weinige.

Lees ook: Nederlander kent passagiersrechten op langeafstandstreinvervoer niet

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

1 reactie op “Europees Parlement stemt in met verbeterde rechten treinreizigers”

kees boer|04.05.21|23:39

Ik ben er steeds voor een speciale klachten/ geschillencommissie gezien de doorsnee reiziger steeds meer pikken en slikken moet

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.