Hull Trains (foto: Phil Richards, flickr)

Private vervoerders verliezen regie op Britse spoorwegen

De spoorsector in het Verenigd Koninkrijk wordt radicaal gereorganiseerd. Private vervoerders blijven het treinvervoer verzorgen, maar worden met de spoorbeheerder geïntegreerd in de overheidsorganisatie Great British Railways. Dit zorgt voor ingrijpende veranderingen in reizigersdiensten, tarieven en dienstregelingen.

Door vervoerders centraal aan te sturen, moet de kwaliteit van de Britse spoorwegen flink verbeteren. “Reizigers hebben te lang niet het serviceniveau gehad dat ze verdienen. Door Great British Railways op te richten en te investeren in de toekomst van het netwerk, zal deze regering zorgen voor een spoorwegsysteem waar het land trots op kan zijn”, zei de Britse premier Boris Johnson. Vervoerders zullen rijden op basis van zogeheten ‘Passenger Service Contracts’, die in 2023 een feit moeten zijn.

Einde aan complex systeem

Het gaat om de grootste hervormingsoperatie sinds de privatisering van de Britse spoorwegen begin jaren negentig. Er is al langere tijd discussie over het functioneren van de spoormarkt in het VK. “Het complexe en gebroken systeem eindigt vandaag”, zegt transporminister Grant Shapps over de plannen, die voor een groot deel het gevolg zijn van de coronacrisis.

De nieuwe organisatie zal onder meer de tarieven en dienstregeling bepalen. “Great British Railways luidt een nieuw tijdperk in de geschiedenis van onze spoorwegen in. Het wordt één bekend merk met een gedurfde nieuwe visie voor reizigers. Van punctuele diensten, een eenvoudiger ticketsysteem en een moderne en groene spoorlijn”, aldus de transportminister.

Gemiste kans

De Britse vakbond RMT spreekt van een gemiste kans. Secretaris Mike Lynch had liever gezien dat de regering veel verder zou zijn gegaan en private vervoerders buitenspel had gezet. “Die zijn overbodig. In plaats van alleen opdrachtgever te zijn, had Great British Railways de leiding over de spoorbedrijven kunnen nemen en rechtstreeks alle diensten kunnen uitvoeren, wat een veel efficiënter systeem zou zijn en waarmee er geen winsten richting de staatsspoorwegen van andere landen gaan.”

Spoorbeheerder Network Rail is wel positief over de plannen, blijkt uit de reactie van directeur Andrew Haines. “Reizigers verdienen een betrouwbaar, betaalbaar en duurzaam spoor dat op hen is gericht. De aankondiging van vandaag zal ons helpen dat waar te maken door het spoor te vereenvoudigen en de weg vrij te maken om de erfenis van complexiteit en fragmentatie te ontmantelen. Reizigers en goederenvervoerders zullen weer centraal komen te staan in een dienstverlening die is ontworpen en uitgevoerd naar hun behoeften.”

Auteur: Dylan Metselaar

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.