Nightjet Wenen op Amsterdam Centraal (foto: NS)

NS en ÖBB gestart met nachttrein Amsterdam-Wenen

NS en de Oostenrijkse vervoerder ÖBB zijn gestart met de dagelijkse directe nachttreinverbinding tussen Amsterdam, Wenen en Innsbruck. Daarmee is Nederland na vijf jaar weer aangesloten op het Europese netwerk van nachttreinen. De Nightjet rijdt elke dag aan het begin van de avond van Amsterdam, Utrecht en Arnhem naar München, Innsbruck en Wenen. In omgekeerde richting arriveert elke ochtend een nachttrein in Nederland.

Eigenlijk had de verbinding al op 13 december 2020 moeten starten, maar dat was niet mogelijk door de coronamaatregelen in diverse landen. ÖBB start eind mei met het heropenen van het netwerk van nachttreinen naar verschillende bestemmingen in Europa, waarvan de Nightjet tussen Wenen en Amsterdam onderdeel uitmaakt.

Door nu te starten met de nieuwe verbinding, wil NS voorbereid zijn op het moment dat alle reizigers weer kunnen worden verwelkomd. Op dit moment wordt reizen met de nieuwe nachttrein nog afgeraden, tenzij het om een strikt noodzakelijke reis gaat. Op de kaart van reisadviezen van de Nederlandse overheid kleuren Duitsland en Oostenrijk namelijk nog oranje.

Europees netwerk

De eerste Nightjet komt op dinsdag 25 mei om 10.43 uur aan op Amsterdam Centraal, met aan boord de Oostenrijkse minister van klimaat en mobiliteit Leonore Gewessler en CEO van ÖBB Andreas Matthä. Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven en president-directeur van NS Marjan Rintel verwelkomen de Nightjet.

“Na Berlijn, Brussel, Londen en Parijs voegen we met deze nachttrein naar Wenen en Innsbruck, wederom een rechtstreekse verbinding naar een Europese hoofdstad toe aan onze dienstregeling. Bovendien is de nachttrein een klimaatvriendelijke manier om internationaal op reis te gaan”, aldus Rintel. De CEO van ÖBB noemt de Nightjet een volgende mijlpaal voor een duurzaam Europees netwerk van nachttreinen. “Een enkele treinreis van Wenen naar Amsterdam bespaart bijna 100.000 kilogram CO2-uitstoot in vergelijking met een vliegreis.”

Subsidie

Een aantal private spoorvervoerders spande eerder deze maand bij het College van Beroep voor het Bedrijfsleven (CBb) een zaak aan tegen de vergunning en subsidie die NS krijgt voor de exploitatie van de verbinding. Aan de spoorvervoerder wordt tot 2024 een subsidie van maximaal 6,7 miljoen euro verstrekt. Volgens het CBb is het echter niet nodig om de subsidietoekenning per direct te schorsen.

Lees ook:

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Dylan Metselaar

1 reactie op “NS en ÖBB gestart met nachttrein Amsterdam-Wenen”

Wiebe Goossen|01.06.21|14:26

Het weer opstarten van (een netwerk van) nachttreinen is een loffelijk streven. Gezien de uitkomst van de verschillende (private) testers zijn deze treinen, op een paar kleine onvolkomenheden na, een prima manier van vrij comfortabel reizen tussen de grote centra van het continent (dus nadrukkelijk NIET alleen die van de EU!). Deze voor de meesten toch incidentele reizen kunnen bovendien overdag voor enige lucht in de dienstregeling zorgen….

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS en ÖBB gestart met nachttrein Amsterdam-Wenen | OVPro.nl
Nightjet Wenen op Amsterdam Centraal (foto: NS)

NS en ÖBB gestart met nachttrein Amsterdam-Wenen

NS en de Oostenrijkse vervoerder ÖBB zijn gestart met de dagelijkse directe nachttreinverbinding tussen Amsterdam, Wenen en Innsbruck. Daarmee is Nederland na vijf jaar weer aangesloten op het Europese netwerk van nachttreinen. De Nightjet rijdt elke dag aan het begin van de avond van Amsterdam, Utrecht en Arnhem naar München, Innsbruck en Wenen. In omgekeerde richting arriveert elke ochtend een nachttrein in Nederland.

Eigenlijk had de verbinding al op 13 december 2020 moeten starten, maar dat was niet mogelijk door de coronamaatregelen in diverse landen. ÖBB start eind mei met het heropenen van het netwerk van nachttreinen naar verschillende bestemmingen in Europa, waarvan de Nightjet tussen Wenen en Amsterdam onderdeel uitmaakt.

Door nu te starten met de nieuwe verbinding, wil NS voorbereid zijn op het moment dat alle reizigers weer kunnen worden verwelkomd. Op dit moment wordt reizen met de nieuwe nachttrein nog afgeraden, tenzij het om een strikt noodzakelijke reis gaat. Op de kaart van reisadviezen van de Nederlandse overheid kleuren Duitsland en Oostenrijk namelijk nog oranje.

Europees netwerk

De eerste Nightjet komt op dinsdag 25 mei om 10.43 uur aan op Amsterdam Centraal, met aan boord de Oostenrijkse minister van klimaat en mobiliteit Leonore Gewessler en CEO van ÖBB Andreas Matthä. Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven en president-directeur van NS Marjan Rintel verwelkomen de Nightjet.

“Na Berlijn, Brussel, Londen en Parijs voegen we met deze nachttrein naar Wenen en Innsbruck, wederom een rechtstreekse verbinding naar een Europese hoofdstad toe aan onze dienstregeling. Bovendien is de nachttrein een klimaatvriendelijke manier om internationaal op reis te gaan”, aldus Rintel. De CEO van ÖBB noemt de Nightjet een volgende mijlpaal voor een duurzaam Europees netwerk van nachttreinen. “Een enkele treinreis van Wenen naar Amsterdam bespaart bijna 100.000 kilogram CO2-uitstoot in vergelijking met een vliegreis.”

Subsidie

Een aantal private spoorvervoerders spande eerder deze maand bij het College van Beroep voor het Bedrijfsleven (CBb) een zaak aan tegen de vergunning en subsidie die NS krijgt voor de exploitatie van de verbinding. Aan de spoorvervoerder wordt tot 2024 een subsidie van maximaal 6,7 miljoen euro verstrekt. Volgens het CBb is het echter niet nodig om de subsidietoekenning per direct te schorsen.

Lees ook:

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Dylan Metselaar

1 reactie op “NS en ÖBB gestart met nachttrein Amsterdam-Wenen”

Wiebe Goossen|01.06.21|14:26

Het weer opstarten van (een netwerk van) nachttreinen is een loffelijk streven. Gezien de uitkomst van de verschillende (private) testers zijn deze treinen, op een paar kleine onvolkomenheden na, een prima manier van vrij comfortabel reizen tussen de grote centra van het continent (dus nadrukkelijk NIET alleen die van de EU!). Deze voor de meesten toch incidentele reizen kunnen bovendien overdag voor enige lucht in de dienstregeling zorgen….

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.