Arriva WINK-trein (foto: Arriva)

Arriva doet aanvraag voor nachttreinen van regio naar Randstad

Arriva heeft een aanvraag ingediend bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) om vanuit Maastricht en Groningen nachttreinen te laten rijden naar de Randstad. Daarmee wil de vervoerder de concurrentie met NS op het hoofdrailnet aangaan. Arriva wil vanaf 2023 op beide trajecten in eerste instantie één keer per week naar Schiphol rijden.

Met de aanvraag wordt een beroep gedaan op vernieuwde Europese wetgeving die treinvervoer op basis van open toegang mogelijk maakt. Sinds 2021 is het voor vervoerders mogelijk om voor eigen risico en zonder overheidsconcessie vervoersdiensten aan te bieden op het spoor. Met de twee nachttreinen speelt Arriva naar eigen zeggen in op de groeiende vraag naar duurzaam vervoer en de wens voor meer (inter)nationale nachttreinen.

Marktwerking afdwingen

“Met dit voorstel bieden we een extra service voor reizigers en verbinden we onze regio’s met de grote steden”, aldus Arriva-directeur Anne Hettinga. “We hopen op groen licht van de ACM zodat we onze plannen verder kunnen ontwikkelen. Hiermee versterken we het Nederlandse openbaar vervoer en stimuleren we meer reizigers om te kiezen voor deze duurzame manier van reizen.”

In gesprek met NRC noemt Hettinga de aanvraag een volgende slag om verdere marktwerking op het spoor af te dwingen. “We knagen ten eeuwigen dage aan de monopoliepositie van NS”, zegt hij tegen de krant. “Dit kabinet heeft er alles aan gedaan om liberalisering van het spoor verder terug te dringen.” Daarbij wijst Hettinga onder meer op het voornemen om de hoofdrailnetconcessie ook na 2024 aan NS te gunnen en op de subsidie voor de nachttrein naar Wenen.

Eén keer per week

Arriva wil in eerste instantie starten met nachttreinen van vrijdag- op zaterdagnacht. Vanuit Maastricht vertrekt dan om 01.00 uur een trein richting Schiphol. Via Sittard, Roermond, Weert, Eindhoven, Den Bosch, Utrecht, Amsterdam Bijlmer Arena en Amsterdam Zuid komt deze iets voor 03.30 uur aan op Schiphol. Via dezelfde route rijdt de trein tussen 05.30 en 07.45 uur terug.

Vanuit Groningen moet iets voor 02.00 uur een trein richting Schiphol vertrekken. Deze stopt op de stations Assen, Zwolle, Lelystad, Almere, Amsterdam Zuid en komt om 04.00 uur aan op Schiphol. Kort na 05.00 uur vertrekt de trein weer vanuit Schiphol om vroege reizigers naar het noorden te vervoeren.

Rechtstreeks naar Amersfoort

Als de twee nachttreinen een succes blijken, zet Arriva in op meer trajecten en ritten. Naast de nachtritten heeft de vervoerder bij de ACM een aanvraag ingediend om vanuit de regionale concessie Zutphen-Apeldoorn in de daluren rechtstreeks door te rijden naar Amersfoort. Dat zou een extra rechtstreekse verbinding vanuit het regionale spoor betekenen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.