Sprinter fietsplaats

Consumentenorganisaties laten weinig heel van reserveringsplicht fiets in trein

In een kritisch advies vragen de consumentenorganisaties in het Locov spoorvervoerder NS met klem om af te zien van de pilot met verplichte fietsreservering in de trein. De partijen zetten in elf pagina’s uiteen waarom de reserveringsplicht niet te handhaven is en tot “talloze praktische problemen” voor reizigers leidt. NS wordt gevraagd te kijken naar andere oplossingen, zoals het uitbreiden van het aantal fietsplekken en een ‘OV fiets-plus’.

Vorige maand reageerden reizigersvereniging Rover en de Fietsersbond al direct uiterst kritisch op de plannen. De spoorvervoerder wil van 10 juli tot en met 30 september als proef een reserveringsplicht invoeren om een fiets mee te nemen in de trein. Het doel hiervan is om de tweewielers beter te spreiden over de treinen en zo overlast voor medereizigers tegen te gaan.

Met de pilot doet NS volgens de consumentenorganisaties afbreuk aan het imago van Nederland als fietsland. “Als fietser die gebruik maakt van de trein wil je onbezorgd kunnen fietsen en spontaan beslissingen kunnen nemen. Bijvoorbeeld bij materiaalpech, verandering van weer of een spontane ontmoeting.” Rover en de Fietsersbond startten maandag een petitie tegen de verplichte reservering, die vrijdagochtend bijna 7.200 keer ondertekend was.

Praktische bezwaren

De consumentenorganisaties schrijven in het advies een groot aantal praktische bezwaren te zien. Dat internationale reizigers geen reservering kunnen maken vanuit het buitenland, zou bijvoorbeeld in strijd zijn met Europese regels. Ook zou de mobiliteit en reisvrijheid van mensen met een beperking onder druk komen te staan. Zij moeten namelijk zonder reservering hulpmiddelen mee kunnen nemen en daarvoor zijn ook fietsplekken aangewezen. Verder wordt erop gewezen dat anoniem reizen niet mogelijk is en dat het tot discussies kan leiden met reizigers die bij een andere vervoerder een fietsticket zonder reservering hebben gekocht.

Een reservering biedt daarnaast geen garantie op een plek, stellen de samenwerkende organisaties. Fietsplekken kunnen worden ingenomen door kinderwagens of door reizigers met een tweewieler die door vertraging hun aansluiting hebben gemist. Of een ander type trein dan gepland met minder fietsplekken komt voorrijden, wordt als derde voorbeeld genoemd.

Extra fietsplekken

Volgens NS staat het meenemen van de fiets in de trein al lange tijd in de top-vijf klachten. Die overlast is volgens de consumentenorganisaties het gevolg van een verlaging van het aantal fietsplekken in treinen. Hun advies luidt dan ook: niet weren, maar meer plekken creëren. “Zo kan er naar voorbeeld van Arriva worden gewerkt met demontabele banken in de drukke zomermaanden. Ook kan er ruimte worden gemaakt middels het plaatsen van ophangconstructies of het verplaatsen van sommige prullenbakken.”

Overlast zou ook kunnen worden verminderd door aan de buitenzijde van de trein duidelijk te markeren waar het fietsbalkon te vinden is. Fietsdrukte kan tenslotte worden verminderd met aantrekkelijke initiatieven, denken de organisaties. Zoals goedkopere kaartjes in de daluren of minder populaire sprinters, of met een ‘OV fiets-plus’: een huurfiets met extra voorzieningen voor fietstoeristen, zoals fietstassen en versnellingen.

Lees ook: NS wil reserveringsplicht voor fiets; kritiek reizigersorganisaties

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.