
Nieuwe hoofdrailnetconcessie duurt niet vanzelfsprekend tien jaar
Via beeldbank NS
Het is nog niet zeker dat de nieuwe hoofdrailnetconcessie opnieuw tien jaar gaat duren. Er wordt pas een besluit genomen over de looptijd als er concreet zicht is op de prestaties die met spoorvervoerder NS kunnen worden afgesproken. Dat blijkt uit het beleidsvoornemen dat staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur dinsdag aan de Tweede Kamer heeft gestuurd.
Verder lezen?
U hebt het maximumaantal gratis artikelen bereikt voor deze maand. U kunt een abonnement nemen om verder te lezen.
Ik blijf huiverig voor dat ‘Europese gedoe’: die richtlijnen en regels bepalen veel te veel hoe een land, een spoorwegonderneming ‘dient’ te opereren; ik ben bang dat een gezonde bedrijfsvoering onder druk komt te staan. Hoe moet ingespeeld worden op de lange bedrijfsduur van materieel, als ‘concessies’ nog maar vijf jaar mogen gelden? Moet straks materieel ‘van overheidswege’ besteld en gerund worden, zoals zo vaak met het regionale vervoer in Duitsland gebeurt?