Deutsche Bahn trein naar Berlijn

Treinverkeer Duitsland opnieuw ontregeld door staking machinisten

Net als eerder deze maand ondervindt het internationale treinverkeer van en naar Duitsland maandag en dinsdag hinder door een staking van Duitse machinisten. De staking in het passagiersvervoer, die zondagnacht is ingegaan, komt voort uit een cao-conflict. NS waarschuwt voor ontregeling van het Nederlands-Duitse treinverkeer.

Zo rijdt de nachttrein van en naar Wenen, Innsbruck en München niet op maandag- en dinsdagavond. De Intercity Berlijn rijdt niet verder dan Bad Bentheim en de ICE naar Basel niet verder dan Keulen. De ICE International van en naar Frankfurt rijdt wel gewoon volgens dienstregeling. NS adviseert reizigers die van plan waren naar Duitsland te vertrekken hun reis zo mogelijk uit te stellen.

Arriva meldt dat vanwege de machinistenstaking de trein tussen Heerlen en Aachen Hbf (RE18) niet rijdt. Tussen Heerlen en Herzogenrath zet het vervoersbedrijf bussen in.

Cao-conflict

Ook in Duitsland krijgen reizigers te maken met verstoringen. Deutsche Bahn laat weten weliswaar een betrouwbare basisdienst te bieden, maar vanwege de acties in het hele land niet te kunnen garanderen dat passagiers hun bestemming bereiken. Verschillende langeafstandsverbindingen zullen volgens de spoorvervoerder op maandag en dinsdag waarschijnlijk geannuleerd worden.

De onderhandelingen over een nieuwe cao tussen de Duitse machinisten en hun werkgever Deutsche Bahn verlopen al enige tijd moeizaam en lijken zich te verharden. De partijen kunnen het onder meer niet eens worden over de manier waarop een loonsverhoging wordt doorgevoerd. Deutsche Bahn heeft voorgesteld om de lonen met 1,5 procent te verhogen in januari 2022 en met nog eens 1,7 procent in maart 2023. De vakbond wil echter al in 2021 een loonsverhoging zien, plus een bonus van 600 euro, en een tweede loonsverhoging van 1,8 procent in 2022.

Uitnodiging afgeslagen

Zondagavond heeft de machinistenvakbond GDL een uitnodiging van Deutsche Bahn (DB) afgeslagen om te onderhandelen over de coronabonus. De bond wil dat DB met een concreet aanbod komt en niet alleen het vooruitzicht op een aanbod. De uitnodiging om te komen praten noemt de bond alleen maar “een rookgordijn” om te verhullen dat DB helemaal niet van plan is om de machinisten tegemoet te komen.

Volgens DB zijn veel uitlatingen van GDL niet waar. Op de eigen website heeft de vervoerder een lange factcheck gepubliceerd waarin allerlei beweringen weerlegd worden. Zo stelt DB onder meer dat de verliezen van DB van 975 miljoen euro in de eerste helft van 2021 vooral te wijten zijn aan de dalende kaartverkoop en niet aan corona. Ook is er volgens DB geen sprake van een tekort aan direct personeel zoals GDL zegt.

Afgelopen weekend begon er al een staking in het goederenvervoer. De stakingen in het goederenvervoer en het personenvervoer eindigen volgens GDL komende woensdag om 02.00 uur.

Lees ook

Hinder voor reizigers naar Duitsland door machinistenstaking

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.