Drukte trein op Utrecht

Extra treinen om toenemende drukte in de spits op te vangen

NS en Arriva houden rekening met een drukke septembermaand vanwege het einde van de laatste vakanties en de versoepelde coronaregels. Vanaf deze en vorige week worden daarom weer extra treinen ingezet om de terugkerende studenten en forensen te kunnen vervoeren.

September is op het spoor altijd al de drukste maand. Hoewel het aantal reizigers door corona sterk daalde, ziet de NS dat weer meer mensen de trein nemen. Eind augustus lag het reizigersaantal door de week 60 procent hoger dan in diezelfde periode een jaar eerder en in het weekend zelfs bijna 80 procent. Hoewel er nog veel onzekerheden zijn, houdt de NS er rekening mee dat die stijgende lijn zich de komende weken door zal zetten.

Dutch Grand Prix

Dit weekend weet de spoorvervoerder zeker dat het druk gaat worden in de trein vanwege de Formule 1 Dutch Grand Prix op het circuit van Zandvoort van 3 tot en met 5 september. Op het traject tussen Amsterdam Centraal en Zandvoort rijdt er die dagen van half acht ’s morgens tot tien uur ’s avonds ongeveer elke vijf minuten een trein. De NS kan daardoor maximaal 10.000 mensen vervoeren naar de racewedstrijd. Om dat mogelijk te maken zijn er 300 extra NS-medewerkers aan het werk.

De nieuwe dienstregeling start in december. Een belangrijke wijziging is dat er op twee nieuwe trajecten tienminutentreinen gaan rijden: Rotterdam-Den Haag-Schiphol en Schiphol-Nijmegen. Voor reizigers betekent dat minder lang wachten en vaker een zitplaats. Daarnaast wordt er volop getest met de nieuwe ICNG en komen er steeds meer compleet vernieuwde dubbeldekkers (VIRM) terug op het spoor.

Oost-Nederland

Ook Arriva rekent in Oost-Nederland weer op meer passagiers in de trein. De scholen in dat deel van het land zijn vorige week eerder begonnen. Het vervoersbedrijf zet sinds vorige week op de Vechtdallijnen Zwolle-Emmen weer extra spitstreinen in. Tijdens de spits rijden vier treinen per uur in plaats van twee. Ook rijden vanaf eind augustus langere treinen op de verschillende trajecten in de Achterhoek.

Tegenover de NOS sprak Pedro Peters van brancheorganisatie OV-NL afgelopen weekend zijn zorgen uit. Hij verwacht de grote hausse aan reizigers juist in oktober en november en vreest voor terugkeer van de hyperspits. Om dat te voorkomen blijft spreiding in het reisgedrag volgens Peters van belang. Door onder meer afspraken te maken met onderwijsinstellingen over aanpassingen in de lesroosters probeert de OV-sector pieken in de spits terug te dringen.

In een gesprek met OVPro een paar weken geleden uitte Peters ook al zijn zorgen. Om te voorkomen dat er weer hyperspitsen ontstaan moeten alle betrokken partijen bereid zijn om mee te werken, vinden de vervoersbedrijven. Peters: “We doen echt de oproep aan zowel het kabinet als werkgever, andere werkgevers én scholen: alsjeblieft, zorg  dat spreiding in stand blijft of beter wordt. Maar ik ben daar niet heel optimistisch over.”

Lees ook

NS en ProRail beproeven nieuwe tienminutentreinen

FNV hekelt onveilige vertrekprocedure tijdens Grand Prix

Limburgse VISTA College gaat lestijden spreiden om OV te ontlasten

Gespreid reizen? De OV-sector is er niet gerust op

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.