Station Rotterdam Alexander (foto NS)

Hoe ziet het het station van de toekomst eruit?

Een aantrekkelijker treinstation heeft niet alleen meerwaarde voor de bestaande reiziger, maar kan anderen ook verleiden om voor het OV te kiezen. Een manier om dit de bereiken is een station met veel meer functies om tijd te besparen, bepleit reizigersvereniging Rover. Bijvoorbeeld met een pakketservice of kinderopvang op loopafstand.

Om recht te doen aan het toenemende maatschappelijke belang van stations, die steeds meer uitgroeien tot hubs, werkt het ministerie momenteel aan een Stationsagenda. Daarin worden prestatie-afspraken gemaakt met NS, ProRail en andere betrokken partijen over reizigerswaardering, toegankelijkheid en sociale veiligheid. Reizigersvereniging Rover zette in een notitie voorstellen en uitgangspunten op een rij waar de stations van de toekomst aan zouden moeten voldoen.

Leegstaande ruimtes benutten

“Het station is al lang niet meer een plek waar toevallig een trein stopt”, aldus Rover-directeur Freek Bos. “Het is een plek om mensen te ontmoeten, te werken, te eten. Het is een plek om verder te reizen, maar ook steeds vaker is het station zelf juist de bestemming van de reis.” Daarin zou dan ook verder geïnvesteerd moeten worden en op kleine stations moet worden ingezet op meer levendigheid.

Als voorbeeld wordt het benutten van leegstaande ruimtes genoemd voor het vestigen van bijvoorbeeld een sportschool, kapper bibliotheek of museum. Het optimaal benutten van de ruimte en reuring die daarmee samengaat, zou ook bijdragen aan een positief gevoel van sociale veiligheid. De boodschap van Rover is daarom om niet altijd te kiezen voor wat de meeste huur oplevert. “Maar voor wat het station voor reizigers aangenamer maakt.”

Reiziger boven grondopbrengsten

Het toekomstige station omschrijft de vereniging verder als als een prettige ontmoetingsplek met praktische voorzieningen, horeca, picknicktafels maar bijvoorbeeld ook een podium voor kleine evenementen. Ook het belang van een goede overstap – op alle modaliteiten – wordt benadrukt, net als het verhogen van toegankelijkheid en inclusiviteit. Dat vraagt om lagere poortjes, meer liften en roltrappen, voldoende zitplaatsen en openbare toiletten. “Functionaliteit en herkenbaarheid gaan altijd boven fraaie architectuur”, luidt de boodschap.

Al met al moet, als het aan Rover ligt, het belang van de reiziger belangrijker zijn dan de grondopbrengsten rond het station. Ook rond het station zou dan ook moeten worden geïnvesteerd in functies die veel reizigers naar het station trekken.

Minstens een 8

In het Toekomstbeeld OV 2040 wordt gestreefd naar een gemiddelde reizigerswaardering van minstens een 8 voor het hele OV. Een hoge waardering voor het station is daarbij volgens Rover van grote invloed. Het streven zou dan ook moeten zijn dat elk station minstens een 8 gaat scoren. In de Stationsbelevingsmonitor van vorig jaar werd een kleine 80 procent van de ruim 400 stations door reizigers beoordeeld met een rapportcijfer van minstens 7,5.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Hoe ziet het het station van de toekomst eruit? | OVPro.nl
Station Rotterdam Alexander (foto NS)

Hoe ziet het het station van de toekomst eruit?

Een aantrekkelijker treinstation heeft niet alleen meerwaarde voor de bestaande reiziger, maar kan anderen ook verleiden om voor het OV te kiezen. Een manier om dit de bereiken is een station met veel meer functies om tijd te besparen, bepleit reizigersvereniging Rover. Bijvoorbeeld met een pakketservice of kinderopvang op loopafstand.

Om recht te doen aan het toenemende maatschappelijke belang van stations, die steeds meer uitgroeien tot hubs, werkt het ministerie momenteel aan een Stationsagenda. Daarin worden prestatie-afspraken gemaakt met NS, ProRail en andere betrokken partijen over reizigerswaardering, toegankelijkheid en sociale veiligheid. Reizigersvereniging Rover zette in een notitie voorstellen en uitgangspunten op een rij waar de stations van de toekomst aan zouden moeten voldoen.

Leegstaande ruimtes benutten

“Het station is al lang niet meer een plek waar toevallig een trein stopt”, aldus Rover-directeur Freek Bos. “Het is een plek om mensen te ontmoeten, te werken, te eten. Het is een plek om verder te reizen, maar ook steeds vaker is het station zelf juist de bestemming van de reis.” Daarin zou dan ook verder geïnvesteerd moeten worden en op kleine stations moet worden ingezet op meer levendigheid.

Als voorbeeld wordt het benutten van leegstaande ruimtes genoemd voor het vestigen van bijvoorbeeld een sportschool, kapper bibliotheek of museum. Het optimaal benutten van de ruimte en reuring die daarmee samengaat, zou ook bijdragen aan een positief gevoel van sociale veiligheid. De boodschap van Rover is daarom om niet altijd te kiezen voor wat de meeste huur oplevert. “Maar voor wat het station voor reizigers aangenamer maakt.”

Reiziger boven grondopbrengsten

Het toekomstige station omschrijft de vereniging verder als als een prettige ontmoetingsplek met praktische voorzieningen, horeca, picknicktafels maar bijvoorbeeld ook een podium voor kleine evenementen. Ook het belang van een goede overstap – op alle modaliteiten – wordt benadrukt, net als het verhogen van toegankelijkheid en inclusiviteit. Dat vraagt om lagere poortjes, meer liften en roltrappen, voldoende zitplaatsen en openbare toiletten. “Functionaliteit en herkenbaarheid gaan altijd boven fraaie architectuur”, luidt de boodschap.

Al met al moet, als het aan Rover ligt, het belang van de reiziger belangrijker zijn dan de grondopbrengsten rond het station. Ook rond het station zou dan ook moeten worden geïnvesteerd in functies die veel reizigers naar het station trekken.

Minstens een 8

In het Toekomstbeeld OV 2040 wordt gestreefd naar een gemiddelde reizigerswaardering van minstens een 8 voor het hele OV. Een hoge waardering voor het station is daarbij volgens Rover van grote invloed. Het streven zou dan ook moeten zijn dat elk station minstens een 8 gaat scoren. In de Stationsbelevingsmonitor van vorig jaar werd een kleine 80 procent van de ruim 400 stations door reizigers beoordeeld met een rapportcijfer van minstens 7,5.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.