Trein op overweg. Foto: iStock / photonaj

‘Onvoorspelbaarheid door tekort verkeersleiders stimuleert autogebruik’

De Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen trekt aan de bel vanwege de herhaalde uitval van treinen door een tekort aan treinverkeersleiders. Afgelopen week werd het treinverkeer tussen Utrecht en Arnhem daardoor meerdere keren stilgelegd. De onvoorspelbaarheid kan ertoe leiden dat reizigers voor de zekerheid maar de auto pakken.

Harriët Tiemens, directeur van de Groene Metropoolregio, spreekt van een teleurstellende stap terug voor de dienstregeling tussen Schiphol en Nijmegen en daarmee de bereikbaarheid en leefbaarheid van de regio Arnhem-Nijmegen. Twee maanden geleden startte NS op dit traject namelijk met het testen van de tienminutentrein, die vanaf eind december een feit moet zijn.

Spoorbeheerder ProRail verwacht dat de bezettingsproblemen tot halverwege 2023 zullen aanhouden. “Het mag duidelijk zijn dat de bereikbaarheid van onze regio verslechtert door de uitval van treinen. Ook omdat er geen vervangende bussen worden ingezet. Mensen moeten omreizen via Den Bosch, wat veel extra reistijd kost”, aldus Tiemens.

Onvoorspelbaarheid

De directeur wijst ook op de onvoorspelbaarheid van de uitval. “Afgelopen week reden op meerdere dagen geen treinen tussen Utrecht en Arnhem. Dit werd pas een dag van tevoren bekendgemaakt, wat voor reizigers natuurlijk heel frustrerend is. Zij hebben hierdoor maar kort de tijd om na te gaan of ze eerder van huis kunnen gaan of dat ze een alternatief vervoermiddel moeten zoeken.”

De Groene Metropoolregio vreest dus dat de herhaalde uitval ertoe kan leiden dat de auto door sommigen boven de trein wordt verkozen. Tiemens: “Het is natuurlijk heel vervelend als je er niet op kunt rekenen dat je gewoon de trein kunt pakken. Als je ook een auto voor de deur hebt staan, dan begrijp ik dat je, nu er veel treinen uitvallen, voor de zekerheid van de auto kiest.”

Toenemende werkdruk

Op dit moment staan zo’n zestig vacatures open voor treinverkeersleider. Vorige week stelde ProRail dat de werkdruk toeneemt door de onderbezetting. Personeel draait extra diensten, mensen worden gevraagd eerder terug te komen van vakantie of vrije dagen op te geven en soms kan er zelfs geen pauze worden genomen om de dienstregeling in stand te houden.

Vanwege de flexibiliteit die wordt gevraagd aan het personeel, is besloten treinverkeersleiders en decentrale verkeersleiders vanaf 1 december tijdelijk een compensatietoeslag te geven. ProRail zoekt verder naar mogelijkheden om de werkdruk terug te brengen tot een aanvaardbaar niveau, waarbij onder meer bij de luchtverkeersleiding en politie te rade wordt gegaan hoe zij omgaan met krapte op de arbeidsmarkt.

Eerder werd het budget voor werving en selectie al verachtvoudigd. De opleiding begint sindsdien voller te raken en ook het slagingspercentage is gestegen. Toch zullen de effecten van de nieuwe instroom pas in de zomer van 2022 zichtbaar worden.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Onvoorspelbaarheid door tekort verkeersleiders stimuleert autogebruik’ | OVPro.nl
Trein op overweg. Foto: iStock / photonaj

‘Onvoorspelbaarheid door tekort verkeersleiders stimuleert autogebruik’

De Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen trekt aan de bel vanwege de herhaalde uitval van treinen door een tekort aan treinverkeersleiders. Afgelopen week werd het treinverkeer tussen Utrecht en Arnhem daardoor meerdere keren stilgelegd. De onvoorspelbaarheid kan ertoe leiden dat reizigers voor de zekerheid maar de auto pakken.

Harriët Tiemens, directeur van de Groene Metropoolregio, spreekt van een teleurstellende stap terug voor de dienstregeling tussen Schiphol en Nijmegen en daarmee de bereikbaarheid en leefbaarheid van de regio Arnhem-Nijmegen. Twee maanden geleden startte NS op dit traject namelijk met het testen van de tienminutentrein, die vanaf eind december een feit moet zijn.

Spoorbeheerder ProRail verwacht dat de bezettingsproblemen tot halverwege 2023 zullen aanhouden. “Het mag duidelijk zijn dat de bereikbaarheid van onze regio verslechtert door de uitval van treinen. Ook omdat er geen vervangende bussen worden ingezet. Mensen moeten omreizen via Den Bosch, wat veel extra reistijd kost”, aldus Tiemens.

Onvoorspelbaarheid

De directeur wijst ook op de onvoorspelbaarheid van de uitval. “Afgelopen week reden op meerdere dagen geen treinen tussen Utrecht en Arnhem. Dit werd pas een dag van tevoren bekendgemaakt, wat voor reizigers natuurlijk heel frustrerend is. Zij hebben hierdoor maar kort de tijd om na te gaan of ze eerder van huis kunnen gaan of dat ze een alternatief vervoermiddel moeten zoeken.”

De Groene Metropoolregio vreest dus dat de herhaalde uitval ertoe kan leiden dat de auto door sommigen boven de trein wordt verkozen. Tiemens: “Het is natuurlijk heel vervelend als je er niet op kunt rekenen dat je gewoon de trein kunt pakken. Als je ook een auto voor de deur hebt staan, dan begrijp ik dat je, nu er veel treinen uitvallen, voor de zekerheid van de auto kiest.”

Toenemende werkdruk

Op dit moment staan zo’n zestig vacatures open voor treinverkeersleider. Vorige week stelde ProRail dat de werkdruk toeneemt door de onderbezetting. Personeel draait extra diensten, mensen worden gevraagd eerder terug te komen van vakantie of vrije dagen op te geven en soms kan er zelfs geen pauze worden genomen om de dienstregeling in stand te houden.

Vanwege de flexibiliteit die wordt gevraagd aan het personeel, is besloten treinverkeersleiders en decentrale verkeersleiders vanaf 1 december tijdelijk een compensatietoeslag te geven. ProRail zoekt verder naar mogelijkheden om de werkdruk terug te brengen tot een aanvaardbaar niveau, waarbij onder meer bij de luchtverkeersleiding en politie te rade wordt gegaan hoe zij omgaan met krapte op de arbeidsmarkt.

Eerder werd het budget voor werving en selectie al verachtvoudigd. De opleiding begint sindsdien voller te raken en ook het slagingspercentage is gestegen. Toch zullen de effecten van de nieuwe instroom pas in de zomer van 2022 zichtbaar worden.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

1 reactie op “‘Onvoorspelbaarheid door tekort verkeersleiders stimuleert autogebruik’”

KeesBoer|11.11.21|14:27

Daar hoorde men vroeger nooit van dat door personeelsgebrek treinen uitvielen dat heeft zeer zeker een averechtse uitwerking en dat terwijl ook steeds meer wegen dichtslibben terwijl dat niet mag gebeuren; dat is toch dieptreurig ?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.