Zonnepanelen Delft Campus (foto: ProRail)

NS en ProRail zetten volgende stap in verduurzaming

NS en ProRail gaan in een pilot bekijken hoe verbruik en opwek van groene stroom beter op elkaar kunnen worden afgestemd. De proef met zogeheten uurmatching bij station Eindhoven maakt deel uit van het contract dat is afgesloten met Eneco, de nieuwe energieleverancier op de treinstations.

Uurmatching houdt in dat de momenten waarop stroom wordt verbruikt, zoveel mogelijk gelijklopen met de momenten waarop zon- of windenergie wordt opgewekt. Dit is volgens de spoorvervoerder en -beheerder een belangrijke manier om verder te verduurzamen. Samen met Eneco wordt bekeken hoe de elektriciteitsvraag kan worden gereduceerd met bijvoorbeeld een batterij. Ook zal de vraag naar stroom worden gestuurd naar momenten met veel duurzame opwek.

Eerste energieneutraal station

De overeenkomst met Eneco biedt volgens NS en ProRail flexibiliteit om dit soort duurzame initiatieven te ontwikkelen. Eneco gaat groene stroom leveren voor alle treinstations, verkeersleidingsposten, kantoren, onderhoudswerkplaatsen en andere gebouwen. Het vijfjarige contract gaat op 1 januari 2022 in en omvat 225 gigawattuur per jaar, vergelijkbaar met het verbruik van bijna 70.000 huishoudens.

NS heeft de ambitie uitgesproken om in 2040 geheel fossielvrij te zijn. ProRail wil op zijn beurt in 2030 net zoveel stroom opwekken als dat er wordt verbruikt. Dat gebeurt stap voor stap, zoals eerder deze week met de ingebruikname van het station Delft Campus. Dankzij een perronkap met zonnepanelen is dit het eerste energieneutrale station van Nederland.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS en ProRail zetten volgende stap in verduurzaming | OVPro.nl
Zonnepanelen Delft Campus (foto: ProRail)

NS en ProRail zetten volgende stap in verduurzaming

NS en ProRail gaan in een pilot bekijken hoe verbruik en opwek van groene stroom beter op elkaar kunnen worden afgestemd. De proef met zogeheten uurmatching bij station Eindhoven maakt deel uit van het contract dat is afgesloten met Eneco, de nieuwe energieleverancier op de treinstations.

Uurmatching houdt in dat de momenten waarop stroom wordt verbruikt, zoveel mogelijk gelijklopen met de momenten waarop zon- of windenergie wordt opgewekt. Dit is volgens de spoorvervoerder en -beheerder een belangrijke manier om verder te verduurzamen. Samen met Eneco wordt bekeken hoe de elektriciteitsvraag kan worden gereduceerd met bijvoorbeeld een batterij. Ook zal de vraag naar stroom worden gestuurd naar momenten met veel duurzame opwek.

Eerste energieneutraal station

De overeenkomst met Eneco biedt volgens NS en ProRail flexibiliteit om dit soort duurzame initiatieven te ontwikkelen. Eneco gaat groene stroom leveren voor alle treinstations, verkeersleidingsposten, kantoren, onderhoudswerkplaatsen en andere gebouwen. Het vijfjarige contract gaat op 1 januari 2022 in en omvat 225 gigawattuur per jaar, vergelijkbaar met het verbruik van bijna 70.000 huishoudens.

NS heeft de ambitie uitgesproken om in 2040 geheel fossielvrij te zijn. ProRail wil op zijn beurt in 2030 net zoveel stroom opwekken als dat er wordt verbruikt. Dat gebeurt stap voor stap, zoals eerder deze week met de ingebruikname van het station Delft Campus. Dankzij een perronkap met zonnepanelen is dit het eerste energieneutrale station van Nederland.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.