Servicezuil NS op Utrecht CS

NS start met aanpassen service op stations

Spoorvervoerder NS begint over een maand met het aanpassen van de serviceformules op stations. Het aantal vaste ticketservicebalies wordt gehalveerd tot zeventien. Daar komen servicemedewerkers die rondlopen op het station en ondersteuning op afstand via een servicezuil of telefoon voor terug.

Met het aanpassen van de service wil NS beter aansluiten op de wensen van reizigers, die steeds meer zaken online regelen. Door de verandering gaan er ongeveer 250 banen verloren, maar niemand hoeft noodgedwongen te vertrekken. Veel servicemedewerkers maakten gebruik van een vertrekregeling of hebben – binnen of buiten NS – een andere baan gevonden.

Het doorvoeren van de aanpassingen gebeurt stapsgewijs. Naar verwachting zijn over een jaar alle stations aangepakt. Wanneer welk station aan de beurt is, is nog niet bekend. NS informeert reizigers hier vooraf over op het betreffende station.

Aangepaste plannen

De plannen voor de herinrichting werden al in december 2020 bekendgemaakt. Dat leidde tot de nodige commotie en na een jaar vol gesprekken met collega’s, de ondernemingsraad, vakbonden en consumentenorganisaties in het Locov is er dan eindelijk een definitief plan. Daarin behouden Breda, Haarlem en Zwolle alsnog een fysiek loket en blijven op Deventer en Amsterdam Bijlmer ArenA servicemedewerkers aanwezig op het station of perron.

Daarmee blijven er dus 17 van de 36 stations over met een tickerservicebalie. Op 13 van deze stations zullen ook servicemedewerkers rondlopen. Dat geldt ook voor 10 stations zonder loket. Op de resterende 251 stations wordt hulp op afstand geboden via een telefoon of servicezuil. Die laatste mogelijkheid is er ook op de stations waar servicepersoneel aanwezig is. De vervoerder benadrukt dat andere servicediensten, zoals reisassistentie voor reizigers met een beperking, gewoon beschikbaar blijven.

Opvang bij storingen

Reizigersvereniging Rover maakt zich vanwege het besluit vooral zorgen over de opvang van reizigers bij grote verstoringen. De aanwezigheid van medewerkers noemt Rover “van groot belang als de treinen niet rijden volgens plan. Tenslotte leeft er dan bij de reiziger een grote behoefte aan contact en informatie.” NS is door de reizigersvereniging tevergeefs gevraagd per station een plan te maken hiervoor.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS start met aanpassen service op stations | OVPro.nl
Servicezuil NS op Utrecht CS

NS start met aanpassen service op stations

Spoorvervoerder NS begint over een maand met het aanpassen van de serviceformules op stations. Het aantal vaste ticketservicebalies wordt gehalveerd tot zeventien. Daar komen servicemedewerkers die rondlopen op het station en ondersteuning op afstand via een servicezuil of telefoon voor terug.

Met het aanpassen van de service wil NS beter aansluiten op de wensen van reizigers, die steeds meer zaken online regelen. Door de verandering gaan er ongeveer 250 banen verloren, maar niemand hoeft noodgedwongen te vertrekken. Veel servicemedewerkers maakten gebruik van een vertrekregeling of hebben – binnen of buiten NS – een andere baan gevonden.

Het doorvoeren van de aanpassingen gebeurt stapsgewijs. Naar verwachting zijn over een jaar alle stations aangepakt. Wanneer welk station aan de beurt is, is nog niet bekend. NS informeert reizigers hier vooraf over op het betreffende station.

Aangepaste plannen

De plannen voor de herinrichting werden al in december 2020 bekendgemaakt. Dat leidde tot de nodige commotie en na een jaar vol gesprekken met collega’s, de ondernemingsraad, vakbonden en consumentenorganisaties in het Locov is er dan eindelijk een definitief plan. Daarin behouden Breda, Haarlem en Zwolle alsnog een fysiek loket en blijven op Deventer en Amsterdam Bijlmer ArenA servicemedewerkers aanwezig op het station of perron.

Daarmee blijven er dus 17 van de 36 stations over met een tickerservicebalie. Op 13 van deze stations zullen ook servicemedewerkers rondlopen. Dat geldt ook voor 10 stations zonder loket. Op de resterende 251 stations wordt hulp op afstand geboden via een telefoon of servicezuil. Die laatste mogelijkheid is er ook op de stations waar servicepersoneel aanwezig is. De vervoerder benadrukt dat andere servicediensten, zoals reisassistentie voor reizigers met een beperking, gewoon beschikbaar blijven.

Opvang bij storingen

Reizigersvereniging Rover maakt zich vanwege het besluit vooral zorgen over de opvang van reizigers bij grote verstoringen. De aanwezigheid van medewerkers noemt Rover “van groot belang als de treinen niet rijden volgens plan. Tenslotte leeft er dan bij de reiziger een grote behoefte aan contact en informatie.” NS is door de reizigersvereniging tevergeefs gevraagd per station een plan te maken hiervoor.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.