Station Leiden Centraal (foto: NS)

Meer treinen tussen Leiden en Utrecht over vier jaar

Beeldbank NS

De treinverbinding tussen Leiden en Utrecht wordt verder verbeterd. Daarover zijn NS, ProRail en alle betrokken overheden het eens geworden. Het streven is dat er in 2026 door de week de hele dag vier treinen per uur gaan rijden tussen beide steden. Het opvoeren van de frequentie vergt nog wel de nodige aanpassingen, waaronder de bouw van het nieuwe station Hazerswoude-Rijndijk.

De eerste verbetering is al ingevoerd. Sinds 13 december rijden er door de week tussen Leiden en Utrecht al vier treinen per uur in beide richtingen in de brede spits: tussen 6.00 en 10.00 uur en tussen 15.00 en 20.00 uur. Om deze frequentieverhoging mogelijk te maken is er al het nodige gebeurd. Zo zijn er spoorwegoverwegen veiliger gemaakt en zijn er onbewaakte overwegen opgeheven.

Station Hazerswoude-Rijndijk

Om op werkdagen de hele dag tussen 6.00 en 20.00 uur vier treinen te laten rijden zijn nog meer ingrepen nodig. Er moeten onder meer twee kruisingen ongelijkvloers gemaakt worden: de kruising van het spoor met de Burgemeester Smeetsweg in Zoeterwoude en de kruising bij de N11 en het spoor. Ook moet er nieuw station Hazerswoude-Rijndijk komen.

Eind 2020 ging het Rijk al akkoord met dat station, op voorwaarde dat er vier keer per dag de hele dag een trein kan gaan rijden. Nu er overeenstemming is, gaan ProRail, NS, de gemeente Alphen aan den Rijn en de provincie Zuid-Holland alle maatregelen verder uitwerken en daarna uitvoeren. Dat kost een paar jaar, zo schatten ze in. Het streven is dat alle aanpassingen in 2026 klaar zijn.

Slappe veengrond

Extra complicatie is nog de slappe veengrond waarop het traject Utrecht-Leiden ligt, waardoor het niet makkelijk is om extra treinen te laten rijden. Omdat het te kostbaar is om de bodem te versterken stelt ProRail als voorwaarde dat er een systeem komt om de baanstabiliteit te monitoren. Verder kunnen er op werkdagen tot 20.00 uur alleen maar sprinters ingezet worden, zoals ook nu al het geval is, omdat ze lichter zijn dan intercity’s.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

4 reacties op “Meer treinen tussen Leiden en Utrecht over vier jaar”

kees boer|13.01.22|13:28

Dit wordt eens hoogtijd,volgens een belofte zou deze frequentieuitbreiding in 1998 al geschieden ; pijn blijft toen er geld beschikbaar gesteld was voor de Rijn Gouwe Lijn die helaas werd afgeblazen dat daaraan niet werd besteed

Ron Swart|13.01.22|15:13

De politiek in de regio Leiden wilde geen RijnGouweLijn, want sneltrams door de Leidse Breedstraat zag men niet zitten. De regio heeft gekozen voor koning auto en voor zo’n 0,8 miljard euro wordt momenteel een zuidelijke ondergrondse randweg in Leiden aangelegd; het kan verkeren.

Camille Kreemers|13.01.22|22:30

Waarom kan in de spits wel een kwartiersdienst, maar als daluren dat ook krijgt het ineens niet meer?

Pat Rick|14.01.22|09:48

Slappe grond is een reden om dit traject te rijden met light-rail. Laat dus alle regionale lijnen in de randstad uitvoeren door Randstad-Rail, dat goedkoper kan rijden met hogere frequenties. NS krijgt de regionale lijnen buiten de provincie terug, om te komen tot betere nationale afstemming dan nu met de Arriva’s en Veolia’s (ook minder problemen met materieeltekorten). En betere afstemming met internationale treinen waarvan er meer mogelijk zullen worden

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.