Meer treinen tussen Leiden en Utrecht over vier jaar
De treinverbinding tussen Leiden en Utrecht wordt verder verbeterd. Daarover zijn NS, ProRail en alle betrokken overheden het eens geworden. Het streven is dat er in 2026 door de week de hele dag vier treinen per uur gaan rijden tussen beide steden. Het opvoeren van de frequentie vergt nog wel de nodige aanpassingen, waaronder de bouw van het nieuwe station Hazerswoude-Rijndijk.
Verder lezen?
U hebt het maximumaantal gratis artikelen bereikt voor deze maand. U kunt een abonnement nemen om verder te lezen.
Slappe grond is een reden om dit traject te rijden met light-rail. Laat dus alle regionale lijnen in de randstad uitvoeren door Randstad-Rail, dat goedkoper kan rijden met hogere frequenties. NS krijgt de regionale lijnen buiten de provincie terug, om te komen tot betere nationale afstemming dan nu met de Arriva’s en Veolia’s (ook minder problemen met materieeltekorten). En betere afstemming met internationale treinen waarvan er meer mogelijk zullen worden
Waarom kan in de spits wel een kwartiersdienst, maar als daluren dat ook krijgt het ineens niet meer?
De politiek in de regio Leiden wilde geen RijnGouweLijn, want sneltrams door de Leidse Breedstraat zag men niet zitten. De regio heeft gekozen voor koning auto en voor zo’n 0,8 miljard euro wordt momenteel een zuidelijke ondergrondse randweg in Leiden aangelegd; het kan verkeren.
Dit wordt eens hoogtijd,volgens een belofte zou deze frequentieuitbreiding in 1998 al geschieden ; pijn blijft toen er geld beschikbaar gesteld was voor de Rijn Gouwe Lijn die helaas werd afgeblazen dat daaraan niet werd besteed