Trein NS en Arriva in Groningen

Machinist gaat zelfrijdende trein op afstand besturen bij nieuwe proef Groningen

Spoorwegbedrijven NS, Arriva en ProRail en de provincie Groningen vervolgen de proef met Automatic Train Operation, de technologie die autonoom rijden op het spoor mogelijk maakt. Komende zomer start er een proef met het besturen van de trein op afstand.

De proef volgt op een eerdere test met een automatisch rijdende trein in Groningen. Een kleine twee jaar geleden reed er een trein met passagiers tussen Groningen en Buitenpost. De resultaten van de passagierstesten: de treinrit zelf werd schokkeriger beleefd, maar wat betreft aankomst en vertrek was de trein punctueler.

NS is aangehaakt bij proef in Groningen

De aanleiding voor de nieuwe proef is dat NS zelf van plan was om te gaan testen met zelfrijdende treinen. De provincie en Arriva meldden zich daarop bij NS en gaven aan al bezig te zijn met deze ontwikkeling. De NS en spoorbeheerder ProRail zijn nu aangehaakt en de nieuwe proef gaat een stapje verder.

“Bij de vorige proef zat er een machinist in de trein die het zelfrijdende systeem inschakelde”, zegt gedeputeerde Fleur Gräper. “Bij deze proef gaat de machinist op afstand de trein bedienen.” De proef vindt plaats tussen het hoofdstation van Groningen en de rangeerterreinen De Vork in Groningen en het rangeerterrein van NedTrain bij Onnen. De proef zal met name in de nachturen plaatsvinden, stelt Gräper.

“Machinisten staan niet altijd te springen om in de nachtelijke uren te werken. Door de proef voor een deel in de nachtelijke uren uit te voeren, kunnen we ook kijken of we de druk op het personeel wat kunnen ontlasten.”

5G-verbinding

De trein wordt bestuurd met het systeem Automatic Train Operation. Er wordt geprobeerd om via een 5G-verbinding met de beveiligingssystemen te communiceren. “De proef moet opleveren of het besturen van de trein op afstand wel veilig genoeg kan plaatsvinden. Uit de vorige proef is in elk geval gebleken dat het brandstofverbruik met 30 procent zal afnemen.”

De test wordt komende zomer uitgevoerd en de totale kosten worden geraamd op 2,5 miljoen euro. De provincie Groningen draagt via het Nationaal Programma Groningen 275.000 euro bij.

Lees ook

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Machinist gaat zelfrijdende trein op afstand besturen bij nieuwe proef Groningen | OVPro.nl
Trein NS en Arriva in Groningen

Machinist gaat zelfrijdende trein op afstand besturen bij nieuwe proef Groningen

Spoorwegbedrijven NS, Arriva en ProRail en de provincie Groningen vervolgen de proef met Automatic Train Operation, de technologie die autonoom rijden op het spoor mogelijk maakt. Komende zomer start er een proef met het besturen van de trein op afstand.

De proef volgt op een eerdere test met een automatisch rijdende trein in Groningen. Een kleine twee jaar geleden reed er een trein met passagiers tussen Groningen en Buitenpost. De resultaten van de passagierstesten: de treinrit zelf werd schokkeriger beleefd, maar wat betreft aankomst en vertrek was de trein punctueler.

NS is aangehaakt bij proef in Groningen

De aanleiding voor de nieuwe proef is dat NS zelf van plan was om te gaan testen met zelfrijdende treinen. De provincie en Arriva meldden zich daarop bij NS en gaven aan al bezig te zijn met deze ontwikkeling. De NS en spoorbeheerder ProRail zijn nu aangehaakt en de nieuwe proef gaat een stapje verder.

“Bij de vorige proef zat er een machinist in de trein die het zelfrijdende systeem inschakelde”, zegt gedeputeerde Fleur Gräper. “Bij deze proef gaat de machinist op afstand de trein bedienen.” De proef vindt plaats tussen het hoofdstation van Groningen en de rangeerterreinen De Vork in Groningen en het rangeerterrein van NedTrain bij Onnen. De proef zal met name in de nachturen plaatsvinden, stelt Gräper.

“Machinisten staan niet altijd te springen om in de nachtelijke uren te werken. Door de proef voor een deel in de nachtelijke uren uit te voeren, kunnen we ook kijken of we de druk op het personeel wat kunnen ontlasten.”

5G-verbinding

De trein wordt bestuurd met het systeem Automatic Train Operation. Er wordt geprobeerd om via een 5G-verbinding met de beveiligingssystemen te communiceren. “De proef moet opleveren of het besturen van de trein op afstand wel veilig genoeg kan plaatsvinden. Uit de vorige proef is in elk geval gebleken dat het brandstofverbruik met 30 procent zal afnemen.”

De test wordt komende zomer uitgevoerd en de totale kosten worden geraamd op 2,5 miljoen euro. De provincie Groningen draagt via het Nationaal Programma Groningen 275.000 euro bij.

Lees ook

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.