Spoorloper op Belgisch spoor. Foto: Infrabel

Minder spoorlopers op Belgisch spoor, maar opnieuw vijf doden

Hoewel het aantal spoorlopers in België licht daalde het afgelopen jaar, bleef het aantal dodelijke slachtoffers even hoog als een jaar eerder. In 2021 kwamen er daarbij vijf mensen om het leven. Spoorlopers zorgen bovendien ook nog eens voor veel vertraging op het Belgische spoor. Vorig jaar ging om bijna vijf uur per dag, flink meer dan in 2020.

De Belgische spoorbeheerder Infrabel registreerde over het afgelopen jaar 591 gevallen van spoorlopen. Dat is zo’n 4 procent minder dan in 2020, toen het ging om 614 mensen. Vergeleken met voorgaande jaren is er een duidelijke daling zichtbaar. In 2017 lag het aantal spoorlopers nog op 818. Sindsdien neemt dat aantal geleidelijk af. De daling is volgens Infrabel niet alleen te danken aan maatregelen om het spoor veiliger te maken, controles langs het spoor en campagnes, maar ook aan de coronapandemie. Ondanks de afname vielen er in 2021 even veel doden als een jaar eerder, namelijk vijf.

Vertraging

Nog afgezien van de gevaren die spoorlopen met zich meebrengt zorgt het ook voor veel vertraging op het spoor. Afgelopen jaar was er een aanzienlijk toename (108.988 minuten) zichtbaar vergeleken met 2020 (95.943 minuten).

Infrabel heeft de afgelopen jaren sterk ingezet op beveiligen van de infrastructuur, vooral op zogeheten hot spots waar altijd veel spoorlopers zijn. Er is afgelopen jaar zo’n 5 kilometer aan extra afsluitingen geplaatst om het spoorlopers moeilijker te maken om op het spoor te komen.

Sensoren en camera’s

In Kortrijk is vorig jaar de eerste ‘intelligente’ afsluiting van Vlaanderen geplaatst. Over de volledige lengte van de omheining zijn sensoren aangebracht die beweging kunnen detecteren. Wanneer er iemand over een hek probeert te klimmen is dat zichtbaar op de camera’s in een controlekamer, zodat er direct actie ondernomen kan worden. Andere maatregelen zijn warmte- en bewegingscamera’s en struikelmatten.

Spoorlopers die betrapt worden krijgen in België een boete van 300 euro. Wie vaker in de fout gaat betaalt 500 euro.

Escape game

Een ander middel om spoorlopen te bestrijden is bewustwording en voorlichting. Voor het onderwijs zijn er al allerlei lespakketten en video’s ontwikkeld. Nieuw is dat Infrabel nu ook Code Rail heeft bedacht, een escape game voor jongeren tussen de twaalf en achttien jaar. Het bestaat uit een spel en een theoretisch gedeelte, waar de veiligheidsregels in verweven zitten. Het spel bestaat uit drie avonturen die afgestemd zijn op verschillende leeftijdscategorieën.

In het Jaarverslag Spoorveiligheid over 2020 (het meest recente rapport) meldt de Inspectie Leefomgeving en Transport dat er in 2020 twee spoorlopers om het leven kwamen op het Nederlandse spoor. Eén van hen werd aangereden tijdens het onbevoegd oversteken van sporen tussen de perrons op een station en één tijdens spoorlopen langs de vrije baan.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.