Thalys (foto: Thalys)

Consumentenbond: centraal loket voor internationale treinreizen

Het internationaal reizen met de trein moet niet alleen sneller en goedkoper, maar vooral ook gemakkelijker, zegt Sandra Molenaar, de directeur van de Consumentenbond. “Nu is (voordelig) internationale treintickets boeken een hels karwei. Een centraal loket hiervoor zou een prima oplossing zijn. Via zo’n loket zijn ook de passagiersrechten, bijvoorbeeld bij annuleringen, beter te regelen.”

Ze doet de suggestie naar aanleiding van een onderzoek naar duurzaam handelen van consumenten. Het Nederlandse gedrag werd vergeleken met dat van klanten in andere landen. “De Nederlandse consument is het middelmatigste jongetje van de klas als het op duurzaam handelen aankomt”, concludeert de bond. Oostenrijkers zijn het meest bezig met duurzaam consumeren, Russen het minst.

Duurzaam consumeren

De bond onderzocht samen met dertien andere consumentenorganisaties het gedrag van consumenten in vijf categorieën: afval, voeding, reizen & mobiliteit, water- & energieverbruik in huis en spullen & diensten. Nederlandse consumenten scoren daarbij gemiddeld de achtste plaats “al verschilt hun gedrag flink per categorie.”

Nederlanders haalden bijvoorbeeld de tweede plaats als het gaat om spaarzaam omspringen met water en energie. Maar ze bungelen bijna helemaal onderaan op de dertiende plaats als het gaat om reizen en mobiliteit, met name door de vele vlieguren.

‘Reizen met de trein moet makkelijker en goedkoper’

“De aangekondigde vliegtaks moet vliegen ontmoedigen, maar zet de opbrengst dan ook om in internationaal reizen met de trein sneller, goedkoper en vooral ook makkelijker te maken”, zegt Molenaar.

Consumenten hebben steuntjes in de rug nodig, zegt ze: “Zo hebben veel Nederlanders zonnepanelen dankzij gunstige financiële regelingen van de overheid. En overstappen naar een groene energieleverancier is heel makkelijk en dat doet het merendeel dan ook.”

Beter informeren

Er moet ook meer informatie komen, want Nederlandse consumenten “schatten de impact van hun gedrag ook niet altijd goed in”. Zo denken ze volgens de bond dat het verminderen van verpakkingsmateriaal meer bijdraagt aan een beter klimaat dan minder vlees en zuivel consumeren. Maar het is precies andersom. Molenaar: “Fabrikanten moeten consumenten beter informeren. Met verplichte informatie over de milieu-impact van een product op het etiket, door middel van een eenduidige en onafhankelijke score.”

Gedrag van Nederlandse consumenten is vergeleken met dat van mensen in België, Canada, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Italië, Oostenrijk, Portugal, Rusland, Slovenië, Spanje en Tsjechië.

Bron: ANP

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie OVPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.