Goederentrein op STRAIL-overweg Dorst

Trillingsarme overweg mogelijk ook versneld langs Brabantroute en Bentheimroute

Mogelijk krijgen ook enkele overwegen langs de Brabantroute en de Bentheimroute het alternatieve type overweg dat in Dorst beproefd is om overlast door spoortrillingen te verminderen. In de Brabantse plaats loopt er nog een proef tot medio dit jaar, maar de eerste resultaten laten zien dat de trillingen met 50 procent afnemen met de nieuwe overweg.

Dat laat staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat weten in een brief aan de Tweede Kamer. Daarin informeert ze de Kamerleden over de voorgang van de aanpak om spoortrillingen terug te dringen en daarmee ook de overlast die omwonenden ervaren. In Dorst rijden treinen bij de overweg over gewoon spoor in plaats van over een zware betonnen plaat. Het kruisende wegverkeer passeert via rubberen platen de spoorstaven. De eerste resultaten van deze zogeheten STRAIL-overweg tonen dat de trillingen minder worden en dat de omwonenden er minder last van hebben. Om te kijken of dat effect blijft, duurt de proef nog tot halverwege dit jaar.

Sleeper pads

Toch wil Heijnen alvast kijken of de innovatie elders ook een oplossing kan bieden. “Succesvolle proeven moeten niet op de plank blijven liggen”, schrijf ze. Daarom laat ze onderzoeken of meerdere overwegen langs twee drukke spoorgoederenroutes – de Brabantroute en de Bentheimroute – versneld vervangen kunnen worden door het type dat nu in Dorst ligt. In datzelfde onderzoek wil ze nagaan of de zogeheten sleeper pads, rubberen matjes onder het spoor waarmee tijdens een proef in Oisterwijk ervaring wordt opgedaan, ook op de Brabantroute kan worden toegepast.

Naast de inspanningen die de afgelopen jaren al verricht zijn, staan er meer initiatieven op stapel om spoortrillingen terug te dringen. Zo is spoorbeheerder ProRail bezig met het voorbereiden van verdere praktijkproeven die in 2023 en 2024 uitgevoerd moeten worden. In de loop van dit jaar komt er een marktconsultatie om innovatieve ideeën te verzamelen voor die proeven.

Analyse RIVM

Heijnen verwacht de loop van dit jaar ook de eerste resultaten van een analyse van het RIVM die inzicht moet geven in de mate waarin trillingen overlast veroorzaken. Dat inzicht kan mogelijk leiden tot het opstellen van normen die aan spoortrillingen gesteld mogen worden. Hiervoor is het RIVM vorig jaar gestart met een vervolgmeting naar de effecten van wonen langs het spoor. De data worden nu verder geanalyseerd.

Dit jaar moet er ook een vernieuwde versie verschijnen van de Handreiking Nieuwbouw en Spoortrillingen uit 2019. Dat document ondersteunt gemeenten en ontwikkelaars die plannen ontwikkelen voor bouwen langs het spoor.

Joint Fact Finding

De deelnemers aan Joint Fact Finding, bewonersorganisaties rond het spoor, overheden, vervoerders, ProRail en het ministerie, willen ook nu dat traject eind vorig jaar officieel is afgesloten, doorgaan. Ze deelden hierin kennis en ervaringen bij het vinden van oplossingen om overlast van spoortrillingen tegen te gaan. Heijnen steunt het plan om door te gaan en ze zegt jaarlijks één tot twee bijeenkomsten te gaan organiseren om het initiatief te faciliteren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.