Sprinter op station Schiedam Centrum

Extra sprinters Rotterdam-Den Haag onzeker vanwege knelpunten Delft Campus-Schiedam

Het is onzeker of er vanaf eind 2024 een vijfde en een zesde sprinter per uur zullen gaan rijden op het traject tussen Rotterdam en Den Haag. Knelpunten in de baanstabiliteit op de spoorlijn Delft Campus-Schiedam zorgen mogelijk voor vertraging in de uitbreiding van het spoorboekje. Dat valt te lezen in een voortgangsrapportage van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer die staatssecretaris Vivianne Heijnen met de Tweede Kamer heeft gedeeld.

ProRail gaat aan de slag om de knelpunten te definiëren en waar mogelijk op te lossen. Dat gaat volgens het ministerie gepaard met “aanzienlijke investeringen”. Er is sprake van een potentieel budgettekort van ongeveer 200,4 miljoen euro, dat alle projecten in het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) omvat. Wel is het tekort inmiddels afgenomen met 27 miljoen op een totaalbudget van 3.935,6 miljoen euro.

Staatssecretaris houdt vast aan extra sprinters eind 2024

Ondanks de mogelijke vertraging en meerkosten blijft staatssecretaris Vivianne Heijnen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vasthouden aan de plannen om toch vanaf eind 2024 extra sprinters in te zetten op de spoorlijn tussen Rotterdam en Den Haag.

Heijnen: “Ik ben met ProRail en NS ook naar andere opties aan het kijken. Ik verwacht in de eerste helft van 2022 een besluit t.a.v. scope, planning, kosten en financiering te kunnen nemen. Vooralsnog houd ik vast aan de invoering van de extra sprinters (de zogeheten ‘tienminutentreinen’ – red.) eind 2024 op deze drukke corridor waarlangs ook woningbouw is voorzien.”

Risico’s frequentieverhoging

Een ander belangrijk knelpunt voor de verwachte vertraging en oplopende kosten in het programma Hoogfrequent Spoor is het corridor tussen Breda, Eindhoven, Alkmaar en Amsterdam. Volgens Heijnen blijken nieuwe inzichten ten aanzien van de maatregelen voor overwegveiligheid risico’s te geven voor de voorziene frequentieverhoging.

“Ik werk samen met ProRail en regionale partijen aan de beheersing van deze risico’s. De eerste helft van 2022 brengt ProRail resterende knelpunten voor de 3e en 4e intercity tussen Breda-Eindhoven in kaart voor eind 2024 (dienstregeling 2025). In Noord-Holland start ProRail een onderzoek over de overweg Beverwijkerstraatweg in Castricum”, aldus Heijnen in een brief aan de Tweede Kamer.

De exacte kosten en tijdsduur voor het mogelijk maken van extra sprinters tussen Rotterdam en Den Haag worden op een later moment bekendgemaakt.

Oplopende prijzen door Oekraïne-crisis

De komende periode zal ook duidelijk moeten maken welke prijsstijgingen verder nog invloed zullen hebben op de oplopende begroting. Behalve de stijgende energieprijzen kan volgens Heijnen de crisis rond Oekraïne nog een rol spelen in oplopende kosten voor de spoorstaafproductie. Heijen: “Hiernaast kan de problematiek rondom het gebruik van kwarts5 invloed hebben op de financiële stand van zaken.”

De staatssecretaris heeft aangegeven dat ze samen met ProRail de “ontwikkeling van de risico’s en eventuele nieuwe risico’s” nauwgezet bij zal houden en daar op terug zal komen in de opeenvolgende voortgangsrapportages.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Kenneth Steffers

4 reacties op “Extra sprinters Rotterdam-Den Haag onzeker vanwege knelpunten Delft Campus-Schiedam”

Pat Rick|15.04.22|11:03

Verdubbeling naar 4 sporen van Den Haag naar R’dam staat al lang op het programma. Als men dit zou versnellen naar 2024 (in ieder geval voor het potentieel problematische deel), zou ook de gewenste dienstregeling gerealiseerd moeten worden. Maar dan moet men wel opschieten!

asierts|19.04.22|13:01

@ Pat Rick : dan weet jij meer dan wij? Schiedam – Delft Campus (Zuid) voldoet prima als 2-sporig traject en er zijn geen zwaarwegende redenen om dat te verdubbelen. Korte blokken is mooi zat. Een 3e spoor zou op zich wel heel fijn zijn voor bijsturing bij (ver)storing. Dat lijkt me dan ook een prima eerste stap, gecombineerd met ongelijkvloers maken vd laatste overweg.

Pat Rick|20.04.22|11:10

@asierts: traject heeft een kleine miljard gekregen vanuit National Groeifond. Schandalig, want Z-H is de rijkste provincie van NL en laat nu rest van NL meebetalen. Maar is 2-sporig niet te krap, voor uitbreiding sprinters en uitbreiding naar 10 minuten trein? Ook nog restcapaciteit nodig als bijvoorbeeld HSL-tunnel is gesloten. Dan lijkt Schiedan – Delft mij een bottleneck. Misschien dat het met 3 sporen wel lukt, maar om het talud te ontlasten dan 4 sporig

Ron Swart|12.05.22|15:42

Ik snap niet dat bij de verdubbeling van Rijswijk – Delft Campus (gereed in 2024) tegelijkertijd station Schiedam Centrum – weer – naar vier sporen wordt uitgebreid. Als tussenoplossing voor een eventueel capaciteitsgebrek op het baanvak Rotterdam – Den Haag zou een viersporig station Schiedam Spaland geopend kunnen worden, met verlenging van tram 21 vanaf Woudhoek naar het nieuwe station zouden tal van nieuwe verbindingen in de zuidelijke Rijnmond gecreëerd kunnen worden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Extra sprinters Rotterdam-Den Haag onzeker vanwege knelpunten Delft Campus-Schiedam | OVPro.nl
Sprinter op station Schiedam Centrum

Extra sprinters Rotterdam-Den Haag onzeker vanwege knelpunten Delft Campus-Schiedam

Het is onzeker of er vanaf eind 2024 een vijfde en een zesde sprinter per uur zullen gaan rijden op het traject tussen Rotterdam en Den Haag. Knelpunten in de baanstabiliteit op de spoorlijn Delft Campus-Schiedam zorgen mogelijk voor vertraging in de uitbreiding van het spoorboekje. Dat valt te lezen in een voortgangsrapportage van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer die staatssecretaris Vivianne Heijnen met de Tweede Kamer heeft gedeeld.

ProRail gaat aan de slag om de knelpunten te definiëren en waar mogelijk op te lossen. Dat gaat volgens het ministerie gepaard met “aanzienlijke investeringen”. Er is sprake van een potentieel budgettekort van ongeveer 200,4 miljoen euro, dat alle projecten in het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) omvat. Wel is het tekort inmiddels afgenomen met 27 miljoen op een totaalbudget van 3.935,6 miljoen euro.

Staatssecretaris houdt vast aan extra sprinters eind 2024

Ondanks de mogelijke vertraging en meerkosten blijft staatssecretaris Vivianne Heijnen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vasthouden aan de plannen om toch vanaf eind 2024 extra sprinters in te zetten op de spoorlijn tussen Rotterdam en Den Haag.

Heijnen: “Ik ben met ProRail en NS ook naar andere opties aan het kijken. Ik verwacht in de eerste helft van 2022 een besluit t.a.v. scope, planning, kosten en financiering te kunnen nemen. Vooralsnog houd ik vast aan de invoering van de extra sprinters (de zogeheten ‘tienminutentreinen’ – red.) eind 2024 op deze drukke corridor waarlangs ook woningbouw is voorzien.”

Risico’s frequentieverhoging

Een ander belangrijk knelpunt voor de verwachte vertraging en oplopende kosten in het programma Hoogfrequent Spoor is het corridor tussen Breda, Eindhoven, Alkmaar en Amsterdam. Volgens Heijnen blijken nieuwe inzichten ten aanzien van de maatregelen voor overwegveiligheid risico’s te geven voor de voorziene frequentieverhoging.

“Ik werk samen met ProRail en regionale partijen aan de beheersing van deze risico’s. De eerste helft van 2022 brengt ProRail resterende knelpunten voor de 3e en 4e intercity tussen Breda-Eindhoven in kaart voor eind 2024 (dienstregeling 2025). In Noord-Holland start ProRail een onderzoek over de overweg Beverwijkerstraatweg in Castricum”, aldus Heijnen in een brief aan de Tweede Kamer.

De exacte kosten en tijdsduur voor het mogelijk maken van extra sprinters tussen Rotterdam en Den Haag worden op een later moment bekendgemaakt.

Oplopende prijzen door Oekraïne-crisis

De komende periode zal ook duidelijk moeten maken welke prijsstijgingen verder nog invloed zullen hebben op de oplopende begroting. Behalve de stijgende energieprijzen kan volgens Heijnen de crisis rond Oekraïne nog een rol spelen in oplopende kosten voor de spoorstaafproductie. Heijen: “Hiernaast kan de problematiek rondom het gebruik van kwarts5 invloed hebben op de financiële stand van zaken.”

De staatssecretaris heeft aangegeven dat ze samen met ProRail de “ontwikkeling van de risico’s en eventuele nieuwe risico’s” nauwgezet bij zal houden en daar op terug zal komen in de opeenvolgende voortgangsrapportages.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Kenneth Steffers

4 reacties op “Extra sprinters Rotterdam-Den Haag onzeker vanwege knelpunten Delft Campus-Schiedam”

Pat Rick|15.04.22|11:03

Verdubbeling naar 4 sporen van Den Haag naar R’dam staat al lang op het programma. Als men dit zou versnellen naar 2024 (in ieder geval voor het potentieel problematische deel), zou ook de gewenste dienstregeling gerealiseerd moeten worden. Maar dan moet men wel opschieten!

asierts|19.04.22|13:01

@ Pat Rick : dan weet jij meer dan wij? Schiedam – Delft Campus (Zuid) voldoet prima als 2-sporig traject en er zijn geen zwaarwegende redenen om dat te verdubbelen. Korte blokken is mooi zat. Een 3e spoor zou op zich wel heel fijn zijn voor bijsturing bij (ver)storing. Dat lijkt me dan ook een prima eerste stap, gecombineerd met ongelijkvloers maken vd laatste overweg.

Pat Rick|20.04.22|11:10

@asierts: traject heeft een kleine miljard gekregen vanuit National Groeifond. Schandalig, want Z-H is de rijkste provincie van NL en laat nu rest van NL meebetalen. Maar is 2-sporig niet te krap, voor uitbreiding sprinters en uitbreiding naar 10 minuten trein? Ook nog restcapaciteit nodig als bijvoorbeeld HSL-tunnel is gesloten. Dan lijkt Schiedan – Delft mij een bottleneck. Misschien dat het met 3 sporen wel lukt, maar om het talud te ontlasten dan 4 sporig

Ron Swart|12.05.22|15:42

Ik snap niet dat bij de verdubbeling van Rijswijk – Delft Campus (gereed in 2024) tegelijkertijd station Schiedam Centrum – weer – naar vier sporen wordt uitgebreid. Als tussenoplossing voor een eventueel capaciteitsgebrek op het baanvak Rotterdam – Den Haag zou een viersporig station Schiedam Spaland geopend kunnen worden, met verlenging van tram 21 vanaf Woudhoek naar het nieuwe station zouden tal van nieuwe verbindingen in de zuidelijke Rijnmond gecreëerd kunnen worden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.