Extra sprinters Rotterdam-Den Haag onzeker vanwege knelpunten Delft Campus-Schiedam

Sprinter op station Schiedam Centrum
Foto Marieke

Het is onzeker of er vanaf eind 2024 een vijfde en een zesde sprinter per uur zullen gaan rijden op het traject tussen Rotterdam en Den Haag. Knelpunten in de baanstabiliteit op de spoorlijn Delft Campus-Schiedam zorgen mogelijk voor vertraging in de uitbreiding van het spoorboekje. Dat valt te lezen in een voortgangsrapportage van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer die staatssecretaris Vivianne Heijnen met de Tweede Kamer heeft gedeeld.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl

4 reacties op “Extra sprinters Rotterdam-Den Haag onzeker vanwege knelpunten Delft Campus-Schiedam”

Ron Swart|12.05.22|15:42

Ik snap niet dat bij de verdubbeling van Rijswijk – Delft Campus (gereed in 2024) tegelijkertijd station Schiedam Centrum – weer – naar vier sporen wordt uitgebreid. Als tussenoplossing voor een eventueel capaciteitsgebrek op het baanvak Rotterdam – Den Haag zou een viersporig station Schiedam Spaland geopend kunnen worden, met verlenging van tram 21 vanaf Woudhoek naar het nieuwe station zouden tal van nieuwe verbindingen in de zuidelijke Rijnmond gecreĆ«erd kunnen worden.

Pat Rick|20.04.22|11:10

@asierts: traject heeft een kleine miljard gekregen vanuit National Groeifond. Schandalig, want Z-H is de rijkste provincie van NL en laat nu rest van NL meebetalen. Maar is 2-sporig niet te krap, voor uitbreiding sprinters en uitbreiding naar 10 minuten trein? Ook nog restcapaciteit nodig als bijvoorbeeld HSL-tunnel is gesloten. Dan lijkt Schiedan – Delft mij een bottleneck. Misschien dat het met 3 sporen wel lukt, maar om het talud te ontlasten dan 4 sporig

asierts|19.04.22|13:01

@ Pat Rick : dan weet jij meer dan wij? Schiedam – Delft Campus (Zuid) voldoet prima als 2-sporig traject en er zijn geen zwaarwegende redenen om dat te verdubbelen. Korte blokken is mooi zat. Een 3e spoor zou op zich wel heel fijn zijn voor bijsturing bij (ver)storing. Dat lijkt me dan ook een prima eerste stap, gecombineerd met ongelijkvloers maken vd laatste overweg.

Pat Rick|15.04.22|11:03

Verdubbeling naar 4 sporen van Den Haag naar R’dam staat al lang op het programma. Als men dit zou versnellen naar 2024 (in ieder geval voor het potentieel problematische deel), zou ook de gewenste dienstregeling gerealiseerd moeten worden. Maar dan moet men wel opschieten!