Reparatie liften kost meer tijd door langere levertijden onderdelen

Het kost steeds meer tijd voordat liften en roltrappen op stations gerepareerd zijn. NS en ProRail hebben niet alleen te maken met lange levertijden van materialen die nodig zijn voor het herstel, maar ook vandalisme. Vernieling is volgens ProRail steeds vaker de oorzaak van haperende liften.

Het aantal liften op stations neemt toe. Op dit moment zijn er 450 liften, verspreid over 155 station in Nederland. Dat aantal neemt nog toe. Bij twaalf liften is volgens ProRail sprake van een langdurige storing. Half april meldde de spoorbeheerder nog een ernstige vernieling van twee liften op station Harderwijk, waardoor de glazen toegangsdeuren zwaar beschadigd raakten. ProRail zei te rekenen op een herstel van een paar maanden. NS heeft aangifte gedaan.

Maar ook door onderhoud en vernieuwing zijn liften soms langere tijd niet te gebruiken, zoals op station Hoogeveen, dat een grote opknapbeurt kreeg. De liften zijn nog niet klaar.

Levertijd weken tot maanden

ProRail merkt dat het leveren van onderdelen voor liften steeds langer duurt. “Waar we voorheen onderdelen binnen een paar dagen hadden, duurt dat nu weken en soms maanden. Daarnaast hebben we te maken met personeelstekorten bij revisiebedrijven van onderdelen.”

Reizigers met een lichamelijke beperking kunnen een beroep doen op de reisassistentie van NS als liften buiten gebruik zijn. Luuk Fieten van Stichting Gehandicaptenplatform Hoogeveen ziet evengoed nog wel wat hindernissen, zo zei hij tegen RTV Drenthe in reactie op de liften in Hoogeveen die nog enige tijd buiten gebruik zijn. Je moet volgens hem immers wel op de hoogte zijn dat liften niet werken en niet alle ouderen zijn bedreven in het gebruik van reisapps. “Stel je komt vanuit Groningen, dan kom je aan op het perron aan de rechterkant van het station. Als je in een rolstoel zit, dan ben je genoodzaakt om de lift te gebruiken. Op deze manier kun je dus geen kant op.”

Bij RTL Nieuws kwam Larissa de Groot, die aangewezen is op een rolstoel, aan het woord. Ze liet zichzelf filmen om te laten zien hoe ze op station Uitgeest twee maanden lang op haar billen van de trap af ging, terwijl met haar ene hand de trapleuning vasthield en met haar andere hand haar rolstoel naar beneden duwde.

Monitoringsysteem

ProRail zegt er van alles aan te doen om liften om de overlast te beperken. Zo worden onderdelen preventief al besteld en worden er ook waar mogelijk liftonderdelen hergebruikt. Verder wordt er gewerkt aan een monitoringssysteem dat kan detecteren als liften niet werken. Die informatie moet uiteindelijk ook in de reisplanner terecht komen. Verder lopen er proeven om liften beter bestand te maken tegen vandalisme.

In de mei-editie van personeelsblad Koppeling meldde NS dat het aantal opsluitingen in liften is afgenomen de afgelopen jaren. In 2021 gebeurde dat 356 keer tegenover 469 keer in 2019.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Reparatie liften kost meer tijd door langere levertijden onderdelen”

Cornelius Koelewijn|31.05.22|14:10

Zou het niet beter zijn een magazijn voor onderdelen te hebben? Online bestellen kan dan wel goedkoper zijn, maar hier is goedkoop duidelijk duurkoop. Nog afgezien van de ellende voor de reizigers.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.