KLM en Thalys gaan samenwerken. Foto: KLM
overstappen

Minder vluchten en meer treinen door samenwerking KLM en Thalys

KLM en Thalys gaan samenwerken. Foto: KLM

KLM en Thalys gaan samenwerken door een snelle treinverbinding tussen Schiphol en Brussel aan te bieden. Het is daardoor een stuk makkelijker voor reizigers die landen op Schiphol om over te stappen op Brussel. Door de samenwerking kan KLM een dagelijkse vlucht naar Brussel schrappen.

Voorheen vloog KLM regelmatig tussen Schiphol en Brussel een korte vlucht van 25 minuten. De reizigers die wilden overstappen tussen de twee luchthavens maakten vaak gebruik van deze vluchten. Met de Thalys treinverbinding wil KLM het makkelijker maken om over te stappen op Brussel.

De samenwerking komt voort uit een plan van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om treinvervoer te bevorderen: Actieagenda Trein en Luchtvaart. “Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Schiphol, ProRail, KLM en NS streven ernaar om de keuze voor internationale trein op middellange afstand, tot 700 kilometer, te bevorderen”, valt te lezen in het rapport. “Zo ontstaat er meer ruimte voor duurzame mobiliteitsgroei”.

Schiphol heeft de samenwerking met Thalys uitvoerig getest. Voor de coronapandemie prefereerden 20 tot 25 procent van de reizigers een overstap met de trein. Totaal waren dat 36.000 reizigers.

Door de samenwerking kunnen reizigers inchecken bij KLM met het vliegticket en met daarmee kunnen ze ook de Thalys in. Een apart ticket aanschaffen is niet nodig.

Samenwerking NS

“We zijn trots op deze prestatie”, zegt Boet Kreiken, leidinggevende klantervaring KLM. “Samen met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Schiphol, ProRail en NS willen we naadloos vervoer aanbieden voor een zorgeloze reis met betere connecties tussen lucht en trein.”

KLM onderzoekt ook de mogelijkheid om snelle treinverbindingen aan te leggen naar andere vliegvelden. Hiervoor werkt KLM onder andere samen met NS en andere Europese spoorbedrijven.

De trein tussen Schiphol en Brussel rijdt elke dag één keer heen en weer. Vanaf oktober wordt het project opnieuw geëvalueerd en worden de mogelijkheden voor een verdere samenwerking tussen vlucht- en treinservices onderzocht.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander van Vliet

1 reactie op “Minder vluchten en meer treinen door samenwerking KLM en Thalys”

Pat Rick|21.07.22|13:57

Het is goed om dit te doen, nu alleen nog de bagage om dit Air2Rail product volwassen te maken. Zal lastig worden, want de TGVs zijn niet gebouwd op vracht. Dus moet de bagage-check-in nog op Schiphol gebeuren.

In Duitsland werkt LH al heel lang samen met Deutsche Bahn, en laat binnenlandse ICs met LH-vluchtnummers rijden. Zou in NL ook moeten kunnen, met stoelreserveringssysteem zoals in Denemarken. NS moet niet stil blijven staan, maar meegaan in technische ontwikkeling.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.