Nachtjet zijaanzicht. Foto: ÖBB/Harald Eisenberger
nieuwe bestemmingen

Steeds meer nachttreinen door Europa in tweede helft 2022

Nachtjet zijaanzicht. Foto: ÖBB/Harald Eisenberger

Nachttreinen worden in Europa steeds populairder. In het afgelopen jaar werden er al trajecten opgestart van Amsterdam naar Zürich, Ljubljana naar Graz en van Wenen naar Frankfurt. Maar dat de vraag hoger is dan het aanbod, blijkt; steeds meer ondernemingen zetten in op nieuwe nachttrein-verbindingen.

Vanuit Utrecht wordt dit jaar de European Sleeper geïntroduceerd. Vanaf Brussel trekt de nachttrein langs Antwerpen, Rotterdam, Amsterdam, Hannover, Berlijn, Dresden, Bad Schandau, Děčín, Ústí nad Labem en arriveert in Praag. Dit jaar nog moet de eerste nachttrein van European Sleeper gaan rijden. Daarna ambieert het bedrijf elk jaar een nieuwe bestemming toe te voegen aan zijn portefeuille.

Samen met Sunweb wil European Sleeper vanaf aankomende winter ook treinreizen aanbieden naar populaire wintersport-bestemmingen in de Franse Alpen. De volgende stap is een trein die reizigers direct naar Zuid-Frankrijk laat afreizen in de zomermaanden.

De verbinding tussen Brussel en Praag werd eerder al uitgesteld. Het bedrijf loopt tegen problemen aan met financiering en de vele onderhoudswerkzaamheden op de trajecten waarop het de nachttrein wil exploiteren.

TUI gaat via GreenCityTrip reizen per nachttrein aanbieden naar Kopenhagen, Praag, Wenen, Venetië, Milaan en Florence. Daarmee wil de reisorganisator zijn reisaanbod verduurzamen. GreenCityTrip, een dochteronderneming van reisorganisatie Flywise, kondigde in maart nog een uitbreiding van het aantal bestemmingen aan. Het bedrijf rijdt vanaf 25 mei naar onder meer Florence, Bologna, Kopenhagen en Göteborg. Hiermee stijgt het aantal bestemmingen dat per non-stop nachttrein uit Nederland bereikbaar is naar 15.

Meer weten over hoe een nachttreinreis verloopt? Lees dan de volgende reportage.

ÖBB NightJet

In de zomer van 2022 komen de Poolse spoorvervoerder Polskie Koleje Państwowe (PKP) en de Oostenrijkse Österreichische Bundesbahnen (ÖBB) met een nachttrein tussen de Oostenrijkse Alpenstad Graz naar het Poolse Warschau. Tussendoor stopt de nachttrein in Krakau. Rond etenstijd vertrekt de trein uit Graz, waarna reizigers om 06:00 uur ’s ochtends de volgende dag aankomen in Krakau. De eindbestemming Warschau wordt bereikt om 09:00 uur ’s ochtends.

Vanuit Graz lanceert ÖBB ook een NightJet-verbinding naar Berlijn. Dit is een uitbreiding van het al bestaande traject van de spoorbeheerder tussen Wenen en Berlijn.

De NightJet van de Oostenrijkers zal vanaf eind dit jaar ook gaan rijden tussen Zurich en Rome. Ook moet er een stop in Milaan komen op deze verbinding. Als reizigers dit traject combineren met de NightJet-trein die rijdt vanuit Amsterdam naar Zürich, is het mogelijk om binnen twee dagen af te reizen vanuit onze hoofdstad naar Rome.

Overdag worden de RailJet-routes van ÖBB ook uitgebreid. De route die Wenen, Innsbruck en Bregenz verbindt, zal worden doorgetrokken naar Frankfurt. Ook komen er nieuwe treinverbindingen tussen Graz en Budapest.

ÖBB presenteerde samen met Deutsche Bahn onlangs zijn opgewaardeerde slaaprijtuigen voor de Nightjet, om de langeafstandsreizen zo nog comfortabeler te laten verlopen.

EuroNight

Ook het bestaande EuroNight-netwerk krijgt een aantal nieuwe bestemmingen. De EuroNight-treinen zijn een uitbreiding op de NightJet, een samenwerking tussen ÖBB met de Kroatische spoorbeheerder HZ, de Tsjechische CD, de Hongaarse MAV, het Poolse PKP, de Slowaakse ZSSK en de Zweedse spoorbeheerder SJ.

Tussen Stockholm en.Hamburg gaat een trein rijden, met stops in Kopenhagen, Odense, Malmö en Göteborg. De Zweedse SJ gaat de route runnen. De trein vertrekt in de vroege avond vanuit Zweden en arriveert om 07:00 uur ’s ochtends in Hamburg. De andere kant op vertrekt de spoordienst zo’n 3 uur later.

Verder over de grens heeft de Spaanse vervoerder Renfe zijn toeristische slaaptreinen voor het hoogseizoen weer in gebruik genomen. Het spoorbedrijf had vanwege de coronacrisis de afgelopen twee jaar overgeslagen, maar inmiddels zijn de luxe meerdaagse treinreizen weer terug. Het aanbod is bovendien uitgebreid met een nieuwe tour.

Tenslotte iets om naar uit te kijken: In Turkije wordt werk gemaakt van een slaaptrein vanuit Istanboel naar het wereldberoemde landschap in Cappadocië. Daarvoor worden overigens ook rijtuigen van Renfe ingezet, zo werd vorige maand bekend. Cappadocië is een van de belangrijkste toeristische trekpleisters van Turkije.

Met hoge snelheid tussen Parijs en Berlijn

Vanaf 2023 moet er een hogesnelheidstrein komen tussen Parijs en Berlijn. In slechts zeven uur kunnen passagiers in een van de hoofdsteden arriveren. Ook dit traject wordt geëxploiteerd door ÖBB, in samenwerking met de Franse SNCF en Deutsche Bahn. Waarschijnlijk zullen er op de spoorverbinding Franse TGV’s rijden, die zijn aangepast om op hogesnelheidsspanningen te kunnen rijden. Dit hogesnelheidsverbinding vindt overdag plaats, maar krijgt ook een nachtversie. Met de dag- en nachttrein hoeven reizigers niet meer over te stappen in Frankfurt of Mannheim.

Voor de duurzame reiziger is er de komende jaren dus genoeg te kiezen als het gaat om vakantiebestemmingen met de trein. Veel Europese steden worden toegankelijker via het spoor. Dat er nachtverbindingen komen over zulke grote afstanden is dus geen verrassing.

Dit artikel verscheen eerder op de website van zustervakblad SpoorPro.nl.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Robin van den Bovenkamp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.