Exterieur station Heerlen. Foto: ProMedia
vernielde spoorbrug

Reizigersvereniging Rover: ‘NS en ProRail vergeten station Heerlen’

Exterieur station Heerlen. Foto: ProMedia

Station Heerlen is het ondergeschoven kindje van NS en ProRail, vindt reizigersvereniging Rover. De overstap naar station Heerlen is moeizaam, zeker voor mensen die slecht ter been zijn. Rover komt daarom in actie en stelt een plan voor om Heerlen weer optimaal bereikbaar te maken.

De Intercity vanuit Heerlen naar Eindhoven kan niet rijden op het traject tussen Roermond en Sittard door de vernielde spoorbrug. De reiziger heeft twee alternatieven. Één is de stoptrein van Arriva die rijdt tussen Sittard en Heerlen, die aankomt op spoor 20 in Sittard. Deze heeft een overstaptijd van vier minuten naar de Intercity richting Eindhoven. Reizigers met een beperking halen deze overstap niet, en dat betekent een extra reistijd van dertig minuten.

Een woordvoerder van NS laat weten het vervelend vinden dat de spoorbrug kapot is. Toch stelt de woordvoerder een andere optie voor dan de stoptrein van Arriva. “Tussen Sittard en Heerlen rijden ook NS Intercity’s. De overstap tussen deze Intercity en de trein naar Eindhoven is langer dan de overstap van de Arriva trein, en die levert geen waarschijnlijk geen overstapproblemen op. Veel reizigers zien deze optie niet, omdat de NS-app deze niet als snelste route aangeeft. Als je in de app selecteert dat je een langere reistijd wil, dan komt deze optie naar voren.”

ProRail gaat ervan uit dat het op 23 september kan beginnen met de herstelwerkzaamheden aan de spoorbrug. Tot eind september rijden minder treinen tussen Sittard en Roermond.

Voorstel Rover

“Zoals in het verre verleden het geval was, werden Intercity’s uit Heerlen en Maastricht in Sittard gecombineerd op spoor 2b”, laat Rover weten. “Een voordeel hiervan is dat de Intercity naar Eindhoven en verder dan met twee treinstellen rijdt.”

Dat zou betekenen dat de reiziger geen lange afstand hoeft af te leggen naar spoor 20. Ook biedt het extra zitplaatscapaciteit op het traject naar de Randstad. Wat volgens reizigersvereniging Rover hard nodig is.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander van Vliet

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.