Thalys ticketcontrole (foto: Thalys)
morele plicht

Reizigersverenigingen vragen compensatie voor Thalys-reiziger

Persbericht Thalys

Passagiers die deze zomer met de Thalys gestrand raakten, kregen niet waar zij recht op hebben. Dit schrijven reizigersverenigingen Rover en TreinTramBus in een brief aan Thalys en NS International. De reizigersorganisaties vragen om een ruimhartige compensatie en maatregelen om herhaling te voorkomen.

Meerdere reizigers hebben zich bij Rover gemeld met klachten dat zij zelf ander vervoer of een hotelovernachting moesten regelen en betalen nadat vorige maand meerdere Thalys-treinen uitvielen.

“Ondanks verplichtingen in de wetgeving rond reizigersrechten, kregen Thalys-reizigers niet waar zij recht op hadden”, schrijven Rover en TreinTramBus aan Thalys en NS. In werkelijkheid hadden reizigers hulp moeten krijgen om alsnog hun bestemming te bereiken. Dit betekent dat Thalys alternatief vervoer en/of een hotelovernachting had moeten vergoeden. Ook moet er goede reisinformatie zijn; veel reizigers lieten echter weten in het duister te tasten over het vervolg van hun reis.

Reactie NS

De NS-woordvoerder liet weten dat de informatiebalie op Schiphol kort dicht ging nadat de Thalys-treinen waren uitgevallen. “De baliemedewerkers hebben zich een beetje onveilig gevoeld bij de oververhitte reizigers.” De informatiebalies van de NS zijn na een half uur weer open gegaan. De NS-medewerkers hebben na sluiting buiten de balie de reizigers gekalmeerd en alternatieven geboden.

Volgens NS werden de reizigers geïnstrueerd om zelf hotels of alternatieve reisopties te boeken. Dit zouden ze later kunnen declareren. “In plaats van dat de NS-medewerkers via de informatiebalie hotels voor gestrande reizigers boekten, konden reizigers zondag zelf boeken en naderhand de kosten in rekening brengen via de klantenservice.”

Morele plicht

Rover en TreinTramBus wijzen Thalys op een morele plicht om alle kosten te vergoeden die gestrande reizigers hebben gemaakt. Ook vragen de organisaties om evaluatie en verbetering van maatregelen bij verstoringen. Zo zouden reizigers voortaan sneller uit de trein geëvacueerd moeten worden, zeker wanneer de airconditioning uitvalt bij extreme hitte en de veiligheid en gezondheid in de trein niet kan worden gewaarborgd. Rover en TreinTramBus zien graag dat de trein een beter alternatief wordt voor het vliegtuig en de auto, daarvoor is goede dienstverlening van groot belang.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander van Vliet

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.