Commissiedebat

Kamerleden over spoorverbinding Eindhoven – Aken: ‘Waarom rijdt die trein niet?’

'Drielandentrein' rijdt tussen Maastricht en Aken. Foto: Wikipedia.

Tijdens een commissiedebat internationaal spoorverkeer in de Tweede Kamer stelden verschillende Kamerleden vragen over de spoorverbinding Eindhoven – Aken. Volgens de Kamerleden is het onbegrijpelijk waarom de directe intercity nog niet rijdt. 

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is de vaste redacteur voor OVPro en werkt nauw samen met zusterpublicaties VerkeersNet en TaxiPro. Na de studies journalistiek en filosofie werkte hij in de sportjournalistiek. De Leidenaar ziet dat een goede en betrouwbare OV-sector onmisbaar is en houdt de lezer van OVPro graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de OV-wereld.

3 reacties op “Kamerleden over spoorverbinding Eindhoven – Aken: ‘Waarom rijdt die trein niet?’”

kees boer|20.09.22|16:46

DEze verbinding moet men in een keer goed creëren om deze door te trekken tot Keulen zodat ook de twee Duitse steden onderling een goede snelle veerbinding hebben

Pat Rick|21.09.22|10:06

Het antwoord is simpel: NS richt zich vooral op de Randstad en heeft geen interesse in Limburg, laat staan Duitsland: regionale lijnen daar zijn niet van NS.

Voor Nederland zou het goed zijn om de lokale lijnen in de Randstad te geven aan Randstadrail, omdat deze toch met hogere frequenties gereden moeten worden. En de regionale lijnen aan NS te geven. Regionale vervoerders in handen van DB/SNCF maken er soms een potje van. Dus DB wegwerken: net als NS in Duitsland/Schotland is weggewerkt.

Pat Rick|21.09.22|10:30

Door NS te laten richten op het Nederlandse spoornet en niet op de randstad, kan er een betere integratie zijn tussen regionaal en IC (en ook buitenlands). Terwijl in de (westelijke) randstad het OV beter afgestemd kan worden tussen Randstadrail/metro, tram, bus. Zo is die regio eigenlijk een metropool en heeft het vergelijkbare inrichting als Stockholm/Londen/Parijs.

De gelaagdheid van het OV moet dus worden aangepast aan de tijd en verkeersbehoefte, niet aan wens van bedrijven voor budget

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.