mobiliteitsstrategie

Timmermans is het ‘spuugzat’: Europese spoorwegen krijgen tot einde van jaar voor ticketingsysteem

Frans Timmermans in een Europees Commissiedebat.Foto: Flickr/European Parliament.

Europese spoorvervoerder krijgen nog tot het einde van het jaar de tijd om met een voorstel voor een Europa-breed ticketingsysteem te komen. Lukt hen dat niet, dan zal Brussel zo’n systeem wettelijk afdwingen. Dat zegt uitvoerend vicevoorzitter van de Europese Commissie Frans Timmermans.

Timmermans deed zijn uitspraak deze week in de podcast BNR Europa. Hij zei de situatie “spuugzat” te zijn waarin sommige ogenschijnlijk eenvoudige ritten nauwelijks te boeken zijn. Wel zei hij te begrijpen dat er soms zaken zijn waar de spoorwegen niet omheen kunnen zoals verschillen in de spanning op de bovenleiding en verschillende veiligheidseisen.

Hoe het mandaat voor een open ticketingssysteem er precies uit komt te zien, blijft onduidelijk.

De Europese Commissie heeft het spoor centraal gesteld in de mobiliteitsstrategie voor de lange termijn en presenteerde vorig jaar een actieplan. De Commissie kondigde eerder aan in het derde kwartaal van 2021 een openbare raadpleging te organiseren over multimodaal reizen in de hele EU. In de aankondiging zei de Commissie dat zij het wetgevingsvoorstel in het tweede kwartaal van 2022 zou indienen. In het werkprogramma van de Commissie voor 2022 wordt dit wetgevingsvoorstel echter aangekondigd voor het vierde kwartaal van 2022.

‘Vluchten tussen Brussel en Amsterdam moeilijk te verteren’

“We moeten nu investeren. Ik vind het moeilijk te verteren dat er nog dagelijks drie vluchten worden uitgevoerd tussen Amsterdam en Brussel. En waarom rijdt er nog steeds geen intercity naar Aken. Daar kun je zo op the Thalys en voor je het weet zit je in Parijs. Nachttreinen komen terug maar zitten tegenwoordig zo vol. Ook daarvoor moeten we de capaciteit uitbreiden”, aldus Timmermans, die toevoegt dat extra capaciteit op het spoor de prijzen van treinkaartjes kan drukken.

Wat hem betreft willen mensen heus graag met de trein reizen, maar dan moet het hen “wel gemakkelijk gemaakt worden”. Volgens Timmermans pakken de Oostenrijkers en Zwitsers dat goed aan, maar moet het ook in Nederland en elders in Europa lukken.

“We moeten ervoor zorgen dat iemand in Nederland zonder problemen met zijn telefoon een Europees treinkaartje kan kopen. Als we dat voor elkaar krijgen, dan gaan mensen op afstanden van 600-800 kilometer met de trein afleggen. Dat zal niet direct lukken en je hoeft echt niet verplicht met de trein naar Madrid in de nabije toekomst, maar bijvoorbeeld treinreizen naar de Côte d’Azur zou je moeten stimuleren. Daar zit je echt al met een paar uur. Als mensen eenmaal gewend zijn aan treinreizen, gaan ze het vaker doen”.

Dit bericht is afkomstig van zusterpublicatie SpoorPro.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.