Nieuwe dienstregeling

Rover: NS schrapt treinen te makkelijk door personeelstekort

Trein staat op het perron van station Arnhem. Foto: Flickr/Rob Dammers.

De treinreiziger krijgt volgend jaar onnodig veel overlast te verduren, stelt Reizigersorganisatie Rover in een kritisch advies op de dienstregelingsplannen van NS voor 2023. Rover vindt dat de NS te makkelijk kiest voor het schrappen van treinen om de problemen door het personeelstekort op te lossen. Samen met andere consumentenorganisaties schrijft Rover dat de treinmaatschappij veel meer maatregelen kan nemen om de dienstregeling in stand te houden

Rover stelt dat NS bijvoorbeeld kantoor- en winkelpersoneel in kan zetten om te laten helpen als vertrekassistent. Dat zijn werknemers die helpen bij het vertrek van treinen. Ook pleit Rover voor het versoepelen van de regels waardoor één conducteur meer treincoupés onder zijn of haar hoede mag nemen.

“Dat de reiziger er volgend jaar op achteruit gaat is evident, maar we verwachten van NS dat tenminste een zo goed mogelijk product wordt neergezet”, zegt Rover-directeur Freek Bos. “Dat betekent een logische en voorspelbare dienstregeling met extra lange treinen en aandacht voor goede aansluitingen. Maar bovenal zo snel mogelijk het aantal treinen weer opschalen om te voorkomen dat treinreizigers voorgoed afhaken.”

Aangepaste dienstregeling

De NS gaat in 2023 fors snijden in het treinaanbod vanwege het personeelsgebrek en wil een tiende minder treinen laten rijden dan in 2019, het laatste jaar voor corona. De dienstregeling gaat in december in, maar vanaf september zijn al stapsgewijs aanpassingen gedaan. Rover wijst erop dat reizigers in de weekenden op sommige plekken te maken kunnen krijgen met 15 tot 20 procent minder treinen, en in bepaalde gevallen nog slechts één keer per uur een trein. De reizigersorganisatie stelt dat de dienstverlening daarmee tot “een onacceptabel niveau” zakt.

Rover vreest dat de maatregelen niet tijdelijk zijn. Het probleem houdt volgens Rover nog meerdere jaren aan. “De reizigers mogen van de NS verwachten dat er oplossingen voor de lange termijn worden genomen. Dat is echter niet het geval.” Reizigers krijgen komende jaren te maken met lange wachttijden, extra overstappen en volle treinen. Volgens Rover leidt de aangepaste dienstregeling nauwelijks tot minder personeelsuren is. “Hierdoor haken veel reizigers af en komen de genoemde verbindingen in een negatieve spiraal terecht”, zegt Rover.

Volle treinen

Niet alleen de dienstregeling in 2023 gaat veel overlast veroorzaken. Ook de huidige dienstregeling en uitval van treinen veroorzaken veel klachten. Het aantal klachten van treinreizigers over volle treinen is flink gestegen. “Wij zagen in september 60 procent meer klachten ten opzichte van de maand september in 2019”, zegt Bos.

Opvallend dat reizigers klagen over volle treinen terwijl het aantal reizigers nog ongeveer op 80 procent zit ten opzichte van de bezetting in september 2019. De toegenomen klachten zijn deels te verklaren doordat NS sinds begin september minder treinen inzet door het personeelstekort.

“We zien echt een trendbreuk sinds NS de dienstregeling heeft afgeschaald”, zegt Bos. Waar het eerder om 200 tot 350 klachten per maand ging, steeg het aantal meldingen naar 1667 in september. De eerste dagen van oktober zijn er al 105 klachten binnengekomen. September is een van de drukste maanden van het jaar, omdat het onderwijs weer begint.

Het zijn niet alleen de treinen in de spits die te vol zijn. Rover merkt dat een aanzienlijk deel van de klachten afkomstig is van reizigers in de zogenoemde daluren. Bijvoorbeeld omdat NS de kortst mogelijke trein heeft ingezet. “Dat is iets wat opvalt”, zegt Bos.

NS zet vaak kortere treinen, wederom als gevolg van het personeelstekort. Voor langere treinen is extra personeel nodig om de veiligheid te garanderen, laat een NS-woordvoerder weten.

Personeelstekort speelt in de OV-sector een grote rol. Kom naar de OV Expo in Houten op 6 oktober en ga in gesprek met de sector of sluit aan bij workshops over de problematiek in het openbaar vervoer. Registreer je hier (veelal) gratis.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is de vaste redacteur voor OVPro en werkt nauw samen met zusterpublicaties VerkeersNet en TaxiPro. Na de studies journalistiek en filosofie werkte hij in de sportjournalistiek. De Leidenaar ziet dat een goede en betrouwbare OV-sector onmisbaar is en houdt de lezer van OVPro graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de OV-wereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.