publiek belang

Staatssecretaris Heijnen verwacht ‘stevige evaluatie’ geplaagd NS

Heijnen onderweg naar wekelijkse ministerraad. Foto: ANP/ Robin Utrecht.

Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur) verwacht een “stevige evaluatie” van NS aan het einde van het jaar. NS laat veel minder treinen rijden, met een klachtenregen over volle coupés tot gevolg. De top van het bedrijf vreest bovendien dat de dienstregeling nog verder wordt uitgekleed de komende tijd.

Het kabinet heeft “hele duidelijke afspraken” gemaakt met NS binnen de zogenoemde ‘concessie’: de vergunning waardoor NS op het Nederlandse spoornetwerk mag rijden. In eerdere gesprekken heeft Heijnen erop aangedrongen dat NS “allerlei acties opzet” om genoeg personeel aan te trekken en de dienstregeling “zo betrouwbaar mogelijk” te laten zijn.

“Het is nu natuurlijk zo dat de manier waarop reizigers worden bediend niet voldoende is”, erkent Heijnen. “Dat moet beter.” Maar ze legt NS nog geen harde deadline op. Ze wil dat de zaken “zo snel mogelijk” geregeld zijn, maar zegt erbij dat deze problemen “niet van vandaag op morgen” zijn opgelost.

Kamervragen

De bewindsvrouw kreeg, onder meer vanuit de Kamer, ook de kritiek te onzichtbaar te zijn op dit dossier. VVD-Kamerlid Fahid Minhas vroeg zich onder andere af of de ‘bakkennorm’ versoepeld kan worden. Dat is de regel dat de NS per treinstel een conducteur nodig heeft. Als dit versoepeld wordt, dan kunnen langere treinen ingezet worden en “beperkt het de overlast voor de reiziger”, schrijft Minhas.

Daarnaast veronderstelt Minhas dat de NS het personeelstekort aan had kunnen zien komen. “De grote uitstroom van het personeel komt vooral door de vergrijzing. Het lijkt erop dat de NS dit niet tijdig heeft gesignaleerd.”

Van de uitvallende en kortere treinen hebben veel Nederlanders dagelijks last. Heijnen weerspreekt die kritiek. “Het is niet zo dat wij hier geen acties op hebben genomen, integendeel.”

De overheid vindt het als aandeelhouder van NS “van belang dat het publieke belang gediend wordt”, aldus Heijnen. Toch is het aan het bedrijf zelf, benadrukt ze. “Het is uiteindelijk de verantwoordelijkheid van NS om zaken goed op orde te krijgen.”

Boetes

Niet alleen de Nederlandse Spoorwegen kampen met volle treinen en rituitval. Treinvervoerder Arriva kampt ook met dezelfde problemen. De provincie Groningen heeft onlangs laten weten dat ze onderzoeken of Arriva hiervoor financieel gestraft kan worden.

Dit jaar zijn al ruim 4400 ritten van Arriva in de provincie Groningen uitgevallen. De voornaamste reden is een tekort aan personeel. De huidige machinisten van Arriva ondervinden dagelijks de consequenties van dat personeelstekort. Vrijwel elke dag krijgen de machinisten de vraag of ze extra kunnen werken, blijkt uit een rondgang van RTV Noord onder de machinisten.

In de eerste zes maanden van dit jaar reed Arriva 61.025 keer. Vanwege personeelstekort heeft Arriva de dienstregeling beperkt, en daardoor gingen 3982 ritten niet door. Op andere momenten vielen nog eens 469 ritten uit door personele problemen. Dat betekent dat in totaal 4451 treinritten zijn vervallen door personeelsproblemen. Dit jaar vervielen maar liefst 7,3 procent van de treinritten. Ter vergelijking, vorig jaar was dit 1,6 procent.

De provincie Groningen vindt dat Arriva “niet de dienstregeling biedt die is afgesproken”. Volgens Arriva komt dat door het coronavirus, meldt de provincie. Die zegt dat de problemen “verwijtbaar” zijn. Of de NS ook financieel gestraft kan worden is onduidelijk.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is de vaste redacteur voor OVPro en werkt nauw samen met zusterpublicaties VerkeersNet en TaxiPro. Na de studies journalistiek en filosofie werkte hij in de sportjournalistiek. De Leidenaar ziet dat een goede en betrouwbare OV-sector onmisbaar is en houdt de lezer van OVPro graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de OV-wereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.