4,8 miljard

Spoorlijn Leiden-Dordrecht wordt ruggengraat van OV-aanbod Zuid-Holland

Ondertekening startbeslissing MIRT-verkenning spoortracé Leiden-Dordrecht en OV knooppunten.Foto: Kick Smeets.

Het spoortracé Leiden – Dordrecht moet de ruggengraat worden van een gestroomlijnd aanbod van openbaar vervoer in Zuid-Holland, waar het Rijk, Metropoolregio Rotterdam Den Haag, provincie Zuid-Holland en de gemeenten Den Haag en Rotterdam in totaal 4,8 miljard euro voor uit trekken.

Als onderdeel van een meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT)-verkenning, die per direct in gang gezet wordt, wordt de komende jaren onderzocht hoe de partijen meer intercity’s en sprinters kunnen laten rijden tussen Leiden en Dordrecht. Een van de concrete plannen is zoals bekend de aanleg van vier sporen tussen Delft en Schiedam. In deze spoorverdubbeling werd eerder al een investering van 1 miljard aangekondigd.

Daarnaast gaan de stations Leiden Centraal, Den Haag Laan van NOI, Schiedam Centrum en Dordrecht op de schop. Om de woningbouwplannen in het lopende decennium bij te kunnen benen, worden bovendien vier nieuwe stations aangelegd, te weten Rijswijk Buiten, Schiedam Kethel, Rotterdam Van Nelle en Dordrecht Leerpark.

Tenslotte krijgt het station bij stadion de Kuip in Rotterdam een andere functie, waardoor het in de toekomst dagelijks gebruikt gaat worden. Het streven is om dagelijks 6 sprinters per uur te laten rijden van en naar het station. Dit moet in een later stadium opgeschroefd worden naar 8.

Busverbinding Zoetermeer-Leiden

RandstadRaillijnen 3 en 4 zullen in de toekomst ook vaker gaan rijden. Hetzelfde geldt voor de metrolijnen C en E.

De busverbinding tussen Leiden en Zoetermeer wordt sneller. Hierin wordt rekening gehouden met: meer capaciteit, instapmogelijkheden, comfort, snelheid en frequenties voor de korte, middellange en lange termijn. Het doel is om het centrum van Leiden, Lammenschans en Zoetermeer beter bereikbaar te maken.

Planuitwerkingsfases gepland voor 2023

De MIRT-verkenning voor het Central Innovation District (CID) – Binckhorst is inmiddels afgerond. Dit gebied in Den Haag moet worden ontsloten door middel van een nieuwe tramverbinding vanaf Den Haag Centraal. Bij dit station worden tevens de spoorviaducten richting de stations Hollands Spoor en Laan van NOI aangepast. Het streven is om in 2023 te starten met de planuitwerkingsfases.

Hetzelfde geldt voor de MIRT-verkenning voor de oeververbindingen in Rotterdam, waarin een nieuwe brug over de Nieuwe Maas centraal staat. Met deze brug is een investing van 1,3 miljard euro gemoeid, waarvan het Rijk 634 miljoen voor zijn rekening neemt en de regio de andere helft.

Met de investering in de bereikbaarheid in Zuid-Holland moet het mogelijk worden om in de omgeving van het spoor zo’n 170.000 nieuwe woningen te bouwen tot aan 2040.

Dit onderwerp verscheen eerder op zusterpublicatie SpoorPro.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.