Eind november

IC Berlijn langer gestremd door werkzaamheden vanwege Duits treinongeval

De plaats van het ongeluk, nabij Leiferde in de deelstaat Nedersaksen. Foto: C.Suthorn/Creative Commons.

Door een ongeluk met twee goederentreinen op het traject Berlijn-Hannover vorige week donderdag zijn beide sporen nog steeds geblokkeerd. De Duitse autoriteiten gaan er nu vanuit dat er zeker tot eind november geen treinverkeer mogelijk zal zijn op het traject. De IC Berlijn vanuit Amsterdam rijdt wel, maar begint en eindigt in Hannover. Reizigers zijn hierdoor anderhalf uur langer onderweg naar Berlijn.

Het ongeluk vond plaats in de nacht van woensdag op donderdag bij Leiferde, in de deelstaat Nedersaksen, met een goederentrein die honderden tonnen vloeibaar gemaakt propaangas vervoerde. Vier van de ketelwagens liggen op hun kant, wat ervoor zorgt dat de brandweer niet goed bij de vulopeningen en afsluiters kan. Twee van de ketelwagens zijn bovendien dusdanig beschadigd dat ze lekken. Daardoor moet er zeer voorzichtig te werk worden gegaan.

Doordat het baanvak voorlopig dus nog versperd is, is er geen treinverkeer mogelijk op het ICE-traject tussen Hannover en Berlijn. Over dat traject rijdt ook de IC Berlijn. Deze treinen bereiken beide steden niet, maar vertrekken en eindigen nu vanuit Hannover. Reizigers die van plan waren naar of van Berlijn te reizen worden of zijn hierover inmiddels geïnformeerd. Reizigers kunnen desgewenst in Hannover overstappen en met een binnenlandse trein verder reizen via een omleiding.

Risicovolle werkzaamheden

De tankwagens die op het spoor zijn gestrand, moeten worden geleegd en dat duurt langer dan verwacht. Een Duitse brandweerman tegen de NDR: “We kunnen slecht een deel van het propaangas uit de ketelwagens pompen. De rest zullen we waarschijnlijk gecontroleerd moeten affakkelen. Elke ketelwagen is gevuld met 50 ton gas. Dat affakkelen duurt enkele dagen tot misschien wel weken. Pas daarna kunnen de wagons opgetakeld en afgevoerd worden en kan er begonnen worden met het herstel van de rails, wissels en de bovenleidingen.”

Het leegpompen van de wagons werd zaterdagavond stilgelegd omdat er sprake was van windstilte. Omdat er gas uit de wagons ontsnapt en dat door de windstilte niet verwaait, blijft het gas hangen. “En dan kan elk vonkje voor een catastrofe zorgen”, aldus een politiewoordvoerder. Inmiddels zijn er ventilatoren geplaatst die het gas verdrijven als er wederom windstilte zou optreden.

Inmiddels is er wel een succesvol begin gemaakt met het weghalen van alle andere wagons, alsmede de locomotieven. Omdat het spoor zwaar beschadigd is, kunnen er geen treinen dichtbij de plaats van het ongeluk komen. En dus werden er zandwegen die parallel aan het spoor lopen voorzien van rijplaten. Die 500 ton zware rijplaten moesten worden aangevoerd en op hun plek worden gelegd. Alle bergingswerkzaamheden worden bemoeilijkt doordat het in het gebied van tijd tot tijd sneeuwt.

Menselijk falen

Over de oorzaak van het treinongeluk tastte men aanvankelijk in het duister. Een van de treinen stond stil voor een stopsein en de trein met de ketelwagens vloog er in in volle vaart bovenop. Daarbij raakte één van beide machinisten gewond. Na een eerste onderzoek is nu gebleken dat er geen sprake is geweest van een technisch gebrek, maar dat een medewerker van Deutsche Bahn het bewuste baanvak heeft vrijgegeven voor de trein met de ketelwagens, terwijl er een andere goederentrein stil stond op het traject. De medewerker liet de trein 40 km/u rijden, met welke snelheid deze dan ook op de andere trein botste. De medewerker zal strafrechtelijk worden vervolgd voor gevaarlijk ingrijpen in het treinverkeer en toebrengen van lichamelijk letsel door nalatigheid, zo meldt de Duitse politie.

Een aangepaste versie van dit artikel verscheen eerder op zusterpublicatie SpoorPro

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is de vaste redacteur voor OVPro en werkt nauw samen met zusterpublicaties VerkeersNet en TaxiPro. Na de studies journalistiek en filosofie werkte hij in de sportjournalistiek. De Leidenaar ziet dat een goede en betrouwbare OV-sector onmisbaar is en houdt de lezer van OVPro graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de OV-wereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.